Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Toprak Bilimi

Dersin Kodu : BKP209

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. AKIN OĞUZ DİNÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Toprağın basit bir barınma materyali olmadığı canlı, organik ve inorganik yapıları içinde bulunduran bir dinamik varlık olduğunu bilmek
Toprakların oluşumunda ana kaya, topografya, zaman, iklim ve canlı organizmalar gibi faktörlerin rollerini ve bu faktörlerden her birinin toprağın özellikleri üzerine etkisinin ne olduğu tahmin edebilmek
Toprağın yalnızca bitkilerin büyüme , verim ve kalite özellikleri üzerine değil, güvenli gıda elde etmede ve buna bağlı olarak insan sağlığı üzerinde belirgin etkileri olduğunu bilmek
Sulama, gübreleme ve toprak işleme gibi tarımsal uygulamaların toprak özelliklerine göre değiştiğini kavramak.
Ekolojik denge açısından toprağın çevre kirleticileri için bir filtre ve tamponlayıcı unsur olduğunu kavramak.
Toprakların tarımsal özelliklerinin yitirilmesi durumunda bunları tarıma tekrar kazandırmanın ve toprak bozunmazdan önceki özelliklere aynı düzeyde sahip olunmasının olanaklı olmadığının anlaşılması.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Canlı, dinamik ve heterojen bir yapı olan toprağın, ekosistem içinde bir çok rolü üstlenmiş olduğu; bitkiler için büyüme ve besleme ortamı olduğu; artık parçalayıcısı, atıkların filtre edilmesi, C, N, S vb. tüm makro-mikro elementlerin doğal döngüsünde vazgeçilmez bir materyal olduğu bilgilerinin öğrencilere verilmesi ve bitkilerin yetişmesi açısından önem taşıyan uygun toprak özelliklerinin belirlenmesi, toprakta yarayışlı suyun hesaplanması, bazı toprak-bitki analizlerinin öğretilmesi gibi pratiğe yönelik bilgi ve deneyimlerin kazandırılmasıdır

Dersin İçeriği : Pedosfer, Toprak oluşumu, ayrışma, toprak tekstürü, kil mineralleri, toprağın organik maddesi, toprak canlıları, katyon değişim kapasitesi, toprak asitliği, toprak strüktürü, toprak suyu, toprak sıcaklığı, toprak rengi, toprak havası, bitki besin maddeleri, toprak oluşumunu etkileyen faktörler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Bölümü Uzaktan Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Toprağın Ana materyali bileşimi Özellikleri Ön Okuma Düz Anlatım ve Tartışma
2 Anorganik ana materyal, mineral ve kayaçlar Ön Okuma Düz Anlatım ve Tartışma
3 Mineral kısmın ayrışma ve parçalanması, fiziksel, kimyasal ve biyolojik ayrışma Ön Okuma Düz Anlatım ve Tartışma
4 Toprak tekstürü Ön Okuma Düz Anlatım ve Tartışma
5 Kil Mineralleri Ön Okuma Düz Anlatım ve Tartışma
6 Toprak Organik maddesi Ön Okuma Düz Anlatım ve Tartışma
7 Toprak Canlıları Ön Okuma Düz Anlatım ve Tartışma
8 Ara Sınav
9 Katyon ve anyon adsorpsiyonu Ön Okuma Düz Anlatım ve Tartışma
10 Toprak Asitliği Ön Okuma Düz Anlatım ve Tartışma
11 Koagulasyon ve peptizasyon. Toprak Strüktürü Ön Okuma Düz Anlatım ve Tartışma
12 Toprak Suyu, Toprak havası Ön Okuma Düz Anlatım ve Tartışma
13 Toprak sıcaklığı ve Toprak rengi Ön Okuma Düz Anlatım ve Tartışma
14 Toprakta besin maddeleri Ön Okuma Düz Anlatım ve Tartışma
15 Toprak erozyonu Ön Okuma Düz Anlatım ve Tartışma
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Güzel, N., Gülüt, K.Y. 2010. Toprağın Oluşumu ve Özellikleri. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 289, Ders Kitapları Yayın No: A-91,1404 S.
 Brady N.C., and Weil R.R., The Nature and Properties of Soils, New Jersey, 2001.
 Özbek, H., Kaya, Z., Gök, M., Kaptan, H.2007. Toprak Bilimi (Çeviri). Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 73, Ders Kitapları Yayın No: 16, 816 S, Adana.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 2 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur. 0
2 Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer. 3
3 Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma 0
4 Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar. 0
5 Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma 0
6 Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi 1
7 Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma. 3
8 Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar. 1
9 Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır. 2
10 Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır 2
11 Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir. 3
12 Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur 3
13 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü: 88
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.52
Dersin AKTS Kredisi: 4