Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Lineer Cebir

Dersin Kodu : MMD201

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. ELA AYDIN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Matrisler ile Lineer ve Homojen Denklem Sistemlerini Çözebilir.
Lineer dönüşümlerle matrisler arasındaki ilişkiyi kurabilir.
Bir matrisin determinantını hesaplayabilir.
Matrislerin tersini bulabilir.
Matrislerle ilgili problem çözümünde determinantı kullanabilir.
Vektörleri uzayda ve düzlemde çizebilir.
Çember, küre denklemlerini bilir ve uygulamalarını yapabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Lineer Cebirin soyut ve somut yönleriyle ilgili bilgi ve becerilşeri kazandırmak, Matrisler ve Lineer Denklem Sistemleri ile ilgili matematisel kavramları anlamayı sağlamak.Matrisleri kullanarak sistemleri çözmek,vektör uzayları ve soyut matematiksel konuları öğretmek, soyut düşünmeyi öğrenir.Çember, küre denklemlerini bilir ve uygulamalarını yapabilir.

Dersin İçeriği : Lineer denklem sistemleri,elemanter işlemler,elemanter işlemleri kullanarak homojen ve lineer sistemlerin çözümü,matrisler ve bazı özel tipteki matrisler,elemanter işlemlerle matris tersinin bulunması,determinantlar,blok ve bazı özel matrislerin determinantının bulunması,Cramer sisteminin determinantla çözülmesi,düzlemde ve uzayda vektörler,altuzaylar,lineer bağımlılık ve bağımsızlık,vektör uzaylarının bazları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Lineer Denklem Sistemleri ve Matrisler Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz Anlatım ve Tartışma
2 Matris İşlemleri Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz Anlatım ve Tartışma
3 Özel tipteki Matrisler Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz Anlatım ve Tartışma
4 Gauss Yoketme ve Gauss Jordan İndirgemesi ile sistemlerin çözümü Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz Anlatım ve Tartışma
5 Bir matrisin tersini bulma Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz Anlatım ve Tartışma
6 Determinant hesaplama ve Determinant Özellikleri Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz Anlatım ve Tartışma
7 Cramer Sistemiyle Lineer Sistemleri Çözme Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz Anlatım ve Tartışma
8 Arasınav Konuların tekrarı ve problem çözme Yazılı sınav
9 Kofaktör ve Bir Matrisin Eki kullanarak matris tersi bulma Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz Anlatım ve Tartışma
10 Benzerlik Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz Anlatım ve Tartışma
11 Bir matrisin rankı Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz Anlatım ve Tartışma
12 Vektör Uzayları, Düzlemde ve Uzayda Vektörler Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz Anlatım ve Tartışma
13 Lineer geren uzayı bulmak Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz Anlatım ve Tartışma
14 Vektörlerin lineer bağımlılık ve bağımsızlığı Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz Anlatım ve Tartışma
15 Çember, küre denklemleri ve uygulamaları Ders Kitabında ilgili bölümlerin okunması Düz Anlatım ve Tartışma
16/17 Final sınavı Konuların tekrarı ve problem çözme Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Bernard Kolman, David R. Hill, " Lineer Cebir" (Çeviri ) Palme Yayıncılık,2000.
 Veli Şahmurov, Gökhan Uzgören, " Lineer Cebir Uygulamaları" Papatya Yayıncılık,1999.,
  Arif Sabuncuoğlu, "Lineer Cebir", Nobel yayın dağıtım,2000.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. 5
2 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 0
3 Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. 5
4 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. 3
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. 2
6 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur 1
7 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. 0
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. 4
9 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. 0
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 0
11 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 0
12 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 0
13 Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. 0
14 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur 0
15 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. 0
16 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 123
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.92
Dersin AKTS Kredisi: 5