|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Toprak Bilimi Ve Bitki Besleme |
|
Dersin Kodu |
: |
BBP211 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İBRAHİM ORTAŞ Prof.Dr. İBRAHİM ORTAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1) Toprağın nasıl ve hangi mekanizmalar ile oluştuğunu ve geliştiğini bilir. 2) Toprak yapısını analiz yöntemlerini bilir. 3) Bitki besin elementlerini ve gübreleme programlarını ve hangi yöntemleri uygulayacağını bilir. 4) Toprak fiziksel özeliklerini öğrenir 5) Toprak biyolojisi ve organik maddeyi bilir 6) Toprak ıslahı ve yöntemleri bilir. 7) Toprak ve bitki yönetimini bilir 8) Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Toprakların yeteneklerine göre tanımlamak, sınıflandırılarak ekolojik prensiplere uygun bir biçimde tarımda kullanılmalarını sağlamak, ayrıca amaç dışı kullanımlara karşı korunmaları ve yürütülecek toprak verimliliği ve bitki besleme çalışmalarıyla, sağlıklı ve dengeli bitki besleme programları oluşturulması yanında toprak, bitki ve su kaynaklarının sürdürülebilir kullanımı ve yönetimine uygun kullanımını öğrenciye kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toprak oluşum süreçleri ve aşamaları, toprak fiziksel, kimyasal biyolojik özelikleri, toprak mikroorganizma faaliyetleri, pH, kireç ve bitki kök sitemlerinin besin elementi üzerindeki etkileri, bitki besin elementlerinin tek tek özelikleri ve bitkiler için önemi ve gübrelemede kullanılan materyaller. Arazi kullanımı ve değerlendirilmesi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik, laboratuvar, arazi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
• Ders programının sunuluşu, dersten kazanılacak öğrenme çıktıları ve bunların program çıktıları ile eşleştirilmesi,
• Tarım nedir?
• Toprak Nedir? Nasıl oluşur
• Dünyadaki toprak varlığı ve ülkemizdeki toprak varlığı ve çeşitleri |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
2 |
• Toprak fiziksel, kimyasal ve biyolojik oluşumu
• Toprak profili gelişimi ve horizon tanımlaması |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
3 |
• Toprak bünyesi analizi ve bunun tarım için önemi
• Bünye analizi laboratuvarda yapılacak
• Kum, kil ve silt’in toprak kullanımı açısında önemi ve özellikleri |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
4 |
• Toprak strüktürü ve tanımlanması
• Kil minerallerinin önemi |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
5 |
• Toprak mikroorganizmalarının tanımlanması
• Yaralı mikroorganizmalarının tarım ve bitki için önemi.
• Mikoribiyal ekoloji ve toprak için önemi |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
6 |
• Organik maddenin topraktaki varlığı ve önemi.
• Organik madde toprak oluşumu ve verimlilik ilişkisi
• Organik madde ve karbon döngüsü |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
7 |
• Toprak pH’sı ve tuzluluk alkalilik
• pH’nin ölçülmesi
• Toprak kalitesi ve çevre ilişkisi |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
8 |
• Azot un topraktaki formları bitki için önemi ve gübreleme ve gübrelemede kullanılan azotlu gübrelerin kullanımı. Biyolojik azot gübrelemesi |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
9 |
• Fosforun topraktaki formları bitki için önemi ve gübreleme ve gübre kullanımı. Fosfor mikoriza ilişkisinin ekolojik tarım için önemi |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
10 |
• Potasyumun un topraktaki formları bitki için önemi ve gübreleme ve gübre kullanımı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
11 |
ARA SINAVI |
|
|
|
12 |
• Demir, çinko, mangan ve bakırın un topraktaki formları bitki için önemi ve gübreleme ve gübre kullanımı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
13 |
• Sodyum, kalsiyum ve magnezyumun un topraktaki formları bitki için önemi ve gübreleme ve gübre kullanımı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
14 |
• Toprak sınıflandırılması ve arazi kullanımı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
15 |
YILSONU SINAVI |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
• Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve fotoğraflarla zenginleştirilmiş elektronik ortama aktarılmış sunu
• Toprak biliminin temelleri ( Nuri güzel ve ark 2009)
• Toprak Bilimi (Özbek ve ark 1995)
• Ekoloji (Toprak) (Ortaş basılmamış notlar)
• Bitki Besleme ve Gübreleme (Güneş ve ark 2002)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel Mühendislik Alanı ve Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olma |
3 |
|
2 |
Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olma |
1 |
|
3 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda kullanılan teknik bilgiye sahip olma |
3 |
|
4 |
Bahçe Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulma ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme |
2 |
|
5 |
Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlayabilme, isimlendirme ve yetiştirebilme |
1 |
|
6 |
Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretebilme |
0 |
|
7 |
Bahçe Bitkilerinde biyoteknolojiyi kullanabilme ve uygulayabilme |
0 |
|
8 |
Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygulayabilme |
1 |
|
9 |
Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirme ve analiz edebilme |
3 |
|
10 |
Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme |
1 |
|
11 |
Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olma |
2 |
|
12 |
Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olma ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanabilme |
3 |
|
13 |
Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirebilme |
2 |
|
14 |
Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilme ve işletebilme |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
15 |
3 |
45 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
3 |
45 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
25 |
25 |
|
Toplam İş Yükü: | 135 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|