|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sporda İlkyardım Uygulamaları |
|
Dersin Kodu |
: |
SYB220 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HATİCE KURDAK GÜRBÜZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sağlıklı yaşam, bileşenleri ve sağlık eğitimi, bireysel hijyen, yeterli ve dengeli beslenmeyi açıklayabilir
Beden kütle indeksini hesaplayabilir ve değerlendirebilir Yeme davranışı bozukluklarını sayar Alkol, madde, tütün kullanımının sağlığa etkilerini bilir Sağlık sorumluluğunu tanımlar Sağlıklı giyinme, sağlıklı çalışma ortamı, düzenli yaşam ve uyku, hastalıklardan korunmayı tanımlar Günlük yaşamda streslerle başa çıkma ve zaman yönetiminin önemini fark eder İlkyardımın öncelikli amaçlarını ve temel uygulamalarını sayar ve uygular Temel yaşam desteğini açıklar ve uygular Hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesini yapar Bilinç bozuklukları, kanama, şok, kesici delici yaralanmalar, kırık ve çıkıklar, yanık, donma, sıcak çarpması, havale, göğüs ağrısı, zehirlenmelerde ilk yardım uygulamalarını sayar Hasta/yaralı taşınmasında genel kuralları bilir ve uygular.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
SYB220 Sporda İlkyardım Uygulamaları kürek ALAN İÇİ SEÇMELİ DERSLER
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sağlık bilgisi ve ilkyardım konularında temel düzeyde farkındalık, bilgi, beceri ve tutum sahibi olma. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sağlıklı yaşam, bileşenleri ve sağlık eğitimi, bireysel hijyen, yeterli ve dengeli beslenme, vücut ağırlığının değerlendirilmesi, yeme davranışı bozuklukları, alkol, madde, tütün kullanımı ve insan sağlığına etkileri, sağlık sorumluluğu, sağlıklı giyinme, düzenli yaşam ve uyku, günlük yaşamda streslerle başa çıkma, zaman yönetimi, sağlıklı çalışma ortamı, hastalıklardan korunma, ilkyardımın öncelikli amaçları, temel uygulamaları, temel yaşam desteği, hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi, bilinç bozuklukları, kanama, şok, kesici delici yaralanmalar, kırık ve çıkıklar, yanık, donma, sıcak çarpması, havale, göğüs ağrısı, zehirlenmeler, hasta/yaralı taşınmasında genel kurallar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sağlıklı yaşam ve bileşenleri
|
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
2 |
Davranış oluşumu ve sağlık eğitimi
|
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
3 |
Bireysel Hijyen
|
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
4 |
Beslenme
|
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
5 |
Madde kullanımı ve sağlığa etkileri
|
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
6 |
Sağlık sorumluluğu
|
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
7 |
Hastalıklardan korunma |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
8 |
Vize sınavı
|
|
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
9 |
İlkyardımın öncelikli amaçlarını ve temel uygulamaları
|
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
10 |
Temel yaşam desteği |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
11 |
Bilinç bozuklukları, kanama, şok, kesici delici yaralanmalarda ilk yardım uygulamaları |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
12 |
Kırık ve çıkıklar, yanık, donma, sıcak çarpmasında ilk yardım uygulamaları |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
13 |
Havale, göğüs ağrısı, zehirlenmelerde ilk yardım uygulamaları |
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
14 |
Hasta/yaralı taşınmasında genel kurallar
|
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
15 |
Genel Tekrar
|
Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
Power point sunu ve interaktif yöntem |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Adolesan Sağlığı ve Gelişimi. T.C. Sağlık Bakanlığı AÇSAP Genel Müdürlüğü, UNICEF, Aydoğdu Ofset.
Türk Toraks Derneği Resmi sitesi. Tütün Çalışma Grubu Çalışmaları, ppt sunular. link: http://www.toraks.org.tr/news.aspx?detail=901 (son ulaşım tarihi: 19 Ağustos 2013)
Temel İlk Yardım. Bikem Süzen. Bedray Basım
İlkyardım Elkitabı. Türkiye Kızılay Derneği. Ankara 2001
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
1 |
|
2 |
Ülkemizdeki spor örgütlerini tanımlar ve sorunlarını ve politikalarının açıklar |
0 |
|
3 |
Spor örgütlerinin yönetimi ile ilişkili bilgi, beceri ve değerleri üst düzeyde kavrar. |
0 |
|
4 |
Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre analizini yapar, problemlerini çözer ve değişen koşullara uygun kararlar alır. |
1 |
|
5 |
Yönetim fonksiyonlarını ve organizasyon ilkelerini spor organizasyonlarına uygular. |
0 |
|
6 |
Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme gibi liderlik ve sporda yönetcilik ile ilgili tutum ve beceri geliştirir |
1 |
|
7 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
|
8 |
Spor tesislerini ve teknolojilerini tanır ve gelişimlerini takip eder ve bilgi teknolojilerini spor bilimlerine uygun kullanır |
0 |
|
9 |
Genel insan anatomisi ve fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. |
3 |
|
10 |
Spor örgütlerinin örgüt kültürünü ve etik değerlerini yönetsel karar alma sürecinde nasıl etkilediğini kavrar. |
0 |
|
11 |
Spor bilgisi ve kültürünü kazanır, olimpizm felsefesini benimser ve bunu topluma anlatabilme ve yayma becerilerine sahip olur. |
0 |
|
12 |
Seçmiş olduğu spor branşının teknik taktik ve yönetsel becerilerini kavrar ve yorumlar. |
0 |
|
13 |
Sporun hukuksal boyutunu açıklar ve spor yönetimi sürecinde iletişim becerilerini kullanır. |
0 |
|
14 |
Spor örgüt ve organizasyonları için stratejiler geliştirir, bütçeleri, gelir kaynaklarını ve harcamaları değerlendirir ve spor pazarlaması unsurlarını açıklar. |
0 |
|
15 |
Spor sosyolojisi ve psikolojisi ışığında bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
2 |
|
16 |
Sporcuların kişisel ve kültürel farklılıklar konusunda duyarlı ve hoşgörülü davranır. |
4 |
|
17 |
Bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır |
2 |
|
18 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; yabancı dil öğrenme, araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilimsel bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
2 |
|
19 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. |
1 |
|
20 |
Beslenmenin sağlık ve performans açısından önemini bilir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 66 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|