|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Polimer Kinetiği |
|
Dersin Kodu |
: |
KM 499 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. GÜRAY KILINÇÇEKER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tepkime hızını tanımlar.
Hız yasası, Tepkime hız sabiti ve Tepkime mekanizması açıklar.
Molekülarite, Yarılanma süresi ve Reaksiyon derecelerinin belirlenmesini ilişkilendirir.
Psödo dereceler ve Reaksiyon hızına sıcaklığın etkisini belirtir.
Aktivasyon Enerjisini belirler.
Radikalik katılma polimerizasyonunu açıklar.
Ardı ardına reaksiyonları örneklendirir.
Tepkime Hızını Kuramsal belirler.
Depolimerizasyonu tanımlar.
İyonik polimerizasyonu açıklar.
Anyonik polimerizasyon kinetiğini inceler.
Katyonik, polimerizasyon kinetiğini inceler.
Kopolimerizasyon kinetiği inceler.
İyonik kopolimerlesme tepkimesini açıklar.
İletken polimerlerin üretiminde kullanılan girdileri sınıflandırır.
Kataliz ve adsorpsiyon türlerini açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Polimerlerin kinetik inceleme yöntemleri hakkında temel bilgileri kazanmaktır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Tepkime hızı, Hız yasası, Tepkime hız sabiti, Tepkime mekanizması, Molekülarite, Yarılanma süresi, Reaksiyon derecelerinin belirlenmesi, Psödo dereceler, Reaksiyon hızına sıcaklığın etkisi, Aktivasyon Enerjisi, Ardı ardına reaksiyonlar, Tepkime Hızının Kuramsal belirlenmesi, Kinetik verilerin değerlendirilmesi, Kataliz ve adsorpsiyon, Ön kavramlar, polimerlerin sentezi, ek kavramlar, polimerler ve küçük moleküllü maddeler, Basamaklı polimerizasyon kinetiği, Radikalik katılma polimerizasyonu kinetiği, İyonik polimerizasyon kinetiği, Kopolimerizasyon kinetiği, İletken polimer kinetiği, Polimerlerin üretiminde kullanılan girdiler, teorik ders, örnekler ve uygulamalar yoluyla öğretilmektedir.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
D3 |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tepkime hızı, Hız yasası, Tepkime hız sabiti, Tepkime mekanizması, Molekülarite, Yarılanma süresi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. |
Teorik ve uygulamalı anlatıma dayalı dersler ve ödevler. |
|
2 |
Reaksiyon derecelerinin belirlenmesi, Psödo dereceler |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. |
Teorik ve uygulamalı anlatıma dayalı dersler ve ödevler. |
|
3 |
Reaksiyon hızına sıcaklığın etkisi, Aktivasyon Enerjisi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. |
Teorik ve uygulamalı anlatıma dayalı dersler ve ödevler. |
|
4 |
Ardı ardına reaksiyonlar |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. |
Teorik ve uygulamalı anlatıma dayalı dersler ve ödevler. |
|
5 |
Tepkime Hızının Kuramsal belirlenmesi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. |
Teorik ve uygulamalı anlatıma dayalı dersler ve ödevler. |
|
6 |
Kinetik verilerin değerlendirilmesi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. |
Teorik ve uygulamalı anlatıma dayalı dersler ve ödevler. |
|
7 |
Kataliz ve adsorpsiyon |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. |
Teorik ve uygulamalı anlatıma dayalı dersler ve ödevler. |
|
8 |
Ara sınav |
Arasınav Hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Ön kavramlar, polimerlerin sentezi, ek kavramlar, polimerler ve küçük moleküllü maddeler |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. |
Teorik ve uygulamalı anlatıma dayalı dersler ve ödevler. |
|
10 |
Basamaklı polimerizasyon kinetiği |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. |
Teorik ve uygulamalı anlatıma dayalı dersler ve ödevler. |
|
11 |
Radikalik katılma polimerizasyonu kinetiği |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. |
Teorik ve uygulamalı anlatıma dayalı dersler ve ödevler. |
|
12 |
İyonik polimerizasyon kinetiği |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. |
Teorik ve uygulamalı anlatıma dayalı dersler ve ödevler. |
|
13 |
Kopolimerizasyon kinetiği |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. |
Teorik ve uygulamalı anlatıma dayalı dersler ve ödevler. |
|
14 |
İletken polimer kinetiği |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. |
Teorik ve uygulamalı anlatıma dayalı dersler ve ödevler. |
|
15 |
Polimerlerin üretiminde kullanılan girdiler |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, makale tarama. |
Teorik ve uygulamalı anlatıma dayalı dersler ve ödevler. |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı (Final) |
Finale hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Polimerlerin Kuantum Teorisi, ISBN: 90-277-0870-3, J.M.Andre, J.Delhalle, J.Ladik, 1977.
Polimer Kimyası, ISBN: 975-8640-27-5, Prof Dr.Mehmet Saçak, Eylül 2004.
Polimer Sentezi: Kuram ve Uygulama, ISBN: 3-540-41697-8 Springer, D.Braun, H.Cherdron, H.Ritter, 2001.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Kimya alanında bilgisine güvenir, bildiklerini yaşam ve sanayi ile ilişkilendirir. |
5 |
|
2 |
Dünyadaki gelişmeleri, sanayideki yönlenmeleri izler, algılar ve değerlendirebilir. |
5 |
|
3 |
Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır ve bilgisini yenileyebilir. |
5 |
|
4 |
Bilgiye ulaşma ve bilgilerini diğer bilim alanları ile ilişkilendirebilir. |
5 |
|
5 |
Öğrenmede ve bilgileri uygulamada, bilgilerin birleştirilmesi gereğini kavrar ve toplam kalite bilincini algılayabilir. |
5 |
|
6 |
Kaynak kullanımında, ülke kaynaklarına bağlı teknoloji oluşturulmasında bilgi sahibidir. |
5 |
|
7 |
Bildiklerini, konuya yakın ya da uzak kişilere somutlaştırarak aktarabilir. |
5 |
|
8 |
Yeni bilgi ve teknolojiye ulaşma yetisi kazanır. |
5 |
|
9 |
Yaratıcı düşünmeyi öğrenir ve alanında sorunlara çözüm üretebilir. |
5 |
|
10 |
Muhakeme yeteneğine sahiptir, bilgileri ilişkilendirebilir, bildiklerini uygulamaya aktarabilir. |
5 |
|
11 |
Laboratuar düzeneklerini kurabilir ve tek başına karar verebilir. |
5 |
|
12 |
Kimya alanında mevcut teknolojiyi izler ve katma değer kazandırabilir. |
5 |
|
13 |
Kimya alanında ufku açıktır, gelişmeleri izler, alanındaki yönlenmeleri izleme yetisi kazanır. |
5 |
|
14 |
Bilgi paylaşımını bilir, takım çalışmasına katılabilir ve takımı yönlendirebilir. |
5 |
|
15 |
Evrensel düşünme ve eleştirel bakış özelliği kazanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
12 |
36 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 104 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|