|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Matematik |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD101 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. BASRİ ÇALIŞKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Fonksiyon, limit ve süreklilik kavramlarını açıklar. Türevin matematiksel, fiziksel anlamlarını kavrar. Türevi kullanarak matematiksel, fizikselve mühendislik problemlerini çözer. Diferansiyel yardımıyla yaklaşık hesap yapar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Problem çözme yeteneğini geliştirmek, akıl yürütme becerisine destek olmak, temel mühendislik dersleri ve Maden Mühendisliği mesleki dersleri için matematiksel alt yapı oluşturmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tek değişkenli fonksiyonlar/ Limit ve süreklilik/ Türev ve diferensiyel/ Türevin uygulamaları; maksimum ve minimum, ortalama değer teoremi/ İntegrasyon; belirsiz ve belirli integral, integrasyon yöntemleri, integral hesabının esas teoremi, integral hesabının ortalama değer teoremi/ Belirli integrallerin uygulamaları; alan, yay uzunluğu ve dönel cisimlerin hacim hesaplamaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Mühendislik derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Fonksiyon kavramı, tanım kümesi, bazı özel fonksiyonlar. |
Ders notlarını okur, tartışır |
[1] Sayfa 12-20 |
|
2 |
Fonksiyonların bazı özellikleri ve grafikleri. |
Ders notlarını okur, tartışır |
[1] Sayfa 23-26 |
|
3 |
Tek değişkenli fonksiyonlarda limit kavramı, tanımı, limit özellikleri |
Ders notlarını okur, tartışır |
[1] Sayfa 27-33 |
|
4 |
Sonsuzdaki limitler, belirsiz limitler |
Ders notlarını okur, tartışır |
[1] Sayfa 36-43 |
|
5 |
Süreklilik ve süreksizlik çeşitleri |
Ders notlarını okur, tartışır |
[1] Sayfa 75-83 |
|
6 |
Türev kavramı, tanımı, geometrik anlamı, temel türev alma kuralları |
Ders notlarını okur, tartışır |
[1] Sayfa 113-121; 132-140; 144-148; 149-154 |
|
7 |
Teğet denklemi, maksimum minimum, çeşitli mühendislik problemleri |
Ders notlarını okur, tartışır |
[1] Sayfa 176-185; 199-204; 212-218 |
|
8 |
Arasınav |
- |
- |
|
9 |
Eğrilerin kutupsal denklemleri ve bazı özel eğrilerin kutupsal grafikleri |
Ders notlarını okur, tartışır |
[2] Sayfa 549-554; 561-565 |
|
10 |
Belirsiz integralin tanımı, temel integral alma kuralları |
Ders notlarını okur, tartışır |
[3] Sayfa 211-215; 218-225 |
|
11 |
Değişken değiştirme yöntemi, kısmi integrasyon, basit kesirlere ayırma |
Ders notlarını okur, tartışır |
[3] Sayfa 227-236; 238-242; |
|
12 |
Trigonometrik integraller ve trigonometrik dönüşümler ile integral alma |
Ders notlarını okur, tartışır |
[3] Sayfa 244-251 |
|
13 |
Belirli integral, alan ve hacim hesaplamaları |
Ders notlarını okur, tartışır |
[3] Sayfa 265-285; 293-300; 304-310 |
|
14 |
Yüzey alanı, yay uzunluğu, ağırlık merkezi ve toplam kütle hesaplamaları |
Ders notlarını okur, tartışır |
[3] Sayfa 314-316; 318-323; 326-332 |
|
15 |
Final Sınavı |
- |
- |
|
16/17 |
Final Sınavı |
- |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Calculus ve Analitik Geometri I. Cilt, SHERMAN K. STEIN, ANTHONY McGraw-Hill Inc., London, U.K., 1992
Calculus ve Analitik Geometri II. Cilt, SHERMAN K. STEIN, ANTHONY McGraw-Hill Inc., London, U.K., 1992
Genel Matematik 1, Prof.Dr. Mustafa BALCI, Balcı Yayınları, 2008.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Analize Giriş I-II, Prof.Dr.Fikri AKDENİZ, Prof.Dr. Yusuf ÜNLÜ, Prof.Dr. Doğan DÖNMEZ, Baki Kitabevi 1999.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
5 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
1 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
5 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
5 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
2 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
3 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
3 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
3 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
2 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
2 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
2 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
2 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
4 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
2 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|