Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Açık İşletme Saha Düzenlemesi

Dersin Kodu : MMD317

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ÖZEN KILIÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Açık işletme faaliyetleri sırasında veya sonrasında madencilik yapılan alanların düzenlenmesinin önemi ve gerekliliğini kavrar.
Saha düzenleme alternatiflerinin değerlendirilmesini yapar.
Dünyadan ve Türkiye´den saha düzenleme örnekleri, yapılan bir saha düzenleme projesinin olmazsa olmazları ve projenin ne şekilde sunulması gerektiğini bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : MMD317 Açık İşletme Saha Düzenlemesi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Madencilikfaaliyetleri sırasında ortaya çıkan çevre sorunlarının çözümlenmesi konusunda bilgilendirme yapmak, madencilik faaliyetleri sonrası madencilik yapılan alanların tekrar doğaya kazandırılmak için düzenlenmesinin önemini ve gerekliliğini öğretmek, saha düzenleme alternatiflerinin değerlendirilmesi hususunda bilgilendirmek, Türkiye’de bu konudaki yasa ve yöneltmelikleri anlatmak.

Dersin İçeriği : Restorasyon, rehabilitasyon ve reklamasyon kavramları/ Reklamasyon planlaması, doğal ve kültürel faktörlerin planlamaya etkisi, temel reklamasyon tipleri/ Madencilik sonrası arazi kullanım alternatifleri; tarımsal, ormancılığa yönelik ve diğer amaçlı reklamasyon türleri/ Reklamasyon ekonomisi/ Endüstriyel atıkların maden sahalarında depolanması ve mevzuat/ Depolama hacimlerinin inşası ve yalıtımı, eski depolama hacimlerinin iyileştirilmesi/ Endüstriyel örnekler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Mühendislik Mimarlık Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş, Video/Dia gösterisi Ders notları, ilgili linkler Ders notu, powerpoint sunuları, saha düzenlemesi ile ilgili simülasyonlar ve projeler
2 Madencilik faaliyetleri sırasında oluşabilen çevre sorunları Ders notları, ilgili linkler Ders notu, powerpoint sunuları, kısa filmler
3 Açık maden ocaklarının çevre üzerindeki etkileri Ders notları, ilgili linkler Ders notu, powerpoint sunuları
4 Açık ocağın doğal dengeye müdahalesi Ders notları, ilgili linkler Ders notu, powerpoint sunuları
5 İşletme sonrası arazilerin düzenlenmesi ve iyileştirme çalışmalarına etki eden faktörler Ders notları, ilgili linkler Ders notu, powerpoint sunuları
6 Madencilikte rekültivasyon nedir, neden gereklidir? Ders notları, ilgili linkler Ders notu, powerpoint sunuları
7 Doğa onarım aşamaları Ders notları, ilgili linkler Ders notu, powerpoint sunuları
8 İdeal bir rekültivasyon çalışmasının olmazsa olmazları Ders notları, ilgili linkler Ders notu, powerpoint sunuları
9 Arasınav - -
10 Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması Ders notları, ilgili linkler Powerpoint sunuları, maket veya posterler
11 Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması Ders notları, ilgili linkler Powerpoint sunuları, maket veya posterler
12 Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması Ders notları, ilgili linkler Powerpoint sunuları, maket veya posterler
13 Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması Ders notları, ilgili linkler Powerpoint sunuları, maket veya posterler
14 Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması Ders notları, ilgili linkler Powerpoint sunuları, maket veya posterler


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Saha düzenleme Ders Notu, Down G., Stocks J. (1977): “Environmental Impact of Mining”
 Essex: Science Publishers Ltd., Michaud L.H. (1981): “A Manual of Reclamation Practice” Ontario: International Academic Services Ltd.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 75
    Ödev/Proje/Diğer 1 25
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. 5
2 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 5
3 Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. 5
4 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. 5
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. 3
6 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur 5
7 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. 5
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. 5
9 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. 5
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 4
11 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
12 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 3
13 Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. 5
14 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur 5
15 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. 5
16 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 8 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 74
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.96
Dersin AKTS Kredisi: 3