Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarım Ekonomisi

Dersin Kodu : BBP112

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. M.NECAT ÖREN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tarımsal üretimin ayırt edici temel özelliklerini tanımlayabilme
Tarım sektörünün ulusal ekonomideki yeri ve diğer sektörlerle etkileşimi ve ekonomik gelişmeye katkılarını değerlendirebilme
Ekonominin temel kavram ve araçlarını kullanarak tarım sektöründe karşılaşılan sorunlarla ilgili olarak ekonomik ilkelere dayalı fikir yürütebilme
Tarım işletmelerinin yıllık faaliyet sonuçlarının değerlendirilmesinde kullanılan başlıca ölçütleri tanımlayabilme, karşılaştırabilme
Tarım sektöründe ürünlerin tarladan tüketiciye giderken uğradığı tüm aşamaları, bu aşamalar arasındaki ilişkileri, bunlar üzerinde etkili olan başlıca faktörleri tanımlayabilme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Ekonominin temel ilkelerinin tarımda karşılaşılan sorunlara uygulanmasıyla bu sorunlara çözüm bulunması; tarım ve tarıma dayalı işletmelerde faaliyet sonuçlarının yorumlanması, değerlendirilmesi.

Dersin İçeriği : Tarım ekonomisine ilişkin temel konu ve kavramlar: Tarımın gelişim süreci: Tarım sektörü ve bu sektör mallarının özellikleri: Tarım ve ekonomik gelişme; Dünyada ve Türkiye’de durum: Tarım ekonomisinde başlıca ekonomik kavram ve ilkeler: Tarımsal üretim faktörleri ve özellikleri: Tarım işletmelerinde yıllık faaliyet sonuçları ve analizi: İşletme bilançolarının hazırlanması ve analizi: Tarım işletmelerinin yönetimi: Tarımsal pazarlama: Tarım ve gıda politikaları: Tarımda örgütlenme ve kooperatifçilik.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tarım ekonomisine giriş; tanımlar, işlevler Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
2 Tarımsal faaliyetin ayırt edici özellikleri Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
3 Tarımsal faaliyetin ayırt edici özellikleri Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
4 Tarım sektörünün ulusal ekonomiye katkıları Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
5 Tarım sektörünün ulusal ekonomiye katkıları Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
6 Tarım ekonomisinde başlıca ekonomik ilkeler Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
7 Tarım ekonomisinde başlıca ekonomik ilkeler Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
8 Üretim faktörleri (toprak, sermaye) Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
9 Üretim faktörleri (emek-girişimcilik); tarımsal finansman, yönetim Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
10 Ara sınav Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Yazılı Sınav
11 Tarımsal işletmecilikte yıllık faaliyet sonuçlarının değerlendirilmesi Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
12 Tarımsal pazarlama Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
13 Tarımsal pazarlama Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
14 Tarımda örgütlenmenin önemi; örgütlenme çeşitleri, kooperatifler, ilkeleri, çeşitleri, görevleri, sorunları ve geçirdiği değişimler Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
15 Tarım politikası Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Anlatım
16/17 Yıl Sonu Sınavı Tüm ders notları ve kaynaklar Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Tarım Ekonomisi ve İşletmeciliği, 2001, Prof. Dr. İ. Hakkı İnan, T.Ü. Tekirdağ Ziraat Fakültesi, Tekirdağ, 2001
 Tarım Ekonomisi, Prof. Dr. Erkan Rehber ve Doç. Dr. Bahattin Çetin, Tarım Ekonomisi Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayınları, Bursa, 1998.
 Tarım Ekonomisi, Prof. Dr. Zeynel Dinler, Ekin Kitabevi, Bursa, 2000
 Tarım Ekonomisi, Prof. Dr. Ahmet Erkuş ve ark., A.Ü. Ziraat Fakültesi, Ankara
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel Mühendislik Alanı ve Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olma 3
2 Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olma 0
3 Alanıyla ilgili uygulamalarda kullanılan teknik bilgiye sahip olma 0
4 Bahçe Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulma ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme 5
5 Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlayabilme, isimlendirme ve yetiştirebilme 0
6 Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretebilme 0
7 Bahçe Bitkilerinde biyoteknolojiyi kullanabilme ve uygulayabilme 0
8 Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygulayabilme 4
9 Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirme ve analiz edebilme 0
10 Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme 0
11 Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olma 0
12 Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olma ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanabilme 5
13 Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirebilme 0
14 Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilme ve işletebilme 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 2 32
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 84
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.36
Dersin AKTS Kredisi: 3