|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Spor Sosyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
SYB207 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ZEYNEP FİLİZ DİNÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
*Bireyin sosyalleşme sürecinde sporun işlevlerini öğrenir. *Sporun; bireyler, takımlar, ülkeler, kültürler, ırklar ve toplumsal birçok kurum arasında önemli bir etkileşim aracı olduğunu bilincine varır. *Görsel ve yazılı basında çıkan haberlerin takip edilmesi, bir araya getirilerek örneklerle düzenler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
*Toplumsal yaşamda sporun önemini kavrar.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Spor Eğitimi ve Toplum-Fert İlişkileri, Sporda Sapma ve Şiddet kavramları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyolojinin tanımı; Sosyolojinin temel kavramları. Spor Sosyolojisinin tanımı amacı. Spor sosyolojisinin çalışma alanları konuyla ilgili temel kavram |
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, |
|
2 |
Toplumsal hareketlilik ve spor; yatay ve dikey geçişler. |
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
3 |
Sporun bireylerin sosyalleşme sürecindeki yeri ve önemi |
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
4 |
Sporda farklı psiko-kültürel Özdeşleşmeler |
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
5 |
Kadın ve Spor ( sosyolojik açıdan değerlendirilmesi)
Cinsiyet ayrımcılığı var mıdır?
|
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
6 |
Sporda saldırganlık, neden olan faktörler, sporda şiddet yasası. |
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
7 |
Taraftarlık, holiganizm arasındaki farklılıklar ve grupların özellikleri. |
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
8 |
vize sınavı |
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
9 |
Tarihe geçmiş önemli şiddet olayları. Taraftarlıkla ilgili yapılan bilimsel çalışmalardan örnekler. |
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
10 |
Spor faaliyetlerine yönelimde önemli belirleyiciler; çevre, sosyo-ekonomik durum, coğrafi konumun değerlendirilmesi |
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
11 |
Sporda profesyonellik ve amatörlük |
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
12 |
Olimpiyatlar, tarihsel gelişimi, Olimpizm felsefesi |
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
13 |
Sporda endüstrileşme |
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
14 |
yeni çıkan şiddet yasası uygulamaya geçişi |
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
15 |
bireylerin sosyalleşmesinde sporun yeri ve önemi |
Kaynak okuma. Ön araştırma. |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
|
16/17 |
final sınavı |
evaluation |
değerlendirme |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
*Dever, A. Spor Sosyolojisi Tarihsel ve Güncel Boyutlarıyla Spor ve Toplum, Başlık Yayın Grubu, İstanbul, 2010.
* Voigt, Dieter. (Çev: Ayşe Atalay), Spor Sosyolojisi, Alkım Yayınları. İstanbul, 1998.
* Şahin M. Sporda Şiddet ve Saldırganlık. Nobel Yayın Dağıtım.2003.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
0 |
|
2 |
Ülkemizdeki spor örgütlerini tanımlar ve sorunlarını ve politikalarının açıklar |
2 |
|
3 |
Spor örgütlerinin yönetimi ile ilişkili bilgi, beceri ve değerleri üst düzeyde kavrar. |
3 |
|
4 |
Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre analizini yapar, problemlerini çözer ve değişen koşullara uygun kararlar alır. |
1 |
|
5 |
Yönetim fonksiyonlarını ve organizasyon ilkelerini spor organizasyonlarına uygular. |
3 |
|
6 |
Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme gibi liderlik ve sporda yönetcilik ile ilgili tutum ve beceri geliştirir |
5 |
|
7 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
8 |
Spor tesislerini ve teknolojilerini tanır ve gelişimlerini takip eder ve bilgi teknolojilerini spor bilimlerine uygun kullanır |
4 |
|
9 |
Genel insan anatomisi ve fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. |
0 |
|
10 |
Spor örgütlerinin örgüt kültürünü ve etik değerlerini yönetsel karar alma sürecinde nasıl etkilediğini kavrar. |
2 |
|
11 |
Spor bilgisi ve kültürünü kazanır, olimpizm felsefesini benimser ve bunu topluma anlatabilme ve yayma becerilerine sahip olur. |
2 |
|
12 |
Seçmiş olduğu spor branşının teknik taktik ve yönetsel becerilerini kavrar ve yorumlar. |
2 |
|
13 |
Sporun hukuksal boyutunu açıklar ve spor yönetimi sürecinde iletişim becerilerini kullanır. |
2 |
|
14 |
Spor örgüt ve organizasyonları için stratejiler geliştirir, bütçeleri, gelir kaynaklarını ve harcamaları değerlendirir ve spor pazarlaması unsurlarını açıklar. |
2 |
|
15 |
Spor sosyolojisi ve psikolojisi ışığında bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
0 |
|
16 |
Sporcuların kişisel ve kültürel farklılıklar konusunda duyarlı ve hoşgörülü davranır. |
3 |
|
17 |
Bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır |
0 |
|
18 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; yabancı dil öğrenme, araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilimsel bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
0 |
|
19 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. |
3 |
|
20 |
Beslenmenin sağlık ve performans açısından önemini bilir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
2 |
20 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 64 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|