|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Teknik Emniyet Ve İşçi Sağlığı |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD213 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. SUPHİ URAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
TEHLİKE VE RİSK ALGILAMA ALIŞKANLIĞINI KAZANMAK. İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİNİN HUHUKİ MEVZUATI HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLMAK. MADEN İŞLETMELERİNDE TEHLİKE VE RİSK ANALİZİ YAPABİLME.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MMD101 Matematik
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HAKKINDA TEMEL BİLGİLERİ ÖĞRETMEK VE ÖĞRENCİYE İŞ GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜNÜ KAZANDIRMAK |
|
Dersin İçeriği |
: |
TANIM VE TARİHÇE/ İNSAN – MAKİNE SİSTEMLERİ/ İŞYERİ ORTAMI VE İŞÇİ SAĞLIĞI/ SAĞLIĞA ZARARLI ETKENLERİN SAPTANMASI VE DENETİM ALTINA ALINMASI/ MESLEK HASTALIKLARI; TANIMI, NEDENLERİ, SINIFLANDIRILMASI, KONUYLA İLGİLİ İSTATİSTİKLER VE ÖNLENMESİ İÇİN ALINACAK TEDBİRLER/ İŞ KAZALARI; TANIMI, NEDENLERİ, SINIFLANDIRILMASI KONUYLA İLGİLİ İSTATİSTİKLER, ÖNLENMESİ İÇİN ALINACAK TEDBİRLER/ İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİNDE ERGONOMİNİN YERİ/ KİŞİSEL KORUYUCU MALZEMELER/ KAZA VE MESLEK HASTALIĞI OLAYLARININ İNCELENMESİ/ TÜRKİYE’DE VE DİĞER ÜLKELERDE KONUYLA İLGİLİ YASAL MEVZUATLAR |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
MÜHENDİSLİK MİMARLIK DERSLİKLERİ VE BÖLÜM LABORATUARLARI |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
TEMEL TANIMLAR, AMAÇ VE KAPSAM |
DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR |
Ders Sunusu |
|
2 |
İŞ KAZALARI VE MESLEK HASTALIKLARININ TARİHÇESİ, İSTATİSTİKİ BİLGİLER |
DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR |
Ders Sunusu |
|
3 |
HUKUKSAL YÖNDEN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ |
DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR |
Ders Sunusu |
|
4 |
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ YÖNETİM SİSTEMLERİ |
DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR |
Ders Sunusu |
|
5 |
TEHLİKE VE RİSK TANIMLAMASI |
DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR |
Ders Sunusu |
|
6 |
RİSK ANALİZİNİN AŞAMALARI |
DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR |
Ders Sunusu |
|
7 |
RİSK ANALİZ TEKNİKLERİ - RİSK HARİTASI, ÖN TEHLİKE ANALİZİ |
DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR |
Ders Sunusu |
|
8 |
RİSK ANALİZ TEKNİKLERİ - KONTROL LİSTESİ, HATA AĞACI VE OLAY AĞACI YÖNTEMLERİ |
DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR |
Ders Sunusu |
|
9 |
ARA SINAV |
|
|
|
10 |
PARAMETRİK RİSK ANALİZİ, SAĞLIK GÜVENLİK İŞARETLERİ, TEHLİKE İŞARETLEME SİSTEMİ |
DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR |
Ders Sunusu |
|
11 |
MADENLERDE GÜRÜLTÜ, TİTREŞİM VE TOZLA MÜCADELE |
DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR |
Ders Sunusu |
|
12 |
RİSK DEĞERLENDİRME KARAR MATRİSİ, KORUYUCU DONANIMLAR |
DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR |
Ders Sunusu |
|
13 |
YER ALTI MADENLERİNDE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ |
DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR |
Ders Sunusu |
|
14 |
AÇIK İŞLETMELERDE MADENLERİNDE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ |
DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR |
Ders Sunusu |
|
15 |
DÖNEM SONU SINAVI |
|
|
|
16/17 |
DÖNEM SONU SINAVI |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
DERS NOTU
MADEN İŞLETMELERİNDE KURTARMA VE TAHLİSİYE EĞİTİMİ (MADEN MÜHENDİSLERİ ODASI YAYINI, 2001)
MÜHENDİSLİKTE GÜVENİLİRLİK VE RİSK ANALİZİ (İTÜ, 2007)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
5 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
5 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
4 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
2 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
2 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
2 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
3 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
1 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
1 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
2 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
2 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
1 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
5 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
5 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
1 |
13 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
7 |
7 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 79 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|