Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sağlık Bilgisi Ve Beslenme

Dersin Kodu : SYB201

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Alt Aşama (Önlisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. CAHİDE YAĞMUR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Beslenmenin sağlık ve performans açısından önemini bilir.
Sporcularda enerji ve besin ögesi gereksinimlerini karşılayabilmenin sporcu sağlığı üzerine etkilerini kavrar.
Müsabaka öncesi ,sırası,sonrası beslenme özelliklerini bilir.
Besinsel ergojenik yardımcıları ve etkilerini bilir.
Beslenme,sağlık,performans etkileşimini bilerek sporda doğru beslenmeyi uygular ve uygulatır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Beslenmenin temel bilgi ve ilkelerini öğreterek sporda beslenme ,sağlık ,performans etkileşimini bilen ve bu bilgilerini pratiğe aktaran spor yöneticileri yetiştirmektir.

Dersin İçeriği : Beslenmenin temel bilgisi sporda beslenme sağlık, performans etkileşimi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 BESLENMENİN ÖNEMİ; BESLENME ,SAĞLIK VE PERFORMANS İLİŞKİSİ Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Karbonhidratlar Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Yağlar Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Proteinler Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 BESİNLERİN ENERJİ DEĞERİ Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 ENERJİ HARCANMASININ SAPTANMASI VE BİREYLERİN ENERJİ GEREKSİNİMLERİNİN HESAPLANMASI Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 SUYUN BESLENMEDEKİ ÖNEMİ Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Tekrar Yazılı Sınav
9 ELEKTROLİT MİNERALLER(SODYUM, POTASYUM, KLOR) VE KALSİYUM, FOSFOR Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 MAGNEZYUM, DEMİR, BAKIR, İYOT, FLORİD, ÇİNKO, MANGANEZ, KROM, MOLİBDEN, KÜKÜRT, KOBALT, SELENYUM;AĞIR METALLER VE TOKSİK ETKİLERİ Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 A,D,E,K VİTAMİNLERİ Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 TİABİN, RİBOFLAVİN, NİASİN, RİBOFLAVİN VİTAMİN B6, FOLİK ASİT, VİTAMİN B12, PANTOTENİK ASİT, BİOTİN Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 MÜSABAKA ÖNCESİ,SIRASI,SONRASI BESLENME ÖZELLİKLERİ Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 DEĞİŞİK YAŞ GRUBU SPORCULARIN BESİN ÖĞESİ GEREKSİNİMLERİ VE BUNLARI KARŞILAYABİLECEKLERİ ÖRNEK MENÜLER Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 BESİNSEL ERGOJENİK YARDIMCILAR VE ETKİLERİ Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16/17 Final Sınavı Tekrar Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Güneş, Ziyanur: Spor ve Beslenme: Antrenör ve Sporcu El Kitabı. Bağırgan Yayımevi, Ankara,1998
 Ersoy, Gülgün: Çocuk ve Genç Sporcular İçin Beslenme. Ata Ofset Matbaacılık, Ankara 2007.
 Ersoy, Gülgün: Çocuk ve Genç Sporcular İçin Beslenme. Ata Ofset Matbaacılık, Ankara 2007.
Diğer Kaynaklar  Maughan R.,Burke L.M.:Sports Nutrition.Blackwell publishing,USA,2002.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mesleki etik ilkelere uygun davranır 3
2 Ülkemizdeki spor örgütlerini tanımlar ve sorunlarını ve politikalarının açıklar 0
3 Spor örgütlerinin yönetimi ile ilişkili bilgi, beceri ve değerleri üst düzeyde kavrar. 0
4 Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre analizini yapar, problemlerini çözer ve değişen koşullara uygun kararlar alır. 3
5 Yönetim fonksiyonlarını ve organizasyon ilkelerini spor organizasyonlarına uygular. 0
6 Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme gibi liderlik ve sporda yönetcilik ile ilgili tutum ve beceri geliştirir 3
7 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
8 Spor tesislerini ve teknolojilerini tanır ve gelişimlerini takip eder ve bilgi teknolojilerini spor bilimlerine uygun kullanır 1
9 Genel insan anatomisi ve fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. 3
10 Spor örgütlerinin örgüt kültürünü ve etik değerlerini yönetsel karar alma sürecinde nasıl etkilediğini kavrar. 0
11 Spor bilgisi ve kültürünü kazanır, olimpizm felsefesini benimser ve bunu topluma anlatabilme ve yayma becerilerine sahip olur. 3
12 Seçmiş olduğu spor branşının teknik taktik ve yönetsel becerilerini kavrar ve yorumlar. 1
13 Sporun hukuksal boyutunu açıklar ve spor yönetimi sürecinde iletişim becerilerini kullanır. 0
14 Spor örgüt ve organizasyonları için stratejiler geliştirir, bütçeleri, gelir kaynaklarını ve harcamaları değerlendirir ve spor pazarlaması unsurlarını açıklar. 0
15 Spor sosyolojisi ve psikolojisi ışığında bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 2
16 Sporcuların kişisel ve kültürel farklılıklar konusunda duyarlı ve hoşgörülü davranır. 0
17 Bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır 0
18 Mesleki ve bireysel gelişim için; yabancı dil öğrenme, araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilimsel bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 3
19 Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 0
20 Beslenmenin sağlık ve performans açısından önemini bilir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 91
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.64
Dersin AKTS Kredisi: 4