|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sanata Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
RS 127 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BİRNUR ERALDEMİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sanatın bir varlık türü olduğunu bilir. Sanat ürününü tanır. Sanatın toplumsal işlevini anlar. Sanatın bir bilgi alanı olduğunu bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sanat ve sanat kavramlarına ilişkin genel bir perspektif oluşturmak ve sanatçı, sanat ürünü, sanatın temel elemanları hakkında bilgi vermek
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste, farklı tarihsel süreçlerde egemen olan düşünce ve inanç sistemlerine bağlı olarak sanatın hangi işlevleri üstlendiği ve bu işlevlere göre nasıl tanımlandığı anlatılmaktadır. Ayrıca 18. yüzyıldan sonra sanatı özerk bir varlık alanı olarak analiz eden ontolojik yaklaşım ve buna bağlı olarak bilgi objesi ve estetik obje, estetik süreçler açıklanmaktadır. Sanatta anlam sorunsalı, konu, tema, içerik başlıklarıyla irdelenerek, imge, metafor, alegori ve sanat ürününün temel elemanları öğretilmektedir.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse Giriş |
Dersinsin içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi |
Sözlü anlatım |
|
2 |
Sanatın Tanımlarının Çağlara Göre Değişimi |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım |
|
3 |
Sanatın Tanımlarının Çağlara Göre Değişimi |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım |
|
4 |
Sanat Ürününün Ontolojik Olarak Tanımlanması |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım |
|
5 |
Bilgi Objesi ve Estetik Obje |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım |
|
6 |
Sanatta Nesnelleştirme Süreci. |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım |
|
7 |
Sanatta Özne ve Nesne Arasındaki İlişki |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım |
|
8 |
Ara Sınav |
Ara sınava hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Sanatın Anlam Alanı Nasıl Oluşturulur? |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slide sunum |
|
10 |
İmge nedir? Nasıl Oluşur? |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slayt sunum |
|
11 |
Sanatta Metafor ve Alegori |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slide sunum |
|
12 |
Sanatta Konu, Tema ve İçerik Nasıl Kurgulanır? |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slide sunum |
|
13 |
Sanat Ürününün Plastik Elemanları: Çizgi, Leke, Renk ve Doku |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slide sunum |
|
14 |
Sanat Ürününün Plastik Elemanları: Ritm, Armoni ve Denge |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slayt sunum |
|
15 |
Sanat Ürününün Plastik Elemanları: Biçimleme ve Kompozisyon |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve slide sunum |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final sınavına hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Farago, F. 2006. Sanat. (Çev. Özcan Doğan). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Lenoir, B.2003. Sanat Yapıtı. (Çev. Aykut Derman). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Langer,K.,S.2011. Sanat Problemleri. İstanbul: Mitos-Boyut, TEM Yapım Yay. Ltd.
Mülayim, S. 1989. Sanata Giriş. Eskişehir. Bilim Teknik Yayınevi.
Tunalı, İ. 2002. Sanat Ontolojisi. İstanbul: İnkılâp Kitabevi
Kagan,S.M.2008. Estetik ve Sanat Notları. ( Çev. Aziz Çalışlar).İzmir: Karakalem Kitabevi
Afşar, T. 1998. Estetik. İstanbul: İnsancıl Yay.
Tunalı İ.2010. Estetik Beğeni. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Carroll,N. 2012. Sanat Felsefesi, Çağdaş Bir Giriş. (Çev. Güliz Korkmaz Tirkeş) Ankara: Ütopya
Gombrich, E. H. 1992. Sanat ve Yanılsama: Resim Yoluyla Betimlemenin Psikolojisi. (Çev. Ahmet Cemal). İstanbul: Remzi Kitabevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat eğitimi programının öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri bilir ve uygular. |
0 |
|
2 |
Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisini kazanır. |
3 |
|
3 |
İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini açıklar. |
1 |
|
4 |
Öğretim materyallerinin kullanılması ve geliştirilmesi yeterliliğini kazanır. |
0 |
|
5 |
Güzel Sanatlar alanının temel kavram ve ilkelerini bilir ve uygular. |
4 |
|
6 |
İlköğretim I.-II. kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini tanır. |
0 |
|
7 |
Sanatın üretim ve öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. |
5 |
|
8 |
Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
0 |
|
9 |
Öğrencilerde eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
3 |
|
10 |
Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. |
0 |
|
11 |
Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır. |
2 |
|
12 |
Plastik sanatların temel alanlarında kullanılan malzemeleri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. |
4 |
|
13 |
Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar ve programlar. |
0 |
|
14 |
Duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini geliştirir. |
5 |
|
15 |
Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. |
0 |
|
16 |
Birikimleriyle başka alanlara da katkı yapar. |
5 |
|
17 |
Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil bilir. |
0 |
|
18 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
0 |
|
19 |
Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. |
5 |
|
20 |
Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanma ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci kazanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 53 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|