|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Lineer Cebir |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD201 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ELA AYDIN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Matrisler ile Lineer ve Homojen Denklem Sistemlerini Çözebilir. Lineer dönüşümlerle matrisler arasındaki ilişkiyi kurabilir. Bir matrisin determinantını hesaplayabilir. Matrislerin tersini bulabilir. Matrislerle ilgili problem çözümünde determinantı kullanabilir. Vektörleri uzayda ve düzlemde çizebilir. Çember, küre denklemlerini bilir ve uygulamalarını yapabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Lineer Cebirin soyut ve somut yönleriyle ilgili bilgi ve becerilşeri kazandırmak, Matrisler ve Lineer Denklem Sistemleri ile ilgili matematisel kavramları anlamayı sağlamak.Matrisleri kullanarak sistemleri çözmek,vektör uzayları ve soyut matematiksel konuları öğretmek, soyut düşünmeyi öğrenir.Çember, küre denklemlerini bilir ve uygulamalarını yapabilir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Lineer denklem sistemleri,elemanter işlemler,elemanter işlemleri kullanarak homojen ve lineer sistemlerin çözümü,matrisler ve bazı özel tipteki matrisler,elemanter işlemlerle matris tersinin bulunması,determinantlar,blok ve bazı özel matrislerin determinantının bulunması,Cramer sisteminin determinantla çözülmesi,düzlemde ve uzayda vektörler,altuzaylar,lineer bağımlılık ve bağımsızlık,vektör uzaylarının bazları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Lineer Denklem Sistemleri ve Matrisler |
Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
2 |
Matris İşlemleri |
Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
3 |
Özel tipteki Matrisler |
Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
4 |
Gauss Yoketme ve Gauss Jordan İndirgemesi ile sistemlerin çözümü |
Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
5 |
Bir matrisin tersini bulma |
Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
6 |
Determinant hesaplama ve Determinant Özellikleri |
Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
7 |
Cramer Sistemiyle Lineer Sistemleri Çözme |
Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Konuların tekrarı ve problem çözme |
Yazılı sınav |
|
9 |
Kofaktör ve Bir Matrisin Eki kullanarak matris tersi bulma |
Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
10 |
Benzerlik |
Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
11 |
Bir matrisin rankı |
Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
12 |
Vektör Uzayları, Düzlemde ve Uzayda Vektörler |
Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
13 |
Lineer geren uzayı bulmak |
Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
14 |
Vektörlerin lineer bağımlılık ve bağımsızlığı |
Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
15 |
Çember, küre denklemleri ve uygulamaları |
Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konuların tekrarı ve problem çözme |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bernard Kolman, David R. Hill, " Lineer Cebir" (Çeviri ) Palme Yayıncılık,2000.
Veli Şahmurov, Gökhan Uzgören, " Lineer Cebir Uygulamaları" Papatya Yayıncılık,1999.,
Arif Sabuncuoğlu, "Lineer Cebir", Nobel yayın dağıtım,2000.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
5 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
0 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
5 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
3 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
2 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
1 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
0 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
4 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
0 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
0 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
0 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
0 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
0 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
0 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 123 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|