Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Petrografi

Dersin Kodu : MMD209

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. FİKRET İŞLER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci Kayaçları sınıflandırır
Kayaçların kökensel özelliğini bilir.
Kayaçların yapısal özelliğini bilir
Kayaçların dokusal özelliğini bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilere Magmatik,Metamorfik,Sedimanter kayaç türleri hakkında bilgi vererek, el örneği ve ince kesitte magmatik kayaçları tanıyabilme ve sınıflandırabilme yeteneğini kazandırabilmektir.

Dersin İçeriği : Petrografinin tanımı, Kaya döngüsü ve tüm kayaçların yapısal, dokusal ve mineralojik özellikleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fakülte dersliği ve bölüm laboratuvarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Petrografinin tanımı İlgili ders notu ve kitapları Sunu, laboratuar çalışmaları
2 Kaya döngüsü, Yerin yapısı, Magma, Magmanın kökeni ve sınıflaması. İlgili ders notu ve kitapları Sunu, laboratuar çalışmaları
3 Magmanın kristallenmesi, Kristallenme türleri, Kristallenme evreleri ve Magmanın farklılaşması. Magmanın yerleşmesi, Soğuması ve Yerleşme biçimleri. İlgili ders notu ve kitapları Sunu, laboratuar çalışmaları
4 Magmatik kayaçların sınıflaması, Kimyasal sınıflama, Mineralojik sınıflama, Kimyasal sınıflama, Renk indisine göre sınıflama, Feldspat indisine göre sınıflama, Doğada bulunuş yerlerine göre sınıflama ve Dokusal sınıflama İlgili ders notu ve kitapları Sunu, laboratuar çalışmaları
5 Ultrabazik-Ultramafik kayaçlar İlgili ders notu ve kitapları Sunu, laboratuar çalışmaları
6 Gabro-Diyabaz-Bazalt Ailesi İlgili ders notu ve kitapları Sunu, laboratuar çalışmaları
7 Granit-Riyolit Ailesi: İlgili ders notu ve kitapları Sunu, laboratuar çalışmaları
8 Metamorfik kayaçlarda strüktür ve strüktür çeşitleri İlgili ders notu ve kitapları Sunu, laboratuar çalışmaları
9 Çeşitli tortul veya Magmatik kayaçların Kontakt zonlarında oluşturdukları kontakt metamorfik kayaçlar İlgili ders notu ve kitapları Sunu, laboratuar çalışmaları
10 Yeşil şist ve amfibolit fasiyesleri, Dinamotermal metamorfizma sonucu oluşan metamorfik kayaçlar İlgili ders notu ve kitapları Sunu, laboratuar çalışmaları
11 Sedimanter kayaçların oluşum sürecleri, ayrışma, aşınma, taşınma, depolanma ve diyajenez aşamalarının tanımlaması İlgili ders notu ve kitapları Sunu, laboratuar çalışmaları
12 Sedimanter kayaçların özellikleri: Yapı (sedimantoloji), doku (sedimantoloji-sedimanter petrografi) ve Mineral bileşimi. Tane boyu analizleri ve değerlendirilmeleri İlgili ders notu ve kitapları Sunu, laboratuar çalışmaları
13 Kırıntılı kayaçlar İlgili ders notu ve kitapları Sunu, laboratuar çalışmaları
14 Karbonatlı kayaçlar İlgili ders notu ve kitapları Sunu, laboratuar çalışmaları


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İşler, F. 1995; Özel Mineraloji (Tanımlamalı Mineraloji). Ç.Ü. Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, Yayın
 Jeoloji Mühendisligi Bölümü, Metamorfik Kayaç Petrografisi Ders Notları
 Winter, J.D., 2001; An introduction to igneous and metamorphic petrology. Prentice Hall.MacKenzie,
 W.S., Donaldson, C. H. and Guilford, C., 1987; Atlas of igneous rocks and their textures, Longman Scientific & Technical, 148 p.
Diğer Kaynaklar  Best, M.G. and Christiansen, E.H., 2001; Igneous petrology. Blackwell Science.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. 4
2 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 4
3 Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. 3
4 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. 4
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. 4
6 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur 4
7 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. 2
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. 4
9 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. 5
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 5
11 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 4
12 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 3
13 Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. 4
14 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur 5
15 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. 4
16 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 82
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.28
Dersin AKTS Kredisi: 3