Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Matematik

Dersin Kodu : MMD101

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. BASRİ ÇALIŞKAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Fonksiyon, limit ve süreklilik kavramlarını açıklar.
Türevin matematiksel, fiziksel anlamlarını kavrar.
Türevi kullanarak matematiksel, fizikselve mühendislik problemlerini çözer.
Diferansiyel yardımıyla yaklaşık hesap yapar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Problem çözme yeteneğini geliştirmek, akıl yürütme becerisine destek olmak, temel mühendislik dersleri ve Maden Mühendisliği mesleki dersleri için matematiksel alt yapı oluşturmak.

Dersin İçeriği : Tek değişkenli fonksiyonlar/ Limit ve süreklilik/ Türev ve diferensiyel/ Türevin uygulamaları; maksimum ve minimum, ortalama değer teoremi/ İntegrasyon; belirsiz ve belirli integral, integrasyon yöntemleri, integral hesabının esas teoremi, integral hesabının ortalama değer teoremi/ Belirli integrallerin uygulamaları; alan, yay uzunluğu ve dönel cisimlerin hacim hesaplamaları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Mühendislik derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Fonksiyon kavramı, tanım kümesi, bazı özel fonksiyonlar. Ders notlarını okur, tartışır [1] Sayfa 12-20
2 Fonksiyonların bazı özellikleri ve grafikleri. Ders notlarını okur, tartışır [1] Sayfa 23-26
3 Tek değişkenli fonksiyonlarda limit kavramı, tanımı, limit özellikleri Ders notlarını okur, tartışır [1] Sayfa 27-33
4 Sonsuzdaki limitler, belirsiz limitler Ders notlarını okur, tartışır [1] Sayfa 36-43
5 Süreklilik ve süreksizlik çeşitleri Ders notlarını okur, tartışır [1] Sayfa 75-83
6 Türev kavramı, tanımı, geometrik anlamı, temel türev alma kuralları Ders notlarını okur, tartışır [1] Sayfa 113-121; 132-140; 144-148; 149-154
7 Teğet denklemi, maksimum minimum, çeşitli mühendislik problemleri Ders notlarını okur, tartışır [1] Sayfa 176-185; 199-204; 212-218
8 Arasınav - -
9 Eğrilerin kutupsal denklemleri ve bazı özel eğrilerin kutupsal grafikleri Ders notlarını okur, tartışır [2] Sayfa 549-554; 561-565
10 Belirsiz integralin tanımı, temel integral alma kuralları Ders notlarını okur, tartışır [3] Sayfa 211-215; 218-225
11 Değişken değiştirme yöntemi, kısmi integrasyon, basit kesirlere ayırma Ders notlarını okur, tartışır [3] Sayfa 227-236; 238-242;
12 Trigonometrik integraller ve trigonometrik dönüşümler ile integral alma Ders notlarını okur, tartışır [3] Sayfa 244-251
13 Belirli integral, alan ve hacim hesaplamaları Ders notlarını okur, tartışır [3] Sayfa 265-285; 293-300; 304-310
14 Yüzey alanı, yay uzunluğu, ağırlık merkezi ve toplam kütle hesaplamaları Ders notlarını okur, tartışır [3] Sayfa 314-316; 318-323; 326-332
15 Final Sınavı - -
16/17 Final Sınavı - -


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Calculus ve Analitik Geometri I. Cilt, SHERMAN K. STEIN, ANTHONY McGraw-Hill Inc., London, U.K., 1992
 Calculus ve Analitik Geometri II. Cilt, SHERMAN K. STEIN, ANTHONY McGraw-Hill Inc., London, U.K., 1992
 Genel Matematik 1, Prof.Dr. Mustafa BALCI, Balcı Yayınları, 2008.
Diğer Kaynaklar  Analize Giriş I-II, Prof.Dr.Fikri AKDENİZ, Prof.Dr. Yusuf ÜNLÜ, Prof.Dr. Doğan DÖNMEZ, Baki Kitabevi 1999.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. 5
2 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 1
3 Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. 5
4 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. 5
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. 3
6 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur 2
7 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. 3
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. 3
9 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. 3
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 2
11 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
12 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 2
13 Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. 2
14 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur 4
15 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. 2
16 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4