Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çocuğun Sanatsal Gelişimi

Dersin Kodu : RS 232

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA ÇAPAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çocuğun bebeklikten ergenliğe kadar olan fiziksel gelişim basamaklarını adlandırır.
Çocuğun karalama döneminden görünürde doğalcılık dönemine kadar olan gelişim basamaklarını listeler.
Çocuk resimlerinin özelliklerini belirtir.
Her gelişim basamağı için o gelişim basamağına uygun sanat etkinliklerini seçer.
Aynı gelişim basamağındaki çocukların fiziksel ve sanatsal gelişimlerinde farklılık görülebileceğinin altını çizer.
Çocuk resimlerinin sanatsal boyutunun altını çizer.
Çocuklarla gelişim basamaklarına uygun olarak nasıl etkili iletişim kurabileceğini belirtir.
Çocukların resim yapma sürecinde yaratıcılığın önemini vurgular.
Resimlerin çocukların gelişimlerinin, becerilerinin ve iç dünyalarının bir göstergesi olduğunu belirtir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dersin amacı, öğrencilere çocukların doğumdan ergenliğe kadar olan süreçteki bedensel, toplumsal ve sanatsal gelişimlerini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği : Bu ders, çocuğun sanatsal gelişim basamaklarının açıklanması, bu dönemdeki çocuklara uygun sanatsal etkinlikleri belirlenmesi ve çocuklarla etkili iletişim becerileri kurabilmeyi içerir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin içeriği, amaçları, ders programı, uygulanacak yöntemler, kullanılacak kaynakların tanıtımı ve proje konularının seçimi. Ders ile ilgili kaynaklar, proje konuları hazırlanır. Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma
2 Çocuğun sanatsal gelişimine yönelik kavramlar ve tanımları. Ders metninin hazırlanması Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma
3 Çocukların sanatsal üretimde bulunma nedenleri ve çocuklarda yaratıcılığın gelişimi. Ders metninin hazırlanması Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma
4 Karalama dönemindeki çocukların fiziksel, psikolojik ve sanatsal gelişimi. Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma
5 Şematik öncesi dönemdeki çocukların fiziksel, psikolojik ve sanatsal gelişimi. Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma
6 Şematik dönemdeki çocukların fiziksel, psikolojik ve sanatsal gelişimi. Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma
7 Gerçekliğin doğuşu dönemindeki çocukların fiziksel, psikolojik ve sanatsal gelişimi. Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma
8 Vize Soruların ve görsellerin hazırlanması Gösterime dayalı klasik sınav
9 Gerçekliği taklit dönemindeki çocukların fiziksel, psikolojik ve sanatsal gelişimi. Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma
10 Okulöncesi ve ilköğretimde kil çalışmalarının yeri ve önemi Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma
11 Çocuklara sanatı nasıl öğretiriz? Ders metninin ve power point sunumunun hazırlanması Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma
12 Çocukların sanatsal üretim süreçlerinin incelenmesi. Gözlem ve görüşme teknikleri. Örnek çalışmaların hazırlanması Gözlem ve Görüşme
13 Proje konularının sunumu Proje konularının incelenmesi Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma
14 Proje konularının sunumu Proje konularının incelenmesi Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma
15 Proje konularının sunumu Proje konularının incelenmesi Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma
16/17 Final (Proje konularının değerlendirilmesi) Proje konularının incelenmesi Soru-cevap, anlatım, gösterim ve tartışma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Malchiodi, Cathy A. (2005). Çocukların Resimlerini Anlamak. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
 San, İnci. (1977). Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
 Striker, Susan Glaser. (2005). Çocuklarda Sanat Eğitimi. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
 Wachoviak, Frank. (1985). Emphasis Art. USA: Harper Collins Publishers.
 Yavuzer, Haluk. (1994). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
 Yavuzer, Haluk. (1998). Resimleriyle Çocuk-Resimleriyle çocuğu Tanıma. İstanbul: Remzi Kitabevi.
 Yavuzer, Haluk. (2000). Eğitim ve Gelişim Özellikleriyle Okul çağı Çocuğu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
 Lowenfeld, Viktor. (1969). Your Child and His Art. USA: The Macmillan Company.
 Artut, Kazım. (2010). Okulöncesinde Resim Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
 Atar, Atilla. (2003). Okulöncesi Resim Eğitimi. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
 Boriss-Krimsky, Carolyn. (1999). The Creativity Handbook AVisual Arts Guide for Parents and Teachers. Illinois: Charles C Thomas. Publisher, Ltd.
 Kehnemuyi, Zerrin. (2002). Çocuğun Görsel Sanat Eğitimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
 Keskin, Sabiha Paktuna. (2009). Çocuk Çizgilerindeki Giz-Çöp Çocuk. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
 Kindler, Anna M. (1997). Child Development in Art. Virginia: National Art Eduation Association.
 Buyurgan, Serap ve Ufuk Buyurgan. (2001). Sanat Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Dersal Yayıncılık.
 Gander, Mary J. ve Harry W. Gardiner. (2001). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Ankara: İmge Kitabevi.
 Hurwitz, Al ve M. Day. (2001). Children and Their Art – Methods for the Elementary School. Australia: Thomson-Wadsworth.
 Jalongo, Mary Renck ve Laurie Nicholson Stamp. (1997). The Arts in Children’s Lives-Aesthetic Education in Early Childhood. USA: Allyn and Bacon.
 Abacı, Oya. (2003). Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Görsel Sanat Eğitimi. İsanbul: Morpa Kültür Yayınları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sanat eğitimi programının öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri bilir ve uygular. 0
2 Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisini kazanır. 3
3 İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini açıklar. 0
4 Öğretim materyallerinin kullanılması ve geliştirilmesi yeterliliğini kazanır. 5
5 Güzel Sanatlar alanının temel kavram ve ilkelerini bilir ve uygular. 0
6 İlköğretim I.-II. kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini tanır. 4
7 Sanatın üretim ve öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. 0
8 Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
9 Öğrencilerde eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 4
10 Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. 3
11 Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır. 3
12 Plastik sanatların temel alanlarında kullanılan malzemeleri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. 0
13 Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar ve programlar. 3
14 Duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini geliştirir. 3
15 Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. 0
16 Birikimleriyle başka alanlara da katkı yapar. 3
17 Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil bilir. 0
18 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 4
19 Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. 5
20 Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanma ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci kazanır. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 8 5 40
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 83
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.32
Dersin AKTS Kredisi: 3