|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çocuğun Sanatsal Gelişimi |
|
Dersin Kodu |
: |
RS 232 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA ÇAPAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çocuğun bebeklikten ergenliğe kadar olan fiziksel gelişim basamaklarını adlandırır. Çocuğun karalama döneminden görünürde doğalcılık dönemine kadar olan gelişim basamaklarını listeler. Çocuk resimlerinin özelliklerini belirtir. Her gelişim basamağı için o gelişim basamağına uygun sanat etkinliklerini seçer. Aynı gelişim basamağındaki çocukların fiziksel ve sanatsal gelişimlerinde farklılık görülebileceğinin altını çizer. Çocuk resimlerinin sanatsal boyutunun altını çizer. Çocuklarla gelişim basamaklarına uygun olarak nasıl etkili iletişim kurabileceğini belirtir. Çocukların resim yapma sürecinde yaratıcılığın önemini vurgular. Resimlerin çocukların gelişimlerinin, becerilerinin ve iç dünyalarının bir göstergesi olduğunu belirtir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacı, öğrencilere çocukların doğumdan ergenliğe kadar olan süreçteki bedensel, toplumsal ve sanatsal gelişimlerini kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders, çocuğun sanatsal gelişim basamaklarının açıklanması, bu dönemdeki çocuklara uygun sanatsal etkinlikleri belirlenmesi ve çocuklarla etkili iletişim becerileri kurabilmeyi içerir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği, amaçları, ders programı, uygulanacak yöntemler, kullanılacak kaynakların tanıtımı ve proje konularının seçimi. |
Ders ile ilgili kaynaklar, proje konuları hazırlanır. |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma |
|
2 |
Çocuğun sanatsal gelişimine yönelik kavramlar ve tanımları. |
Ders metninin hazırlanması |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma |
|
3 |
Çocukların sanatsal üretimde bulunma nedenleri ve çocuklarda yaratıcılığın gelişimi. |
Ders metninin hazırlanması |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma |
|
4 |
Karalama dönemindeki çocukların fiziksel, psikolojik ve sanatsal gelişimi. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma |
|
5 |
Şematik öncesi dönemdeki çocukların fiziksel, psikolojik ve sanatsal gelişimi. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma |
|
6 |
Şematik dönemdeki çocukların fiziksel, psikolojik ve sanatsal gelişimi. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma |
|
7 |
Gerçekliğin doğuşu dönemindeki çocukların fiziksel, psikolojik ve sanatsal gelişimi. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma |
|
8 |
Vize |
Soruların ve görsellerin hazırlanması |
Gösterime dayalı klasik sınav |
|
9 |
Gerçekliği taklit dönemindeki çocukların fiziksel, psikolojik ve sanatsal gelişimi. |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma |
|
10 |
Okulöncesi ve ilköğretimde kil çalışmalarının yeri ve önemi |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma |
|
11 |
Çocuklara sanatı nasıl öğretiriz? |
Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma |
|
12 |
Çocukların sanatsal üretim süreçlerinin incelenmesi. Gözlem ve görüşme teknikleri. |
Örnek çalışmaların hazırlanması |
Gözlem ve Görüşme |
|
13 |
Proje konularının sunumu |
Proje konularının incelenmesi |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma |
|
14 |
Proje konularının sunumu |
Proje konularının incelenmesi |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma |
|
15 |
Proje konularının sunumu |
Proje konularının incelenmesi |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma |
|
16/17 |
Final (Proje konularının değerlendirilmesi) |
Proje konularının incelenmesi |
Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Malchiodi, Cathy A. (2005). Çocukların Resimlerini Anlamak. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
San, İnci. (1977). Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Striker, Susan Glaser. (2005). Çocuklarda Sanat Eğitimi. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
Wachoviak, Frank. (1985). Emphasis Art. USA: Harper Collins Publishers.
Yavuzer, Haluk. (1994). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Yavuzer, Haluk. (1998). Resimleriyle Çocuk-Resimleriyle çocuğu Tanıma. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Yavuzer, Haluk. (2000). Eğitim ve Gelişim Özellikleriyle Okul çağı Çocuğu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Lowenfeld, Viktor. (1969). Your Child and His Art. USA: The Macmillan Company.
Artut, Kazım. (2010). Okulöncesinde Resim Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Atar, Atilla. (2003). Okulöncesi Resim Eğitimi. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Boriss-Krimsky, Carolyn. (1999). The Creativity Handbook AVisual Arts Guide for Parents and Teachers. Illinois: Charles C Thomas. Publisher, Ltd.
Kehnemuyi, Zerrin. (2002). Çocuğun Görsel Sanat Eğitimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Keskin, Sabiha Paktuna. (2009). Çocuk Çizgilerindeki Giz-Çöp Çocuk. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
Kindler, Anna M. (1997). Child Development in Art. Virginia: National Art Eduation Association.
Buyurgan, Serap ve Ufuk Buyurgan. (2001). Sanat Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Dersal Yayıncılık.
Gander, Mary J. ve Harry W. Gardiner. (2001). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Ankara: İmge Kitabevi.
Hurwitz, Al ve M. Day. (2001). Children and Their Art – Methods for the Elementary School. Australia: Thomson-Wadsworth.
Jalongo, Mary Renck ve Laurie Nicholson Stamp. (1997). The Arts in Children’s Lives-Aesthetic Education in Early Childhood. USA: Allyn and Bacon.
Abacı, Oya. (2003). Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Görsel Sanat Eğitimi. İsanbul: Morpa Kültür Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat eğitimi programının öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri bilir ve uygular. |
0 |
|
2 |
Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisini kazanır. |
3 |
|
3 |
İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Öğretim materyallerinin kullanılması ve geliştirilmesi yeterliliğini kazanır. |
5 |
|
5 |
Güzel Sanatlar alanının temel kavram ve ilkelerini bilir ve uygular. |
0 |
|
6 |
İlköğretim I.-II. kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini tanır. |
4 |
|
7 |
Sanatın üretim ve öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. |
0 |
|
8 |
Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
3 |
|
9 |
Öğrencilerde eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
4 |
|
10 |
Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. |
3 |
|
11 |
Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır. |
3 |
|
12 |
Plastik sanatların temel alanlarında kullanılan malzemeleri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. |
0 |
|
13 |
Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar ve programlar. |
3 |
|
14 |
Duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini geliştirir. |
3 |
|
15 |
Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. |
0 |
|
16 |
Birikimleriyle başka alanlara da katkı yapar. |
3 |
|
17 |
Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil bilir. |
0 |
|
18 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
4 |
|
19 |
Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. |
5 |
|
20 |
Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanma ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci kazanır. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
8 |
5 |
40 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 83 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|