|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Patlatma Teknolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD417 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. A.MAHMUT KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Patlatma literatüründen ve derslerden patlatma bilgisi kazanır. Patlatma problemlerinin çözümünde ve tasarımında bilgisayarı etkin bir şekilde kullanır. Patlatma verileri işleyebilme ve yorumlayabilme,Patlatmada ekip çalışması yürütebilmek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Patlayıcı madde bilgisi kazandırmak, Patlayıcı madde kullanarak kazıyı, kayaları (cevherleri) parçalama ve kırmayı öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Patlatma teknolojisine giriş/Patlatmada kullanılan terimler/Patlayıcı madde türleri ve sınıflandırması/Patlatma ekipmanları/Delik delme makineları/Patlatma teorisi/ Basamak patlatması/ Tünel patlatması/Yeraltında patlatma/ Düzgün patlatma yöntemleri/ Kontrollü patlatma yöntemleri/Patlatmayla oluşan çevresel etkiler/Patlatma işlemlerinde güvenlik/Örnek uygulamalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Mühendislik Mimarlık Fakültesi Derslikleri, Maden Mühendisliği Bölüm Laboratuarları. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders |
|
2 |
Delme ve Patlatmanın Önemi ve Mühendislikle İlgisi, Delme ve Patlatmanın Kullanıldığı Alanlar. Patlatma ile Parçalanma Mekanizmaları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders |
|
3 |
Patlayıcı Maddeler; Cinsleri, Özellikleri, Dağılımı Ve Üretici Firmalar, Ateşleme Sistemleri; Cinsleri, Özellikleri, Dağılımı Ve Üretici Firmalar, Pat |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders |
|
4 |
Delik Delme İşlemi, Delik Delme Sistemleri, Delme Metodlarının Karşılaştırılması, Yerüstü Ve Yeraltı Delik Delme Makinaları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders |
|
5 |
Kaya Birimlerinin Malzeme ve Kütle Özellikleri, Kaya Özelliklerinin Patlatma Etkileri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders |
|
6 |
Patlatma Tasarım Parametreleri, Patlatma Geometrisi, Özgül Şarjın Belirlenmesi İçin Önerilen Yöntemler, Dilim Kalınlığının Belirlenmesi |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders |
|
7 |
Delik Çapı Tahmini, Delik Eğiminin Belirlenmesi, Delikler Arası Mesafenin Belirlenmesi, Delik Taban Payının Belirlenmesi, Sıkılama Boyunun Belirlenmes |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders |
|
8 |
Vize Sınavı Haftası |
|
|
|
9 |
Patlatma Tasarımı Örnekleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders |
|
10 |
Patlatma Performans Kontrolü ve Verimlilik Analiz Yöntemleri, Boyut Dağılımı Ölçme Teknikleri, Kaya Parçalanma Derecesi Tahmini ve Şev Kontrolu |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders |
|
11 |
Delme ve Patlatmanın Maliyet Analizi, Delik Delmenin Maliyeti Hesabı, Patlatmanın Maliyet Analizi |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders |
|
12 |
Patlatmanın Çevresel Etkileri, Yer Sarsıntısının Oluşumu ve Genel Karakteristikleri, Ölçekli Mesafe Kavramı, Maksimum Parçacık Hızı Tahmini. |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders |
|
13 |
Hava Şoku ve Gürültü, Hava Şoku ve Gürültü Ölçümü , Patlatmadan Kaynaklanan Yapısal Hasar Kriterleri, Yersarsıntısı ve Hava Şoku İzleme Sistemleri. |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders |
|
14 |
Örnek Çalışmalar İle Yersarsıntısı Ölçüm Sonuçlarının Değerlendirilmesi, Patlatmada İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamaları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders Notları, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders |
|
15 |
Final Sınavı Haftası |
|
|
|
16/17 |
Final Sınavı Haftası |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kılıç, A.M., "Patlatma Teknolojisi", Adana 2010, 185 s.
Kahriman, A., "Kaya Patlatma Semineri", İstanbul 2004, 145 s.
Onargan, T., Yayla, N., Gönen, A., Kaya, E., Germen, M., ". Açık ocak tasarımı ve planlaması, delik delme patlayıcı maddeler ve kullanımı", Egitim Semineri, Yurt Madenciligini Gelistirme Vakfı, İstanbul 2003, 125 s.
Barutsan, "Barutsan A.Ş. Ürün Broşürleri" Ankara 2001; Orica-NitroOrica, "Nitro A.Ş. Ürün Katalogları ve Broşürleri", Ankara 2010.
İnternet ve diğer güncel makeler, sempozyumlarda sunulan bildiriler, doktora tezleri, yüksek lisans tezleri
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
5 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
5 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
4 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
2 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
4 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
4 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
4 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
4 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
2 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
3 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
3 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
3 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
5 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
2 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 75 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|