|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sebze Ve Süs Bitkileri Yetiştiriciliği |
|
Dersin Kodu |
: |
BKP213 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SAADET BÜYÜKALACA Doç.Dr. NESLİHAN YEŞİM YALÇIN MENDİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sebzecilik ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme Sebzelerin ekonomik önemlerini, besin içeriklerini açıklayabilme, sınıflandırmalarını yapabilme Sebze bahçesi kurabilme, bakım işlemlerini gerçekleştirebilme ve sorunları çözebilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dünya’da ve Türkiye’de yetiştirilen sebze tür ve çeşitlerini tanımak; bitkisel, agronomik ve ekolojik özelliklerini bilmek; üretim miktarları, yetişme alanları ve yetiştiricilik sorunlarını tartışmak; bitkilerin gen merkezleri, yetiştirme teknikleri, bahçe kurma konularındaki temel kavramları ve konuları anlayabilmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sebze kavramı, diğer kültür bitkilerinden farklılıkları, sebzelerin beslenme ve sağlık açısından önemleri, dünyadaki ve ülke ekonomisindeki yerleri, gen merkezleri, bahçe tesisi, çoğaltma teknikleri, toprak ve ekim-dikim yerleri hazırlığı, budama, gübreleme, sulama, tozlanma ve döllenmeye yardım konuları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Çukurova Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Bahçe Bitkileri Bölümü derslikleri ve uygulama alanları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sebze kavramı ve diğer kültür bitkilerinden farklılıkları.
Sebzelerin değişik özelliklerine göre sınıflandırılması
|
Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık |
Yüz yüze eğitim, tartışma, uygulamada sebze bahçesi oluşturma ve sebze yetiştirme |
|
2 |
Dünyada ve Türkiye´de sebze tarımı ve sebzeciliğin ülke ekonomisindeki yeri
Sebzelerin beslenme ve sağlık açısından önemleri |
Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık |
Yüz yüze eğitim, tartışma, uygulamada sebze bahçesi oluşturma ve sebze yetiştirme |
|
3 |
Sebzelerin gen merkezleri
Türkiye sebzecilik bölgeleri ve özellikleri |
Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık |
Yüz yüze eğitim, tartışma, uygulamada sebze bahçesi oluşturma ve sebze yetiştirme |
|
4 |
Sebze bahçesi için yer seçimine etki eden faktörler
Sebzecilik işletme şekilleri |
Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık |
Yüz yüze eğitim, tartışma, uygulamada sebze bahçesi oluşturma ve sebze yetiştirme |
|
5 |
Sebze bahçelerinin kurulması |
Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık |
Yüz yüze eğitim, tartışma, uygulamada sebze bahçesi oluşturma ve sebze yetiştirme |
|
6 |
Sebzelerde çoğaltma teknikleri |
Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık |
Yüz yüze eğitim, tartışma, uygulamada sebze bahçesi oluşturma ve sebze yetiştirme |
|
7 |
Ara sınavı |
Bu haftaya kadar incelenen konular önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından sınav için çalışılır |
Yazılı Sınav |
|
8 |
Sebze tohumculuğu, tohumlara yapılan ön uygulamalar ve fidecilik |
Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık |
Yüz yüze eğitim, tartışma, uygulamada sebze bahçesi oluşturma ve sebze yetiştirme |
|
9 |
Sebzecilikte ekim nöbeti uygulamaları |
Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık |
Yüz yüze eğitim, tartışma, uygulamada sebze bahçesi oluşturma ve sebze yetiştirme |
|
10 |
Sebze bahçelerinde toprak hazırlığı, ekim-dikim yerlerinin hazırlığı ve ekim-dikim |
Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık |
Yüz yüze eğitim, tartışma, uygulamada sebze bahçesi oluşturma ve sebze yetiştirme |
|
11 |
Sebze bahçelerinde yapılması gerekli kültürel işlemler (budama, sulama, gübreleme, yabancı ot kontrolü, tozlanma ve döllenmeye yardım vb.) |
Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık |
Yüz yüze eğitim, tartışma, uygulamada sebze bahçesi oluşturma ve sebze yetiştirme |
|
12 |
Dünyada ve Türkiye´de süs bitkilerinin durumu ve ekonomik önemi |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim, tartışma, |
|
13 |
Süs bitkilerinin sınıflandırılması, üretim yöntemleri |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim, tartışma, uygulamada süs bitkileri seralarının gezilmesi vejetatif üretim yöntemlerinden aşı ile üretimin gülde yapılması |
|
14 |
İç mekan süs bitkileri (Bromeliaceae familyası) |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim, tartışma, uygulamada süs bitkileri seralarının gezilmesi |
|
15 |
Gül yetiştiriciliği |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim, tartışma, uygulamada süs bitkileri seralarının gezilmesi |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Dönem boyunca incelenen konular kadar incelenen konular önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından sınav için çalışılır |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Çiçekçilik, HASAD
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve fotoğraflarla zenginleştirilmiş elektronik ortama aktarılmış sunu
Sebze Yetiştiriciliği Cilt I, Prof. Dr. Atilla Günay, İzmir 2005
Genel Sebzecilik, Prof. Dr. Vedat Şeniz, Uludağ Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Ders notları No: 53, Bursa 2003
İnternet Kaynakları (faostat, TUİK bilgileri, yerli yabancı araştırma makaleleri vs)
Süs Bitkileri Yetiştiriciliğinde İyi Tarım Uygulamaları, E.Özzambak, M.İsfendiyaroğlu, E.Zeybekoğlu, Ö.Kahraman
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. |
2 |
|
2 |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. |
4 |
|
3 |
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma |
3 |
|
4 |
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. |
2 |
|
5 |
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma |
3 |
|
6 |
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi |
2 |
|
7 |
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. |
2 |
|
8 |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. |
2 |
|
9 |
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. |
3 |
|
10 |
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır |
4 |
|
11 |
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
|
4 |
|
12 |
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur |
4 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
5 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 110 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|