|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarımsal Ekoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
BBP205 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SİNAN ETİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Genel ekolojik kavramları hakkında bilgi sahibi olur Canlı ve cansız çevre faktörleri hakkında bilgi sahibi olur. Çevre faktörlerinin tarımsal ürünlerin verim ve kalitesi üzerine olan olumlu ve olumsuz etkilerini kavrar. Olumsuz etkilere karşı alınacak önlemleri açıklayabilir Adaptasyon, iklim grupları, erozyon ve çevre kirliliği konularında bilgi sahibi olur Çevre koruma bilinci kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BBP101 Botanik BBP105 Kimya
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ekolojik kavramların öğretilmesi, canlı ve cansız çevre faktörleri ile tarımsal üretim arasındaki ilişkiler, çevre koruma bilincinin kazandırılması |
|
Dersin İçeriği |
: |
Genel ekolojik kavramlar, ekosistem ve agroekosistemler, canlıların ekolojik adaptasyonu, canlı ve cansız çevre faktörleri ve bunların tarımsal üretime etkileri, erozyon ve çevre kirliliği kavramları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ekolojinin tanımı, bölümleri, genel ekolojik kavramların (Biyosfer, ekosistem, kommunite, popülasyon, biyom, ekoton, habitat, flora, fauna, niş) tanıt |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
2 |
Besin zinciri, besin piramidi, canlı- çevre etkileşimleri |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
3 |
Agroekosistemler, Canlılarda adaptasyon |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
4 |
Kültür canlılarının orijinleri, cansız çevre faktörlerinin genel tanıtımı |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
5 |
Işık faktörü (Işığın kalitesi, yoğunluğu, süresi) ve bunları etkileyen faktörler |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
6 |
Sıcaklık faktörü, ısı aktarımı, sıcaklık değişimini etkileyen faktörler, toprak ve hava sıcaklığı |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
7 |
Sıcaklık toplamı ve soğuklama gereksinimi, Don zararları ve alınacak önlemler, yüksek ve düşük sıcaklıkların canlıların büyüme ve gelişimi üzerine et |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
8 |
Hava ve hava hareketleri (rüzgarlar) ve canlı gelişimi üzerine etkileri |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
9 |
ARA SINAVI |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
Test ve klasik sınavlar |
|
10 |
Su faktörünün (Hava nemi, sis, toprak nemi, yağışlar) canlı gelişimi üzerine etkileri |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
11 |
Bitkilerin su gereksinimi, İklim ve tarım |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
12 |
Toprak Faktörü (Toprağın tipi, derinliği, taban toprak özelikleri, toprak reaksiyonu, tuzluluk, toprak yorgunluğu) ve bitkilerin özel toprak istekleri |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
13 |
Canlı (Biyotik) faktörler, Erozyon (Su ve rüzgar erozyonu), erozyona karşı alınabilecek önlemler |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
14 |
Erozyon (Su ve rüzgar erozyonu), erozyona karşı alınabilecek önlemler |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
15 |
Çevre kirliliği (Katı, sıvı ve gaz halindeki kirleticiler, radyoaktif kirlilik), Çevre kirliliğine karşı alınabilecek önlemler |
Ders notundaki ilgili konular |
Dönem başında hazırlanan ders notu ve sunuların öğrencilere elektronik ortamda sunulması |
|
16/17 |
DÖNEM SONU SINAVI |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
Test ve klasik sınavlar |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve elektronik ortama aktarılmış sunu
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Genç,İ., Tükel, T., 1996.Tarımsal Ekoloji. Ç.Ü.Z.F. Ders Kitabı No:29, 156 s.
Eser,D., 1986.Tarımsal Ekoloji. A.Ü.Z.F.Yayınları:975,ders Kitabı:287,176 s.
Çepel, N., 1978. Orman Ekolojisi. İ.Ü.Yayın No.2479,534 s.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel Mühendislik Alanı ve Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olma |
5 |
|
2 |
Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olma |
5 |
|
3 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda kullanılan teknik bilgiye sahip olma |
4 |
|
4 |
Bahçe Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulma ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme |
5 |
|
5 |
Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlayabilme, isimlendirme ve yetiştirebilme |
2 |
|
6 |
Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretebilme |
2 |
|
7 |
Bahçe Bitkilerinde biyoteknolojiyi kullanabilme ve uygulayabilme |
1 |
|
8 |
Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygulayabilme |
5 |
|
9 |
Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirme ve analiz edebilme |
3 |
|
10 |
Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme |
2 |
|
11 |
Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olma |
1 |
|
12 |
Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olma ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanabilme |
2 |
|
13 |
Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirebilme |
2 |
|
14 |
Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilme ve işletebilme |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
12 |
12 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
18 |
18 |
|
Toplam İş Yükü: | 72 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|