Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sanat Eleştirisi

Dersin Kodu : RS 326

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MELTEM GÖKMEN ARIOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sanat eleştiri kuramlarını öğrenir.
Sanat yapıtlarını içerik ve biçim açısından inceler ve sanat yapıtının ne olduğunu anlar.
Eleştirel bir tavırla sanat anlayışını oluşturur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sanatı anlamak ve anlamlandırmak. Sanat yapıtını değerlendirme yöntemlerini öğrenmek.

Dersin İçeriği : Bu derste sanat eleştirisi kuramları, sanat eleştirisinin görsel sanatlar eğitimindeki yeri ve önemi, farklı sanat eleştirisi yöntemleri öğretilecek ve bu yöntemlerin sanat eserlerinde nasıl uygulandığı örneklerle açıklanacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin içeriği ve yöntemleri üzerine bilgi verilmesi ve bu konuda öğrencilerden görüş alınması. Kaynak listesinin hazırlanması. Tanıtım. Soru-cevap
2 Genel olarak eleştiri nedir? Sanat eleştirisi ile ilgisinin açıklanması. Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi. Konu anlatımı ve tartışma.
3 Sanat eleştirisinin diğer disiplinlerle (sanat felsefesi,estetik,sanat tarihi)olan ilişkilerinin anlatılm ası. Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi. Konu anlatımı ve tartışma
4 Sanat eleştirisinin tarihsel süreci. Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi. Konu anlatımı ve tartışma
5 Sanat eleştiri kuramları(Yansıtma ve anlatımcılık kuramı ve eleştiri türleri) Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi. Konu anlatımı ve tartışma
6 Sanat eleştiri kuramları(Biçimci veizleyici merkezli kuram ve eleştiri türleri) Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi. Konu anlatımı ve tartışma
7 Eleştiri türleri(felsefi,estetik,teknik, vb.) Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi. Konu anlatımı ve tartışma
8 Vize sınavı Yazılı sınav Sınav
9 Eleştiride değer alanı( değer atfetme ,değer biçme, doğru değerlendirme) Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi. Konu anlatımı ve tartışma
10 Eleştirinin sanat eğitimi içerisindeki yeri ve önemi. Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi. Konu anlatımı ve tartışma
11 Eleştirinin sanat eğitimi içerisindeki yeri ve önemi. Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi. Konu anlatımı ve tartışma
12 Örnek sanat eserleri(reprodüksiyon) üzerinden sanat eleştirisi uygulamaları. Bilgilerin ve görsellerin hazırlanması. Öğrencilerle birlikte ortak sunumlar
13 Örnek sanat eserleri(reprodüksiyon) üzerinden sanat eleştirisi uygulamaları. Bilgilerin ve görsellerin hazırlanması Öğrencilerle birlikte ortak sunumlar
14 Örnek sanat eserleri(reprodüksiyon) üzerinden sanat eleştirisi uygulamaları. Bilgilerin ve görsellerin hazırlanması Öğrencilerle birlikte ortak sunumlar
15 Örnek sanat eserleri(reprodüksiyon) üzerinden sanat eleştirisi uygulamaları. Bilgilerin ve görsellerin hazırlanması Öğrencilerle birlikte ortak sunumlar
16/17 Örnek sanat eserleri(reprodüksiyon) üzerinden sanat eleştirisi uygulamaları. Bilgilerin ve görsellerin hazırlanması Öğrencilerle birlikte ortak sunumlar


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Bozkurt,Nejat.(1995).Sanat ve Estetik Kuramları.(2.basım)İsanbul:Sarmal Yayınevi.
 Ergüven,Mehmet.(2002).Yoruma Doğru.(2.basım).İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
 Erinç,Sıtkı M.(1995).Resmin Eleştirisi Üzerine.İstanbul:Hil Yayınları.
 İpşiroğlu,Nazan.(2000).Alımlama Boyutları ve Çeşitlemeleri Resim.İstanbul:Papirüs Yayınevi.
 Kuçuradi,İoannna.(1999).Sanata Felsefeyle Bakmak.Ankara:Ayraç Yayınevi.
 Moran,Berna.(1999).Edebiyat Kuramları ve Eleştiri.İstanbul:İletişim Yayınları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sanat eğitimi programının öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri bilir ve uygular. 4
2 Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisini kazanır. 4
3 İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini açıklar. 5
4 Öğretim materyallerinin kullanılması ve geliştirilmesi yeterliliğini kazanır. 4
5 Güzel Sanatlar alanının temel kavram ve ilkelerini bilir ve uygular. 4
6 İlköğretim I.-II. kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini tanır. 5
7 Sanatın üretim ve öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. 5
8 Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 5
9 Öğrencilerde eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 5
10 Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. 4
11 Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır. 5
12 Plastik sanatların temel alanlarında kullanılan malzemeleri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. 4
13 Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar ve programlar. 4
14 Duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini geliştirir. 4
15 Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. 4
16 Birikimleriyle başka alanlara da katkı yapar. 4
17 Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil bilir. 3
18 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 3
19 Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. 5
20 Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanma ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci kazanır. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 1 2 2
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 6 6 36
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 48
Toplam İş Yükü / 25 (s): 1.92
Dersin AKTS Kredisi: 2