|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kömür Hazırlama Teknolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD407 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MEHMET YILDIRIM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kömürün fiziksel ve kimyasal özelliklerinin zenginleştirmeye etkilerini bilir. Temsili numune almanın önemi ve gerekli hesaplamalarını bilir. Ağır ortam-yıkama eğrilerinin çizilmesi ve değerlendirilmesini yapar. İri, ince, çok ince boyuttaki kömürlerin zenginleştirme yöntemlerini Kömür hazırlamada diğer yardımcı işlemleri Kömür hazırlama lavvar tesislerinin dizaynı ve değerlendirilmesini anlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kömürün fiziksel ve kimyasal özelliklerinin zenginleştirmeye etkileri, numune alma, ağır sıvı deneyleri ve yıkama eğrilerinin çizilmesi ve değerlendirilmesi, iri, ince, çok ince kömürlerin zenginleştirilmesi, kömür kurutma işlemleri, stoklama ve harmanlama işlemleri, kömür zenginleştirme tesislerinin tasarımı ve değerlendirilmesini içeren konularda öğrenciyi bilgilendirmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kömürün kullanımı (enerji üretimi, yakıt olarak tüketimi, yakıt dışı tüketimi) ve kömür hazırlamanın nedenleri
Kömürün fiziksel ve kimyasal özelliklerinin zenginleştirmeye etkileri
Numune alma ve standart kömür analizleri
Kömür analiz yöntemleri
Ağır ortam deneyleri
Yıkama eğrilerinin çizilmesi için gerekli verilerin bulunması ve standart yıkama eğrilerinin çizilmesi
Kömür hazırlama ve zenginleştirme yöntemleri 1
Kömür hazırlama ve zenginleştirme yöntemleri 2
Kömür hazırlama ve zenginleştirme yöntemleri 3
Kömürlerin sınıflandırılması
Kömürden kükürdün uzaklaştırılması
Kömür zenginleştirmede yardımcı işlemler
Lavvar tesislerinin dizaynı ve değerlendirilmesi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm derslik ve laboratuvarları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kömürün kullanımı (enerji tüketimi, yakıt olarak tüketimi, yakıt dışı tüketimi) ve kömür hazırlamanın nedenleri |
Literatür taraması |
düz anlatım |
|
2 |
Kömürün fiziksel ve kimyasal özelliklerinin zenginleştirmeye etkileri |
Literatür taraması |
düz anlatım |
|
3 |
Numune alma ve standart kömür analizleri |
Literatür taraması |
düz anlatım |
|
4 |
Kömür analiz yöntemleri |
Literatür taraması |
düz anlatım |
|
5 |
Ağır ortam deneyleri |
Literatür taraması |
düz anlatım |
|
6 |
Yıkama eğrilerinin çizilmesi için gerekli verilerin bulunması ve standart yıkama eğrilerinin çizilmesi |
Literatür taraması |
düz anlatım |
|
7 |
ARA SINAV |
|
|
|
8 |
Kömür hazırlama ve zenginleştirme yöntemleri 1 |
Literatür taraması |
düz anlatım |
|
9 |
Kömür hazırlama ve zenginleştirme yöntemleri 2 |
Literatür taraması |
düz anlatım |
|
10 |
Kömür hazırlama ve zenginleştirme yöntemleri 3 |
Literatür taraması |
düz anlatım |
|
11 |
Kömürlerin sınıflandırılması |
Literatür taraması |
düz anlatım |
|
12 |
Kömürden kükürdün uzaklaştırılması |
Literatür taraması |
düz anlatım |
|
13 |
Kömür zenginleştirmede yardımcı işlemler |
Literatür taraması |
düz anlatım |
|
14 |
Lavvar tesislerinin dizaynı ve değerlendirilmesi |
Literatür taraması |
düz anlatım |
|
15 |
FINAL SINAVI |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
G. Özbayoğlu, Yüksek Kül ve Kükürt İçerikli Türk Linyitlerinden Bazılarının Yıkanabilirlik Özelliklerinin Saptanması, Doçentlik Tezi, ODTÜ, 1982.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
G. Önal, Z. Doğan, S. Atak ve G. Ateşok, Kömürün Zenginleştirilmesi ve Lavvar Tesislerinin Çalıştırılması, İ.T.Ü. 1987
J.W. Leonard, Coal Preparation, The American Institute of Mining, Metallurgical and Petroluem Engineers Inc. 1979 3.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
5 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
2 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
5 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
3 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
4 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
4 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
3 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
2 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
2 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
1 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
1 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
1 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
1 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
2 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
1 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
4 |
52 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 88 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|