|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Açık İşletme Saha Düzenlemesi |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD317 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ÖZEN KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Açık işletme faaliyetleri sırasında veya sonrasında madencilik yapılan alanların düzenlenmesinin önemi ve gerekliliğini kavrar. Saha düzenleme alternatiflerinin değerlendirilmesini yapar. Dünyadan ve Türkiye´den saha düzenleme örnekleri, yapılan bir saha düzenleme projesinin olmazsa olmazları ve projenin ne şekilde sunulması gerektiğini bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MMD317 Açık İşletme Saha Düzenlemesi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Madencilikfaaliyetleri sırasında ortaya çıkan çevre sorunlarının çözümlenmesi konusunda bilgilendirme yapmak, madencilik faaliyetleri sonrası madencilik yapılan alanların tekrar doğaya kazandırılmak için düzenlenmesinin önemini ve gerekliliğini öğretmek, saha düzenleme alternatiflerinin değerlendirilmesi hususunda bilgilendirmek, Türkiye’de bu konudaki yasa ve yöneltmelikleri anlatmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Restorasyon, rehabilitasyon ve reklamasyon kavramları/ Reklamasyon planlaması, doğal ve kültürel faktörlerin planlamaya etkisi, temel reklamasyon tipleri/ Madencilik sonrası arazi kullanım alternatifleri; tarımsal, ormancılığa yönelik ve diğer amaçlı reklamasyon türleri/ Reklamasyon ekonomisi/ Endüstriyel atıkların maden sahalarında depolanması ve mevzuat/ Depolama hacimlerinin inşası ve yalıtımı, eski depolama hacimlerinin iyileştirilmesi/ Endüstriyel örnekler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Mühendislik Mimarlık Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Video/Dia gösterisi |
Ders notları, ilgili linkler |
Ders notu, powerpoint sunuları, saha düzenlemesi ile ilgili simülasyonlar ve projeler |
|
2 |
Madencilik faaliyetleri sırasında oluşabilen çevre sorunları |
Ders notları, ilgili linkler |
Ders notu, powerpoint sunuları, kısa filmler |
|
3 |
Açık maden ocaklarının çevre üzerindeki etkileri |
Ders notları, ilgili linkler |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
4 |
Açık ocağın doğal dengeye müdahalesi |
Ders notları, ilgili linkler |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
5 |
İşletme sonrası arazilerin düzenlenmesi ve iyileştirme çalışmalarına etki eden faktörler |
Ders notları, ilgili linkler |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
6 |
Madencilikte rekültivasyon nedir, neden gereklidir? |
Ders notları, ilgili linkler |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
7 |
Doğa onarım aşamaları |
Ders notları, ilgili linkler |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
8 |
İdeal bir rekültivasyon çalışmasının olmazsa olmazları |
Ders notları, ilgili linkler |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
9 |
Arasınav |
- |
- |
|
10 |
Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması |
Ders notları, ilgili linkler |
Powerpoint sunuları, maket veya posterler |
|
11 |
Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması |
Ders notları, ilgili linkler |
Powerpoint sunuları, maket veya posterler |
|
12 |
Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması |
Ders notları, ilgili linkler |
Powerpoint sunuları, maket veya posterler |
|
13 |
Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması |
Ders notları, ilgili linkler |
Powerpoint sunuları, maket veya posterler |
|
14 |
Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması |
Ders notları, ilgili linkler |
Powerpoint sunuları, maket veya posterler |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Saha düzenleme Ders Notu, Down G., Stocks J. (1977): “Environmental Impact of Mining”
Essex: Science Publishers Ltd., Michaud L.H. (1981): “A Manual of Reclamation Practice” Ontario: International Academic Services Ltd.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
75 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
25 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
5 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
5 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
5 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
5 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
5 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
5 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
5 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
4 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
3 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
5 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
5 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
5 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
8 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|