Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İstatistik I

Dersin Kodu : EM 201

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLSEN KIRAL
Prof.Dr. SEDA ŞENGÜL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Temel istatistiksel kavramları açıklayabilir
Gruplandırılmamış (ham) verilerilere ait frekans dağılımlarını oluşturarak, grafiksel yöntemlerle de veriyi açıklayabilir
Permütasyon ve Kombinasyon kavramlarını ayırt edebilir
Olasılık ile ilgili temel tanımları ve kavramları öğrenerek bir olayın gerçekleşme olasılığını hesaplayabilir
Rasgele değişken kavramı ve kesikli/ sürekli rasgele değişken ayırımını yorumlayabilir
Bazı özel kesikli rasgele değişkenlere ait olasılık fonksiyonu, beklenen değer ve varyans gibi temel özellikleri ayırt edebilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Gruplandırılmış ya da gruplandırılmamış (ham) veri ile karşılaşıldığında uygun tanımsal istatistik bilgilerinin nasıl kullanılacağının öğrenilmesi.

Dersin İçeriği : Gruplandırılmış ya da gruplandırılmamış (ham) veri ile karşılaşıldığında uygun tanımsal istatistik bilgilerinin nasıl hesaplanıp, yorumlanabileceği ayrıca temel olasılık kuralları ve rasgele değişken kavramlarının öğrenilerek, kesikli/sürekli değişken ayırımının yapılabilmesine yer verilmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Motivasyon: Kaynakların ve temel kavramların açıklanması İlgili Okuma Ders anlatımı
2 Verilerin Düzenlenmesi ve Analizi İlgili Okuma Ders anlatımı, Problem çözme
3 Gruplandırılmış ve Gruplandırılmamış verilere ilişkin merkezi eğilim ölçülerinin hesaplanması ve karşılaştırılması İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama Ders anlatımı, Problem çözme
4 Gruplandırılmış ve Gruplandırılmamış verilere ilişkin merkezi dağılım ölçülerinin hesaplanması ve karşılaştırılması İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama Ders anlatımı, Problem çözme
5 Kümeler Kuramı ve Örnek Uzay Kavramı İlgili Okuma Ders anlatımı, Problem çözme
6 Permütasyon ve Kombinasyon İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama Ders anlatımı, Problem çözme
7 Olasılığa Giriş: Olasılık Aksiyomları, Olasılık Hesabı, Koşullu Olasılık, Bağımısız Olay ve Bayes teoremi İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama Ders anlatımı, Problem çözme
8 Ara Sınav sınava hazırlık yazılı sınav
9 Rasgele Değişkenler ve Kesikli rasgele değişkenlerin dağılımları İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama Ders anlatımı, Problem çözme
10 Sürekli rasgele değişkenlerin dağılımları İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama Ders anlatımı, Problem çözme
11 Bir rasgele değişkenin beklenen değeri ve varyansının hesaplanması İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama Ders anlatımı, Problem çözme
12 Bernoulli ve Binom Dağılımlarına ilişkin temel özellikler İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama Düz Anlatım, Problem Çözme
13 Geometrik ve Poisson Dağılımlarına ilişkin temel özellikler İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama Ders anlatımı, Problem çözme
14 Kesikli Düzgün Dağılıma ilişkin temel özellikler ve 5 kesikli dağılımın pekiştirilmesine ilişkin karışık uygulamalar İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama Ders anlatımı, Problem çözme
15 Genel soru çözümü ve uygulama Problem Seti ve Uygulama Problem Çözme
16/17 Final Sınavı sınava hazırlık yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  AKDENİZ, F. (2010), Olasılık ve İstatistik. Nobel Kitabevi
 ÜNVER, Ö ve GAMGAM, H. (2008), Uygulamalı Temel İstatistil Yöntemler. Seçkin Kitabevi.
Diğer Kaynaklar  ÇİL, B. (2008), İstatistik. Detay Yayıncılık
 GÜRSAKAL, N. (2008), Betimsel İstatistik. Dora Yayıncılık
 ERSOY, N ve Erbaş, S. O., (1996), Olasılık ve İstatistiğe Giriş. Gazi Kitabevi.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklama. 0
2 Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme. 0
3 Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlayabilme. 0
4 Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılayabilme. 0
5 Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilme. 4
6 Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak model kurma, çözme ve yorumlama. 4
7 İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanma. 0
8 Bilgisayar programlarını kullanma, sentez yapabilme, ve hazırlanan bilgiyi etkin sunabilme. 3
9 İktisadi analiz yöntemlerini uygulama. 2
10 Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde edinebilmek. 4
11 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. 0
12 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. 1
13 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma. 2
14 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. 0
15 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlama ve yorumlama; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade etme. 2
16 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgulama, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirme ve uygulama. 4
17 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanıma ve uygulama. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 16 16
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü: 132
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.28
Dersin AKTS Kredisi: 5