|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uygarlık Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
RS 221 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BİRNUR ERALDEMİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kültürel evrim süreçlerini bilir. Önemli uygarlıkları tanır. Sanatın uygarlık tarihindeki yerini ve önemini anlar. Üretim biçimleriyle kültürel olguların arasındaki ilişkiyi çözümler. Düşünce ve sanat dünyasında önemli değişimler yaratan siyasal, ekonomik ve felsefi sistemleri bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarih öncesi dönemden günümüze uzanan uygarlıkların oluşumunda etkin olan üretim biçimleri, kültürel evrimler, düşünce sistemleri ve bunların sanat ve sanat anlayışının biçimlenmesindeki rolünü kavramak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste, uygarlığı oluşturan ve değiştiren temel üretim biçimleri, onların ortaya çıkardığı düşünce sistemleri ve sanat algıları incelenmektedir. Bu bağlamda, sanat olgusu, antik ve orta çağ felsefeleri, hümanizm, aydınlanma ve modern felsefi sistemler aracılığıyla irdelelenip değerlendirilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse Giriş |
Dersin içeriğinin ve kaynakların gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım |
|
2 |
Uygarlık nedir? Uygar toplumlar nasıl oluşmuştur? |
İlgili kaynakların incelenmesi
|
Sözlü anlatım |
|
3 |
İlkel Topluluklardan Uygar Topluma Geçiş |
İlgili kaynakların incelenmesi
|
Sözlü anlatım ve slayt sunum |
|
4 |
Üretim ve Düşünme Biçimleri İle İnanç Sistemi Arasındaki İlişkiler |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım |
|
5 |
Tarih Öncesi Çağlarda Üretim Biçimleri İle Düşünce ve İnanç Dünyası Arasındaki İlişkiler |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım |
|
6 |
İlk Çağ Üretim Biçimleri ve Düşünce - İnanç Dünyası Arasındaki İlişkiler |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slayt sunum |
|
7 |
Antik Çağ Düşünce Dünyası, Sokrates, Platon ve Aristotales |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım |
|
8 |
Ara Sınav |
Ara sınava hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Orta Çağ Üretim Biçimleri ve Düşünce - İnanç Dünyası Arasındaki İlişkiler; Skolastik Felsefe |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slayt sunum |
|
10 |
Rönesans ve Reform Hareketleri |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slayt sunum |
|
11 |
Rönesans Sürecinde Bilimsel ve Düşünsel Yaklaşımlar; Hümanizm |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slayt sunum |
|
12 |
Aydınlama Felsefesi
|
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slayt sunum |
|
13 |
Tarihsel Avangard |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slayt sunum |
|
14 |
Modernist Yaklaşımlar |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slayt sunum |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slayt sunum |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final sınavına hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Edt. Güven, İ. 2010. Uygarlık Tarihi. İstanbul: Pegem
Ş. Aydın, H & Diğerleri 2007.Uygarlık Tarihi. (Editör: Doç.Dr. Taciser Sivas). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
Yayınları
Yıldırım, R. 2002. Uygarlık Tarihine Giriş (İlkçağ Tarih ve Uygarlıkları). İzmir: Merdiyen Yayıncılık.
Şenel, A. 2009. Kemirgenlerden Sömürgenlere İnsanlık Tarihi. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları
Şenel, A. 1995. İlkel Topluluktan Uygar Topluma. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
İlin,M.,Segal,E. 2004. İnsan Nasıl İnsan Oldu. (Çev. Ahmet Zekerya). İstanbul: Say Yayınları.
Timuçin, A. 2008. Düşünce Tarihi. İstanbul: Bulut Yayınları.
Özçelik ,N. 2012. İlk Çağ Tarihi ve Uygarlığı. İstanbul: Nobel
Shiner, L. 2010. Sanatın İcadı, Bir Kültür Tarihi. (Çev. İsmail Türkmen). İstanbul: Sanat ve Kuram.
Hauser, A. 1995. Sanatın Toplumsal Tarihi. (Çev: Yıldız Gölönü).2. Basım. İstanbul: Remzi Kitapevi.
Todorov,T., Foccroulle. B.,Legros,R. 2011. Sanatta Bireyin Doğuşu. (Çev.Esra Özdoğan). İstanbul: YKY
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat eğitimi programının öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri bilir ve uygular. |
0 |
|
2 |
Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisini kazanır. |
0 |
|
3 |
İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini açıklar. |
5 |
|
4 |
Öğretim materyallerinin kullanılması ve geliştirilmesi yeterliliğini kazanır. |
3 |
|
5 |
Güzel Sanatlar alanının temel kavram ve ilkelerini bilir ve uygular. |
4 |
|
6 |
İlköğretim I.-II. kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini tanır. |
0 |
|
7 |
Sanatın üretim ve öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. |
5 |
|
8 |
Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
0 |
|
9 |
Öğrencilerde eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
3 |
|
10 |
Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. |
0 |
|
11 |
Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır. |
0 |
|
12 |
Plastik sanatların temel alanlarında kullanılan malzemeleri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. |
0 |
|
13 |
Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar ve programlar. |
2 |
|
14 |
Duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini geliştirir. |
4 |
|
15 |
Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. |
0 |
|
16 |
Birikimleriyle başka alanlara da katkı yapar. |
5 |
|
17 |
Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil bilir. |
0 |
|
18 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
0 |
|
19 |
Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. |
1 |
|
20 |
Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanma ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci kazanır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 90 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|