|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Petrografi |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD209 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. FİKRET İŞLER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci Kayaçları sınıflandırır Kayaçların kökensel özelliğini bilir. Kayaçların yapısal özelliğini bilir Kayaçların dokusal özelliğini bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere Magmatik,Metamorfik,Sedimanter kayaç türleri hakkında bilgi vererek, el örneği ve ince kesitte magmatik kayaçları tanıyabilme ve sınıflandırabilme yeteneğini kazandırabilmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Petrografinin tanımı, Kaya döngüsü ve tüm kayaçların yapısal, dokusal ve mineralojik özellikleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte dersliği ve bölüm laboratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Petrografinin tanımı |
İlgili ders notu ve kitapları |
Sunu, laboratuar çalışmaları |
|
2 |
Kaya döngüsü, Yerin yapısı, Magma, Magmanın kökeni ve sınıflaması. |
İlgili ders notu ve kitapları |
Sunu, laboratuar çalışmaları |
|
3 |
Magmanın kristallenmesi, Kristallenme türleri, Kristallenme evreleri ve Magmanın farklılaşması. Magmanın yerleşmesi, Soğuması ve Yerleşme biçimleri. |
İlgili ders notu ve kitapları |
Sunu, laboratuar çalışmaları |
|
4 |
Magmatik kayaçların sınıflaması, Kimyasal sınıflama, Mineralojik sınıflama, Kimyasal sınıflama, Renk indisine göre sınıflama, Feldspat indisine göre sınıflama, Doğada bulunuş yerlerine göre sınıflama ve Dokusal sınıflama |
İlgili ders notu ve kitapları |
Sunu, laboratuar çalışmaları |
|
5 |
Ultrabazik-Ultramafik kayaçlar |
İlgili ders notu ve kitapları |
Sunu, laboratuar çalışmaları |
|
6 |
Gabro-Diyabaz-Bazalt Ailesi |
İlgili ders notu ve kitapları |
Sunu, laboratuar çalışmaları |
|
7 |
Granit-Riyolit Ailesi: |
İlgili ders notu ve kitapları |
Sunu, laboratuar çalışmaları |
|
8 |
Metamorfik kayaçlarda strüktür ve strüktür çeşitleri |
İlgili ders notu ve kitapları |
Sunu, laboratuar çalışmaları |
|
9 |
Çeşitli tortul veya Magmatik kayaçların Kontakt zonlarında oluşturdukları kontakt metamorfik kayaçlar |
İlgili ders notu ve kitapları |
Sunu, laboratuar çalışmaları |
|
10 |
Yeşil şist ve amfibolit fasiyesleri, Dinamotermal metamorfizma sonucu oluşan metamorfik kayaçlar |
İlgili ders notu ve kitapları |
Sunu, laboratuar çalışmaları |
|
11 |
Sedimanter kayaçların oluşum sürecleri, ayrışma, aşınma, taşınma, depolanma ve diyajenez aşamalarının tanımlaması |
İlgili ders notu ve kitapları |
Sunu, laboratuar çalışmaları |
|
12 |
Sedimanter kayaçların özellikleri: Yapı (sedimantoloji), doku (sedimantoloji-sedimanter petrografi) ve Mineral bileşimi. Tane boyu analizleri ve değerlendirilmeleri |
İlgili ders notu ve kitapları |
Sunu, laboratuar çalışmaları |
|
13 |
Kırıntılı kayaçlar |
İlgili ders notu ve kitapları |
Sunu, laboratuar çalışmaları |
|
14 |
Karbonatlı kayaçlar |
İlgili ders notu ve kitapları |
Sunu, laboratuar çalışmaları |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İşler, F. 1995; Özel Mineraloji (Tanımlamalı Mineraloji). Ç.Ü. Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, Yayın
Jeoloji Mühendisligi Bölümü, Metamorfik Kayaç Petrografisi Ders Notları
Winter, J.D., 2001; An introduction to igneous and metamorphic petrology. Prentice Hall.MacKenzie,
W.S., Donaldson, C. H. and Guilford, C., 1987; Atlas of igneous rocks and their textures, Longman Scientific & Technical, 148 p.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Best, M.G. and Christiansen, E.H., 2001; Igneous petrology. Blackwell Science.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
4 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
4 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
3 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
4 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
4 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
4 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
2 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
4 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
5 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
5 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
4 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
3 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
4 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
5 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
4 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 82 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|