Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Spor Tarihi

Dersin Kodu : SYB108

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. FATMA PERVİN BİLİR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Spor kavramını tanımlar
Spor olgusunun doğuşunu açıklar
Sporun tarihsel süreç içinde kullanım biçimlerini açıklar
Asya uygarlıklarındaki sporları açıklar
Akdeniz Uygarlıklarındaki sporları açıklar
Ülkemizde sporun gelişimini açıklar
Antik Olimpiyat Oyunlarının doğuşunu ve sürecini açıklar
Modern Olimpiyat Oyunlarının doğuşunu açıklar
Modern olimpiyat oyunlarının olaylarını ve tarihlerini açıklar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dünya´da ve Türkiye´de sporun tarihsel gelişimini ve antik ve modern olimpiyat oyunları ile ilgili bilgileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği : Doğal örgütlenmeden örgütlü spora geçişin maddi-teknik temelleri, sporun kullanım biçimleri, eski uygarlıklarda spor, Türkiye´de sporun tarihisel gelişimi, antik ve modern olimpiyatlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tarihsel Süreçte Sporun Tanımlanması Ders notu ve ilgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Grup Çalışması.
2 Spor Olgusunun Doğuşu Ders notu ve ilgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Grup Çalışması.
3 Doğal Örgütlenmeden Örgütlü Spora Geçişin Maddi-Teknik Temelleri Ders notu ve ilgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Yanıt,
4 Sporun Kullanım Biçimleri Ders notu ve ilgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Yanıt,
5 Eski Uygarlıklarda Spor Ders notu ve ilgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Yanıt,
6 Türkiye’de Sporun Gelişimi Ders notu ve ilgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Yanıt,
7 Antik Olimpiyat Oyunları Ders notu ve ilgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Yanıt
8 Antik Olimpiyat Oyunları Ders notu ve ilgili kaynakları okuma Anlatım, Soru-Yanıt,
9 ARA SINAV Tekrar Yazılı Sınav
10 Modern Olimpiyat Oyunları (1896–1920) Ders notu ve ilgili kaynakları okuma, ödev için sunum hazırlama Anlatım, Soru-Yanıt, Grup Çalışması.
11 Modern Olimpiyat Oyunları (1924- 1932) Ders notu ve ilgili kaynakları okuma, ödev için sunum hazırlama Anlatım, Soru-Yanıt, Grup Çalışması.
12 Modern Olimpiyat Oyunları (1936–1956) Ders notu ve ilgili kaynakları okuma, ödev için sunum hazırlama Anlatım, Soru-Yanıt, Grup Çalışması.
13 Modern Olimpiyat Oyunları (1960–1972) Ders notu ve ilgili kaynaklarını okuma, ödev için sunum hazırlama Anlatım, Soru-Yanıt, Grup Çalışması.
14 Modern Olimpiyat Oyunları (1976–1988) Ders notu ve ilgili kaynakları okuma, ödev için sunum hazırlama Anlatım, Soru-Yanıt, Grup Çalışması.
15 Modern Olimpiyat Oyunları (1992–2000) Ders notu ve ilgili kaynakları okuma, ödev için sunum hazırlama Anlatım, Soru-Yanıt, Grup Çalışması.
16/17 Final Genel Tekrar Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Suat Karaküçük. Olimpiyat Oyunları. BTGM Yayınları. Ankara, 1988.
 Cemal Alpman. Eğitimin Bütünlüğü İçinde Beden Eğitimi ve Çağlar Boyunca Gelişimi. Milli Eğitim Basımevi- İstanbul 1972.
 Kurthan Fişek. 100 Soruda Türkiye Spor Tarihi. Gerçek Yayınevi, İstanbul, 1985.
 Cüneyt Koryürek. Olimpiyatlar. Stil Matbaacılık. İstanbul, 2003.
 Yunus Tayga. Türk Spor Tarihine Genel Bakış. GSGM Yayınları:87, Ankara, 1990.
 Seen, A.(1999)Power, Politics and The Olimpic Games. London: Humen Kınetics
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mesleki etik ilkelere uygun davranır 0
2 Ülkemizdeki spor örgütlerini tanımlar ve sorunlarını ve politikalarının açıklar 1
3 Spor örgütlerinin yönetimi ile ilişkili bilgi, beceri ve değerleri üst düzeyde kavrar. 0
4 Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre analizini yapar, problemlerini çözer ve değişen koşullara uygun kararlar alır. 0
5 Yönetim fonksiyonlarını ve organizasyon ilkelerini spor organizasyonlarına uygular. 0
6 Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme gibi liderlik ve sporda yönetcilik ile ilgili tutum ve beceri geliştirir 0
7 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
8 Spor tesislerini ve teknolojilerini tanır ve gelişimlerini takip eder ve bilgi teknolojilerini spor bilimlerine uygun kullanır 0
9 Genel insan anatomisi ve fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. 0
10 Spor örgütlerinin örgüt kültürünü ve etik değerlerini yönetsel karar alma sürecinde nasıl etkilediğini kavrar. 0
11 Spor bilgisi ve kültürünü kazanır, olimpizm felsefesini benimser ve bunu topluma anlatabilme ve yayma becerilerine sahip olur. 5
12 Seçmiş olduğu spor branşının teknik taktik ve yönetsel becerilerini kavrar ve yorumlar. 0
13 Sporun hukuksal boyutunu açıklar ve spor yönetimi sürecinde iletişim becerilerini kullanır. 1
14 Spor örgüt ve organizasyonları için stratejiler geliştirir, bütçeleri, gelir kaynaklarını ve harcamaları değerlendirir ve spor pazarlaması unsurlarını açıklar. 0
15 Spor sosyolojisi ve psikolojisi ışığında bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 0
16 Sporcuların kişisel ve kültürel farklılıklar konusunda duyarlı ve hoşgörülü davranır. 0
17 Bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır 0
18 Mesleki ve bireysel gelişim için; yabancı dil öğrenme, araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilimsel bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 0
19 Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 0
20 Beslenmenin sağlık ve performans açısından önemini bilir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 75
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3
Dersin AKTS Kredisi: 3