|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İktisatta Matematiksel Yöntemler |
|
Dersin Kodu |
: |
EC 313 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ERHAN İŞCAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler mikroekonomik analizin temel öğeleri ve kullanılan matematiksel teknikleri kavrar. Kısıtsız ve kısıtlı optimizasyon ve karşılaştırılmalı durağanlık analizini yapar Elde edilen çözümlemeleri iktisadi olarak yorumlama becerisi kazanır. Talep, maliyet ve arz kararları ampirik analizinde kullanılan temel kantitatif tekniklere (ekonometri ve doğrusal programlama) aşina olur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu öğrencilere ekonomik analizin analitik yöntemleri ve kantitatif tekniklerini öğretmek için hazırlanmış iki dönemlik bir serinin ilkidir. Derste sunulan bilgileri etkin bir şekilde anlayabilmek için bu dersi alan öğrencilerin temel analiz (EM 125-126), doğrusal cebir (EM205) ve mikroiktisat iktisat (EC 201-202) bilgilerine sahip olmaları beklenmektedir. Bu dönem mikroekonomik analiz üzerinde yoğunlaşılacaktır. Ders, tüketici teorisi ve kişisel ve piyasa talep fonksiyonlarının elde edilmesi; üretici teorisi ve üretim, arz, girdi talebi, maliyet ve kar fonksiyonlarının elde edilmesi konularını bütünleştirilmiş bir yaklaşımla ele alacaktır. Piyasa türleri ve piyasa dengesi, kaynak dağılımı ve etkinlik formel olarak incelenecektir. Ders ayrıca refah ekonomisine bir girişi de içerecek ve öğrencileri uygulamalı refah ekonomisi ve kamu maliyesinde kullanılan temel ilkeler ve analitik araçlarla da tanıştıracaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders Konuları ve Metodoloji, Piyasa Teorisi ve Türleri, Tüketici Teorisi ve Talep Analizi, Üretici Teorisi ve Arz Analizi, Refah Ekonomisine Giriş, Doğrusal Programlama |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Class |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kar maksimizasyonu: Tam rekabet piyasası ve tekelci piyasa |
Okuma problem seti çözümü |
Düz Anlatım |
|
2 |
Kar maksimizasyonu: Duopol ve oligopol |
Okuma problem seti çözümü |
Düz Anlatım |
|
3 |
Makroekonomik model örneği ve matris cebirine giriş |
Okuma problem seti çözümü |
Düz Anlatım |
|
4 |
Matris cebiri ve Cramer kuralı |
Okuma problem seti çözümü |
Düz Anlatım |
|
5 |
Tek piyasalı ve iki piyasalı matris analizi |
Okuma problem seti çözümü |
Düz Anlatım |
|
6 |
Farklılaştırılmış ürünlere sahip iki firmalı piyasa, tahmini öngörüsel duopol |
Okuma problem seti çözümü |
Düz Anlatım |
|
7 |
Keynesyen ve IS-LM modellerinin matri çözümü |
Okuma problem seti çözümü |
Düz Anlatım |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Çok değişkenli matematik (kısmi türevler, diferansiyeller, kapalı fonksiyonlar) |
Okuma problem seti çözümü |
Düz Anlatım |
|
10 |
Keynesyen model denk bütçe çarpanı, IS-LM denk bütçe çarpanı, IS-LM eğimleri |
Okuma problem seti çözümü |
Düz Anlatım |
|
11 |
Kısıtsız optimizasyona giriş ( tek ve iki değişkenli opt., Hessian Matris) |
Okuma problem seti çözümü |
Düz Anlatım |
|
12 |
Çok değişkenli opt., karşılaştırmalı statikler, iki değişkenli örnekler |
Okuma problem seti çözümü |
Düz Anlatım |
|
13 |
Rekabetçi firma girdi talepleri (Cobb-Douglass ve Genel Teknoloji) |
Okuma problem seti çözümü |
Düz Anlatım |
|
14 |
Etkin Ücretler, çok tesisli firma, çok piyasalı tekel |
Okuma problem seti çözümü |
Düz Anlatım |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Okuma problem seti çözümü |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
"1. Mathematical Economics, J.Baldani, J.Bradfield, R.Turner, Dryden, 1996
"
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklama. |
2 |
|
2 |
Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme. |
1 |
|
3 |
Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlayabilme. |
3 |
|
4 |
Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılayabilme. |
1 |
|
5 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak model kurma, çözme ve yorumlama. |
5 |
|
7 |
İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanma. |
4 |
|
8 |
Bilgisayar programlarını kullanma, sentez yapabilme, ve hazırlanan bilgiyi etkin sunabilme.
|
2 |
|
9 |
İktisadi analiz yöntemlerini uygulama. |
4 |
|
10 |
Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde edinebilmek. |
4 |
|
11 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. |
1 |
|
12 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. |
1 |
|
13 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma. |
1 |
|
14 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. |
1 |
|
15 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlama ve yorumlama; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade etme. |
1 |
|
16 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgulama, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirme ve uygulama. |
1 |
|
17 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanıma ve uygulama. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 116 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|