|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Madenlerde Rezerv. Hesaplama Ve Jeoistatistik |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD315 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. TAYFUN YUSUF YÜNSEL Prof.Dr. ADEM ERSOY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Maden rezerv hesaplarını klasik ve jeoistatistik yöntemlerle yapma hakimiyeti kazanır. 2 ve 3 boyutlu modelleme yeteneği kazanır. Jeoistatistik simülasyon yöntemleri kullanarak risk analizi ve yeraltı haritalama yeteneği kazanır. Kaynak ve rezerv tahmini raporu hazırlama yeteneğini kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Maden rezerv ve tenör hesaplarını klasik ve jeoistatistik yöntemlerle yapmak, rezerv ve tenör dağılımlarını, risk ve yer altı haritalarını jeoistatistik yöntemlerle modellemek ve analiz etmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
1. Maden rezerv ve tenör ile ligili kavram ve sınıflamaları anlatmak
2. Maden rezerv hesaplarını klasik ve jeoistatistik yöntemlerle yapma hakimiyeti.
3. Maden rezerv ve tenör parametrelerini jeoistatistik yöntemlerle modelleme ve analiz etme yeteneği
4. Maden rezerv ve tenör yeraltı ve risk haritalarını yapma hakimiyeti
5. Rezerv raporu hazırlama hakimiyeti |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Mühendislik mimarlık fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Maden rezerv ve tenörün işletme ve üretime etkisi ve önemi |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
2 |
Maden rezerv ve tenörle ilgili kavramlar ve sınıflamalar |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
3 |
Maden kalınlık, yoğunluk, alan hesaplama yöntemleri ve değerlendirilmesi |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
4 |
Maden rezervlerinin hacim hesaplama esasları ve değerlendirme |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
5 |
Tabakalı rezerv hesapları, trapez ve simpson yöntemleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
6 |
Poligon, izopak, kesit rezerv hesaplama yöntemleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
7 |
Jeolojik blok, Üçgen prizma yöntemleriyle rezev hesapları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
8 |
Vize Sınavı |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
9 |
Jeoistatistik yöntemlere Giriş, neden jeoistatistik, avantajlar |
yazılı sınav |
yazılı sınav |
|
10 |
Varioram analizi |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
11 |
Kriging yöntemleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
12 |
Simülasyon yöntemleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
13 |
Uygulama: Ordinary kriging yöntemi ile çimento hammaddeleri ve kömür yataklarının analizi |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
14 |
Simülasyon yöntemlerinin linyit yatakların uygulanması |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
15 |
Final sınavı |
yazılı sınav |
yazılı sınav |
|
16/17 |
Final sınavı |
yazılı sınav |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
2. Bumin, M., 2005, Madencilikte rezerv hesaplama yöntemleri. MTA Genel Müdürlüğü Yayınları, Eğitim Serisi, No.36, Ankara, 37 sayfa.
3. Gümüş, A., 1995, Maden jeolojisi, jeolojik prospeksiyon ve rezerv hesapları. Bilim Ofset, İzmir, 400 Sayfa.
4. Tercan, A.E. ve Saraç, C., 1998, Maden Yataklarının değerlendirilmesinde jeoistatistik yöntemler. Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları, Ankara, 137 sayfa.
1. Ersoy, A. ve Yünsel, T.Y., 2008, Maden Rezerv Hesapları: Klasik ve Jeoistatistik Yöntemler. Nobel Kitapevi Yayınları, 255 sayfa, Adana.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
13 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
4 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
5 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
3 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
4 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
2 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
4 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
4 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
2 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
2 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
2 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
1 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
1 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
1 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
1 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
1 |
13 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
13 |
1 |
13 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
7 |
7 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 87 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|