|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Flotasyon Ve Aglomerasyon |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD409 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. OKTAY BAYAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Flotasyon ve aglomerasyon yöntemlerinin temelini öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Flotasyon ve Aglomerasyon yöntemleri, cevher zenginleştirme yöntemleri arasında uygulama şekliyle diğer zenginleştirme yöntemlerinden bazı farklı özellikler göstermektedir. Bu özelliklerin tanımlanması ve açıklanması işlemin uygulanmasını sağlamaktadır. Bu işlemlerin tanıtılması ve çeşitli uygulamalardan örnekler verilerek maden mühendisliği seviyesinde bir bilgi düzeyi oluşturulması dersin amacıdır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yüzey kimyasi, reaktifler, flotasyon tekniği, agglomerasyon, sinterleme ve peletleme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Dershane, laboratuar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş. Flotasyon tarihçesi |
Kaynak okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
2 |
Flotasyon için temel kimya kavramları: atomun yapısı, kimyasal bağlar, tepkime dengeleri, katı, sıvı gaz fazları, pH. |
Kaynak okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
3 |
Flotasyonda yüzey kimyası. Kohezyon, adezyon kavramları, potansiyeli tayin eden iyonlar ara yüzeylerinin termodinamiği, temas açısı. |
Kaynak okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
4 |
Flotasyon reaktifleri. Toplayıcılar: Anyonik, katyonik ve iyonlarına ayrışmayanlar. |
Kaynak okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
5 |
Kontrol reaktifleri: Canlandırıcılar, bastırıcılar, pH ayarlayıcılar, dağıtıcılar, salkımlaştırıcılar. |
Kaynak okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
6 |
Köpürtücüler. |
Kaynak okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
7 |
Flotasyon tekniği. |
Kitap okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
8 |
Flotasyon makinaları. Flotasyon devre tertipleri. |
Kitap okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
9 |
Flotasyon uygulamaları: Sülfürlü cevherler, oksitli cevherler, tuz tipi cevherler, doğal yüzebilir cevherler. |
Kitap okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
10 |
Mevcut flotasyon tesislerinden örnek akım şemaları. |
Kaynak okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
11 |
Ara Sınav |
|
|
|
12 |
Aglomerasyon tanımı, aglomeratlarda aranan özellikler. |
Kaynak okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
13 |
Biriketleme teorisi. |
Kaynak okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
14 |
Biriketleme yöntemleri. |
Kaynak okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
15 |
Peletleme ve sinterleme. |
Kaynak okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
16/17 |
Final sınavı |
Kaynak okumak, internet |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Flotasyon ve Aglomerasyon Ders Notları, Prof. Dr. Oktay Bayat, 2010 (basılmamış).
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Flotasyon İlkeleri ve Uygulaması, Suna Atak, İTÜ, No: 34, İstanbul, 1990.
Cevher Hazırlama El Kitabı, Güven Önal ve Gündüz Ateşok, Yurt Madenciliği Geliştirme Vakfı, 207-292, 1994.
Flotasyon El Kitabı-1, Muammer Kaya, Anadolu Üniversitesi, 1991.
Aglomerasyon, Mevlüt Kemal, DEÜ Yayını, MM/MAD-84 EY 041, 1984
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
5 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
5 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
5 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
5 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
5 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
5 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
5 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
5 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
5 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
5 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
5 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
5 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
5 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
5 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
4 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 90 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|