|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uluslararası İktisat I |
|
Dersin Kodu |
: |
EC 301 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MURAT DOĞANLAR Doç.Dr. FİKRET DÜLGER Doç.Dr. HARUN BAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Uluslararası ticari ilişkilerin tarihsel ve yöntemsel gelişimini öğrenir
Dış ticaret teorisi ve ekonomik büyüme analizlerini yapabilir
Gümrük tarifeleri başta olmak üzere dış ticareti kısıtlayıcı uygulamalar ile bu uygulamaların iktisadi sonuçlarını ortaya koyabilir
Uluslararası ticaret anlaşmaları ve bağlı ticaret kapsamında ticari entegrasyonların etkilerini anlar
Dersin içeriğine uygun güncel gelişmeleri anlama ve yorumlama becerisinin kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders öğrencinin, uluslararası ekonomik ve siyasal alanda ortaya çıkan yeni olaylar ve gelişmeleri anlayabilmesi amacıyla, dış ticaret teori ve politikalarını etkin biçimde kullanabilmesini hedeflemektedir. Bu bağlamda, ülkeler arasındaki mal ve hizmet alım satımlarının nedenleri farklı teoriler bağlamında incelenecektir. İlk önce serbest ticaret ortamında bunun nasıl gerçekleştiği ifade edilecek, ardından da müdahaleyi içeren bir ortamda nasıl etkiler doğurduğu açıklanmaya çalışılacaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders, farklı ülkeler arasında yapılan ve ekonomik özellik taşıyan her türlü olay, ilişki ve gelişmelerin incelenmesini konu almaktadır. Derste, genelde analiz tekniği olarak mikro ve makro ekonomik analiz teknikleri kullanılsa da; bunlar, en az iki ülkeyi içeren farklı bir çerçeveye uygulanır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Uluslararası İktisada Giriş |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
2 |
Karşılaştırmalı Üstünlükler Teorisi |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
3 |
İki ülkeli ve ikiden fazla mallı modeller |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem çözme |
|
4 |
Arz ve talep modelleri |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
5 |
Faktör donatımı teorisi |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem çözme |
|
6 |
Dış ticaret teorisi ve ekonomik büyüme analizleri |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem çözme |
|
7 |
Dış ticaret politikası |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem çözme |
|
8 |
Vize Haftası |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
9 |
Gümrük tarifeleri |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem çözme |
|
10 |
Tarife dışı ticaret politikası araçları |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
11 |
Dünya ticaretinin serbestleştirilmesi |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem çözme |
|
12 |
Dış ticaret hadleri konusundaki tartışmalar |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem çözme |
|
13 |
Uluslararası ticaret anlaşmaları ve bağlı ticaret |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
14 |
Uluslararası ticaret ve gelişmekte olan ülkeler |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem çözme |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Yok |
Düz Anlatım, Problem çözme |
|
16/17 |
Final Haftası |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Seyidoğlu, Halil (2009), Uluslararası İktisat, Güzem Yayınları, İstanbul.
Russell Roberts: Tercih: Bir Serbest Ticaret Korumacılık Öyküsü, Liberte Yayınları, Ankara, 2001.
N.Emrah Aydınonat: Modern Uluslararası İktisat Teorisinin Kökenleri, Siyasal Kitabevi, Ankara 2007.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklama. |
5 |
|
2 |
Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme. |
4 |
|
3 |
Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlayabilme. |
4 |
|
4 |
Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılayabilme. |
5 |
|
5 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilme. |
3 |
|
6 |
Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak model kurma, çözme ve yorumlama. |
4 |
|
7 |
İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanma. |
4 |
|
8 |
Bilgisayar programlarını kullanma, sentez yapabilme, ve hazırlanan bilgiyi etkin sunabilme.
|
4 |
|
9 |
İktisadi analiz yöntemlerini uygulama. |
2 |
|
10 |
Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde edinebilmek. |
4 |
|
11 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. |
5 |
|
12 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. |
5 |
|
13 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma. |
5 |
|
14 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. |
1 |
|
15 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlama ve yorumlama; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade etme. |
1 |
|
16 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgulama, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirme ve uygulama. |
2 |
|
17 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanıma ve uygulama. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 120 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|