|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Spektroskopi |
|
Dersin Kodu |
: |
KM 474 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ARİF HASANOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Spektroskopik yöntemlerden nükleer manyetik rezonans (NMR) ve kütle spektrometri (MS) tekniklerinin tanınması ve bu tekniklerle yapı değerlendirmesini ayrıntılı öğrenir. 2. MS kombine sistemlerini detaylarıyla tanır. 3. Yeni çıkan NMR ve MS cihazlarını ve modifikasyonlarını öğrenir. 4. Kapalı formülü bilinen veya bilinmeyen maddeleri NMR ve MS spektrumlarından bulmayı öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Spektroskopik yöntemlerin ileri düzeyde öğrenilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Spekroskopik yöntemlerin uygulamaları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Araştırma laboratuvarları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kütle spektrometri-giriş |
|
Görsel ve sözel anlatım |
|
2 |
Kütle spektrometreleri-cihaz tipleri, yeni çıkan cihazlar |
|
Görsel ve sözel anlatım |
|
3 |
Kütle spektrumları |
|
Görsel ve sözel anlatım |
|
4 |
Kütle spektrumlarındaki parçalanma şeklinden yapısal bilgi |
|
Görsel ve sözel anlatım |
|
5 |
GC-MS ve LC-MS teknikleri ve bunlarla yapılan analizler |
|
Görsel ve sözel anlatım |
|
6 |
Kütle spektrumlarının ayrıntılı yorumlamaları |
|
Görsel ve sözel anlatım |
|
7 |
Uygulamalar |
|
Görsel ve sözel anlatım |
|
8 |
Konu tekrarı + Ara sınav |
|
|
|
9 |
Nükleer manyetik rezonans spektroskopi-giriş |
|
Görsel ve sözel anlatım |
|
10 |
Nükleer manyetik rezonans spektrometreleri, cihazlara eklenen modifikasyonlar |
|
Görsel ve sözel anlatım |
|
11 |
NMR spektrumları ve spektrumlara çevre etkileri |
|
Görsel ve sözel anlatım |
|
12 |
Proton NMR ve C-13 NMR spektrumları yorumlama kuralları |
|
Görsel ve sözel anlatım |
|
13 |
Yapı değerlendirmesi ve uygulamalar |
|
Görsel ve sözel anlatım |
|
14 |
Kapalı formülü bilinen maddelerin MS ve NMR spektrumlarından yapıyı bulma |
|
Görsel ve sözel anlatım |
|
15 |
Kapalı formülü bilinmeyen maddelerin MS ve NMR spektrumlarından yapıyı bulma |
|
Görsel ve sözel anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Silverstein, R.M., Bassler, G.C., Morrill, T.C (1991). Spectrometric Identification of Organic Compounds, fifth edition, John Wiley&Sons Inc., New York.
2. Erdik, E. (2007). Organik Kimyada Spektroskopik Yöntemler.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
75 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
25 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Kimya alanında bilgisine güvenir, bildiklerini yaşam ve sanayi ile ilişkilendirir. |
5 |
|
2 |
Dünyadaki gelişmeleri, sanayideki yönlenmeleri izler, algılar ve değerlendirebilir. |
3 |
|
3 |
Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır ve bilgisini yenileyebilir. |
3 |
|
4 |
Bilgiye ulaşma ve bilgilerini diğer bilim alanları ile ilişkilendirebilir. |
4 |
|
5 |
Öğrenmede ve bilgileri uygulamada, bilgilerin birleştirilmesi gereğini kavrar ve toplam kalite bilincini algılayabilir. |
4 |
|
6 |
Kaynak kullanımında, ülke kaynaklarına bağlı teknoloji oluşturulmasında bilgi sahibidir. |
0 |
|
7 |
Bildiklerini, konuya yakın ya da uzak kişilere somutlaştırarak aktarabilir. |
3 |
|
8 |
Yeni bilgi ve teknolojiye ulaşma yetisi kazanır. |
4 |
|
9 |
Yaratıcı düşünmeyi öğrenir ve alanında sorunlara çözüm üretebilir. |
5 |
|
10 |
Muhakeme yeteneğine sahiptir, bilgileri ilişkilendirebilir, bildiklerini uygulamaya aktarabilir. |
4 |
|
11 |
Laboratuar düzeneklerini kurabilir ve tek başına karar verebilir. |
2 |
|
12 |
Kimya alanında mevcut teknolojiyi izler ve katma değer kazandırabilir. |
4 |
|
13 |
Kimya alanında ufku açıktır, gelişmeleri izler, alanındaki yönlenmeleri izleme yetisi kazanır. |
5 |
|
14 |
Bilgi paylaşımını bilir, takım çalışmasına katılabilir ve takımı yönlendirebilir. |
3 |
|
15 |
Evrensel düşünme ve eleştirel bakış özelliği kazanır. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
6 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|