|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Cevher Hazırlama |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD305 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. OKTAY BAYAT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrencilere basit cevher hazırlama akım şemalarını hazırlayabilme, hesaplama ve çizim kabiliyetini kazanır. Ayrıca, öğrenciler kırma, öğütme ve sınıflandırma proseslerinin prensiplerini öğreneceklerdir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, öğrencilere cevher hazırlama konusunda genel bilgi vermenin yanısıra günümüz madencilik endüstrisinde uygulanan kırma, öğütme ve sınıflandırma yöntemlerini ile ilgili olarak kullanılan cihazların prensipleri, uygulama alanları ve proses uygulamalarında kullanılacak hesaplamalar ile ilgili bilgiler vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Cevher hazırlamaya giriş, tanımlar, mineraller ve cevherler, kırma, öğütme ve sınıflandırma. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Dershane |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Cevher hazırlamaya giriş, tanımlar, mineraller ve cevherler |
Kaynak okuma, internet araştırma |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
2 |
Ufalama teorisi, boyut küçültmenin tanımı, amaçları, sınıflandırılması, boyut küçültme oranı ve harcanan enerji hesapları |
Kitap okuma, internet araştırma |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
3 |
Kırma işlemleri ve kırma teorileri, kırma, tanımı, kırıcıların sınıflandırılması |
Kitap okuma, internet araştırma |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
4 |
Primer (birincil) çeneli (tek ve çift dayanak kollu), konili (kısa ve uzun başlıklı, symons) kırıcılar |
Kitap okuma, internet araştırma |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
5 |
Sekonder (ikincil) kırıcılar, merdaneli, çekiçli kırıcılar ve özellikleri |
Kitap okuma, internet araştırma |
Sunu; slayt gösterisi |
|
6 |
Kırma devreleri (açık, kapalı) oluşturulması ve hesaplamalar |
Kitap okuma, internet araştırma |
Sunu; problem çözümü |
|
7 |
Öğütme ve değirmenlerin sınıflandırılması |
Kitap okuma, internet araştırma |
Sunu; slayt gösterisi |
|
8 |
Klasik değirmenler, otojen, yarı otojen, çubuklu, çakıllı, bilyalı değirmenler ve özellikleri, değirmen parametrelerine ilişkin hesaplamalar |
Kitap okuma, internet araştırma |
Sunu; slayt gösterisi |
|
9 |
Mikronize değirmenler |
Kitap okuma, internet araştırma |
Sunu; slayt gösterisi |
|
10 |
Öğütme devreleri, akım şemaları, öğütme devre tertipleri ve hesaplamaları |
Kitap okuma, internet araştırma |
Sunu; slayt gösterisi; problem çözümü |
|
11 |
Ara Sınav |
Kitap okuma, internet araştırma |
2 saat yazılı sınav |
|
12 |
Sınıflandırma teorisi ve sistemleri |
Kitap okuma, internet araştırma |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
13 |
Eleme, tanımı, sınıflandırması, endüstriyel eleme ve çalışma prensipleri |
Kitap okuma, internet araştırma |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
14 |
Klasifikasyon tanımı, tanelerin akışkan ortam içindeki hareketleri ve boyuta göre ayırma prensipleri, mekanik klasifikatörler, hidrolik klas |
Kitap okuma, internet araştırma |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
15 |
Hidrosiklon ve endüstriyel sınıflandırma problem çözümü |
Kitap okuma, internet araştırma |
Düz anlatım, tartışma, gösterim, problem çözümü |
|
16/17 |
Final sınavı |
Kitap okuma, internet araştırma |
2 saat yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Cevher Hazırlama, Prof. Dr. Oktay Bayat, Ç.Ü., Müh. Mim. Fak., Yayın No: 21, 147 s, Adana, 1993.
Cevher Hazırlama Örnek Problemler ve Çözümleri, Prof. Dr. Oktay Bayat, 2010 (basılmamış).
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Cevher Hazırlama, Necati Yıldız, ISBN: 978-975-96779-1-6, Maden Mühendisleri Odası, Ankara, 2007.
Öğütme, Necati Yıldız, ISBN: 975-96779-0-3, Maden Mühendisleri Odası, Ankara, 1999.
Cevher Hazırlama El Kitabı, Güven Önal ve Gündüz Ateşok, Yurt Madenciliği Geliştirme Vakfı, 1994.
Mineral Processing Technology: An Introduction to the Practical Aspects of Ore Treatment and Mineral Recovery, Barry A. Wills and Tim Napier-Munn, ISBN: 0750644508, Elsevier Science & Technology Books, 2006
SME Mineral Processing Handbook, N.L. Weiss, vol. 1-2, 1985.
Communition-Theory and Practice, S. Komar Kawatra, SME Publications, 1991.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
4 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
5 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
5 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
5 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
5 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
5 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
4 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
4 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
4 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
4 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
4 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
4 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
4 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
4 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|