|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Desen |
|
Dersin Kodu |
: |
RS 113 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. FEHMİ KANALMAZ Öğr.Gör. RAGIP ŞAHİN Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUZAFFER TİRE |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Klasikten günümüze çizim ve resim teknik malzemelerini tanır Malzemelerin kullanim teknikleri farkliliklari ve amaca yönelik malzemenin seçimi hakkında bilgi edinir Anatomi figür çizme teknikleri ve bilgisini edinir Temel Sanat Elemanları ve ilkeleri bilgisini (form, kompozisyon, gibi...) edinir Bir fikirden yola çıkarak, tasarim, eskiz ve proje olarak desen defteri çalisma alişkanliği kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirebilir Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla degerlendirebilecek bir entellektüel birikim edinir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Canlı model ve nesnelerin çözümlenmesine yönelik bir analizle, akademik ve kaligrafik desen anlayışlarından hareketle, kendine özgü yaratıcı bir çizim dilinin geliştirilmesine yönelik farklı teknik kullanımlarıyla uygulamalar yaptırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
1-Desenin sanatta yeri ve önemi, (Resim,Heykel,Grafik,Baskı resim…)
2-Desende ölçü-oran gerekliliği ve yöntemleri,
3-Desende kompozisyon,hacim,kütle,plan,derinlik,ışık-gölge(valör),denge,ritm,bütünlük,ayrıntı,parça bütün ilişkilendirmesi, çokluk-birlik, vb.
4-Desen çalışma türleri (konu ve yöntem açısından)
5-Temel araç-gereç özellikleri,atölyeyi ve zamanı kullanabilme,
6-Tekniklere göre desen,
7-Çalışma ortamının hazırlığı,(teknik,nesne,model ve mekan açısından…)
8-Model-fon veya mekan ilişkisi,
9-İnsan anatomisi üzerine bilgiler,
10-Desende yer alan terimler,
11-Deformasyon,metamorfoz ve soyutlama yöntemleri,
12-Desen defteri oluşturma,
13-Önemli sanatçıların desen örneklerinin incelenmesi ve etüdler,canlı modelden eskiz çizimleri,
14-Model ve nesnelerden değişik çizim teknikleri ve desen çizimi,
15-İmgesel çizimler ve tasarım çizimleri.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Desen Atölyesi. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sanat Tarihi ve Temel Sanat Eğitimi açısından desen. |
Slayt ve pps. gösterimi. |
Görsel ve sözel anlatım |
|
2 |
Atölye olanaklarının bilinmesi ve ders disiplinini açıklamak |
Slayt ve pps. gösterimi. |
Görsel ve sözel anlatım |
|
3 |
Yetenek sınavlarıyla geldiği varsayılan öğrencinin yeterliliğini gösterecek çizim yaptırmak. |
Slayt ve pps. gösterimi. |
Görsel ve sözel anlatım |
|
4 |
Desen dersine ilişkin kuramsal bilgi ve tartışma |
Slayt ve pps. gösterimi. |
Görsel ve sözel anlatım |
|
5 |
Canlı modelden akademik desen-etüd (lekesel) |
Gözlem, inceleme ve araştırma |
Görsel ve sözel anlatım, çözümsel eleştiri |
|
6 |
Canlı modelden akademik desen-etüd (lekesel) |
Gözlem, inceleme ve araştırma |
Görsel ve sözel anlatım, çözümsel eleştiri |
|
7 |
Canlı modelden akademik desen-etüd (çizgisel) |
Gözlem, inceleme ve araştırma |
Görsel ve sözel anlatım, çözümsel eleştiri |
|
8 |
vize sınavı |
Sanatsal atölye ortamı |
Uygulamalı ve genel değerlendirme |
|
9 |
Canlı modelden akademik desen-etüd (çizgisel) |
Gözlem, inceleme ve araştırma |
Görsel ve sözel anlatım, çözümsel eleştiri |
|
10 |
Enteriyör çizim çalışmaları. |
Gözlem, inceleme ve araştırma |
Görsel ve sözel anlatım, çözümsel eleştiri |
|
11 |
Exteriyör çizim çalışmaları. |
Gözlem, inceleme ve araştırma |
Görsel ve sözel anlatım, çözümsel eleştiri |
|
12 |
Nesneler üzerinden çizimsel çözümlemeler. |
Gözlem, inceleme ve araştırma |
Görsel ve sözel anlatım, çözümsel eleştiri |
|
13 |
Nesneler üzerinden çizimsel çözümlemeler. |
Gözlem, inceleme ve araştırma |
Görsel ve sözel anlatım, çözümsel eleştiri |
|
14 |
Canlı modelden akademik desen-ayrıntı etüdleri (çizgisel-lekesel) |
Slayt ve pps. gösterimi. |
Görsel ve sözel anlatım, çözümsel eleştiri |
|
15 |
Canlı modelden akademik desen-ayrıntı etüdleri (çizgisel-lekesel) |
Slayt ve pps. gösterimi. |
Görsel ve sözel anlatım, çözümsel eleştiri |
|
16/17 |
final sınavı |
Sanatsal atölye ortamı |
Uygulamalı ve genel değerlendirme |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Çizgi Ve Eller, Osman Hamdi Bey´den Günümüze Türk Resminde Desen, YKY
Sanatçı Defterleri, "Osman Hamdi Bey´den Günümüze", YKY
Mehmet Güleryüz, 40 Yıl Desen, YKY
Fikret Mualla, Yeni Adem´den Desenler, 1936-1937, Kültür Bak. Y.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Desen, Hasan Pekmezci, MEB Y.
Sanat Dergi ve Katalogları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat eğitimi programının öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri bilir ve uygular. |
3 |
|
2 |
Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisini kazanır. |
4 |
|
3 |
İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Öğretim materyallerinin kullanılması ve geliştirilmesi yeterliliğini kazanır. |
3 |
|
5 |
Güzel Sanatlar alanının temel kavram ve ilkelerini bilir ve uygular. |
3 |
|
6 |
İlköğretim I.-II. kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini tanır. |
3 |
|
7 |
Sanatın üretim ve öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. |
3 |
|
8 |
Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
3 |
|
9 |
Öğrencilerde eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
4 |
|
10 |
Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. |
3 |
|
11 |
Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır. |
4 |
|
12 |
Plastik sanatların temel alanlarında kullanılan malzemeleri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. |
4 |
|
13 |
Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar ve programlar. |
2 |
|
14 |
Duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini geliştirir. |
4 |
|
15 |
Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. |
2 |
|
16 |
Birikimleriyle başka alanlara da katkı yapar. |
4 |
|
17 |
Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil bilir. |
0 |
|
18 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
0 |
|
19 |
Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. |
3 |
|
20 |
Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanma ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci kazanır. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
6 |
2 |
12 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
3 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 88 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|