|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ekonometri I |
|
Dersin Kodu |
: |
EM 401 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. KENAN LOPÇU Prof.Dr. HASAN ALTAN ÇABUK Prof.Dr. SEDA ŞENGÜL Dr.Öğr. ÜyesiDr. CEVAT BİLGİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ekonometrinin tanımlar Ekonometrik araştırmanın aşamaları bilir
Basit regresyon modeli ve en Küçük Kareler yöntemini öğrenir Tahmin edicilerde aranan özellikler bilir
Yapılan tahminlerin test edilmesini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ekonometrinin konusu kapsamındaki iktisat teorisi konularını ve iktisadi olayları analiz ederek sayısal sonuçlar elde etmek. İktisat teorilerini test etmek ve iktisadi ilişkilerin, esneklik, eğilimler ve marjinal değerler gibi katsayılarını değerlendirmek. Hem iktisat teorisinin anlaşılması ve gelişmesine yardımcı olmak hem de iktisat politikasına yardımcı olmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ekonometrinin konusu, ekonometrinin tartihçesi, bazı temel matematik ve istatistik kuralları, iktisadi teorinin matematiksel bir kalıba oturtulması, basit klasik doğrusal regresyon modeli, çoklu klasik doğrusal regresyon modeli, klasik doğrusal regresyon modelinden bazı sapmalar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
dERSLİK |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ekonometrinin Konusu, Ekonometrik Araştırmada Başlıca Aşamalar, Ekonometrinin Amacı ve İktisadi Modeller, Tahminde Kullanılan Veri Türleri, İstatistik |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
düz anlatım |
|
2 |
İki Değişkenli Regresyon Analizi, Populasyon Regresyon Fonksiyonu, Stokastik Hata Teriminin Önemi, Örneklem Regresyon Fonksiyonu |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
düz anlatım |
|
3 |
Sıradan En Küçük Kareler (EKK) Yöntemi , EKK’nın Özellikleri, Örneklem Regresyon Doğrusunun Özellikleri |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
düz anlatım |
|
4 |
Klasik Doğrusal Regresyon Modeli, EKK ile İlgili Varsayımlar, EKK Tahminlerinin Standart Hataları, EKK Tahmin Edicilerinin Özellikleri |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
düz anlatım |
|
5 |
Determinasyon (Belirleyicilik) Katsayısı, Aralıklı Tahminler, Aralıklı Öngörü ve Hipotez Testleri |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
düz anlatım |
|
6 |
Regresyon Modelinin Matrislerle Çözülmesi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
düz anlatım |
|
7 |
Birden Çok Açıklayıcı Değişkenli Regresyon Modelleri ve katsayı yorumları |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
düz anlatım |
|
8 |
vize |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
9 |
Çoklu Korelasyon, Aralıklı Tahminler, Aralıklı Öngörü ve Hipotez Testleri |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
düz anlatım |
|
10 |
Çoklu regresyon paremetrelerinin tek tek, aynı anda anlamlılık testleri |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
düz anlatım |
|
11 |
Modele yeni bir açıklayıcı değişken eklemenin gerekliliğinin testi, Yapısal değişme veya Chow testi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
düz anlatım |
|
12 |
Örnek büyüklüğü artırıldığında regresyon katsayılarının değişip değişmediğinin testi, |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
düz anlatım |
|
13 |
Regresyon Modellerinde kullanılan başlıca fonksiyonel ve katsayılara ilişkin yorumlar, esneklikler |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
düz anlatım |
|
14 |
Yapısal Değişiklik, Kukla değişkenler, Farklı kukla değişkenleri kullanımlarında katsayılara ilişkin yorumlar |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
düz anlatım |
|
15 |
Temel varsayımlardan sapmaların sonuçlarına ilişkin giriş bilgileri |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
düz anlatım |
|
16/17 |
final |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. D. Gujarati (Çeviren: Ümit Şenesen, Gülay Günlük Şenesen), Temel Ekonometri, Literatür Yayıncılık (1999)
2.Tümay Ertek, Ekonometriye Giriş, Beta Yayıncılık
3.Ercan Uygur,Ekonometri Yöntem ve Uygulama,Ankara 2001,İmaj Yayıncılık
4.Recep Tarı, Ekonometri,Kocaeli,2010,Umuttepe Yayınları
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklama. |
3 |
|
2 |
Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme. |
3 |
|
3 |
Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlayabilme. |
3 |
|
4 |
Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılayabilme. |
3 |
|
5 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilme. |
5 |
|
6 |
Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak model kurma, çözme ve yorumlama. |
5 |
|
7 |
İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanma. |
5 |
|
8 |
Bilgisayar programlarını kullanma, sentez yapabilme, ve hazırlanan bilgiyi etkin sunabilme.
|
4 |
|
9 |
İktisadi analiz yöntemlerini uygulama. |
4 |
|
10 |
Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde edinebilmek. |
5 |
|
11 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. |
2 |
|
12 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. |
2 |
|
13 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma. |
3 |
|
14 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. |
4 |
|
15 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlama ve yorumlama; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade etme. |
3 |
|
16 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgulama, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirme ve uygulama. |
4 |
|
17 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanıma ve uygulama. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 128 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|