|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Vehicle Dynamics |
|
Dersin Kodu |
: |
AEN303 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HAKANYAVUZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Taşıt tasarımı Taşıt dinamikleri Taşıt üzerine etkiyen kuvvetler Taşıt karakteristikleri Taşıt enerji dönüşümü Motor tipleri ve sınıflandırılması Isı ve iş, verim, motor gücü, tork ve verim eğrileri
Aktarma organları, sürüş dinamikleri Hacimsel, ısıl ve mekanik verim Taşıtlardaki aerodinamik yükler, süspansiyon sistemleri Hareket denklemlerinin belirlenmesi için Lagrange metodunun kullanılması, sistemlerin Matlab/Simulink´te modellenmesi
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Araçlar, Araç dinamiği, Araçlar sınıflandırılması, araca etki eden kuvvetler, Araç Özellikleri, Araç Enerji Dönüşümü, Motorlar türleri ve sınıflandırılması, Isı ve iş, Verimlilik, Motor gücü tork ve verimlilik eğrileri, İletim sistemi, Yürüyen aksam Dinamik tasarımı anlamak yeteneği ,, Volumetrik termal ve mekanik verimlilik, araçlar, Süspansiyon sistemleri, hareket denklemleri belirlenmesi için Lagrange Yöntemine Aerodinamik yük, sistemlerin Matlab / Simulink modelleme, dörtte araba modeli, Yarım araba ve Vücut Rulo Modu, Tam araba Titreşimli Model, dinamik hareket analizi için direksiyon kinematiği, Modelleme ve araç sistemleri kontrolü konularında bilgi ve beceri kazandırmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Araçlar, Araç dinamiği, Araçlar sınıflandırılması, araca etki eden kuvvetler, Araç Özellikleri, Araç Enerji Dönüşümü, Motorlar türleri ve sınıflandırılması, Isı ve iş, Verimlilik, Motor gücü tork ve verimlilik eğrileri, İletim sistemi, Yürüyen aksam Dinamik tasarımı anlamak yeteneği ,, Volumetrik termal ve mekanik verimlilik, araçlar, Süspansiyon sistemleri, hareket denklemleri belirlenmesi için Lagrange Yöntemine Aerodinamik yük, sistemlerin Matlab / Simulink modelleme, dörtte araba modeli, Yarım araba ve Vücut Rulo Modu, Tam araba Titreşimli Model, dinamik hareket analizi için direksiyon kinematiği, Modelleme ve araç sistemleri kontrolü |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Taşıt tasarımı, taşıt dinamikleri,tarihsel gelişim,taşıt dinamikleri çalışmaları,sürücü-araç müdaheleleri, taşıtların sınıflandırılması |
Ders notları ve kitaplar |
Sunumlar ve tartışma |
|
2 |
Taşıtlara etki eden kuvvetler, harekete direnen kuvvetler,taşıt karakteristikleri, taşıt enerji dönüşümü, taşıt enerji dengesi |
Ders notları ve kitaplar |
Sunumlar ve tartışma |
|
3 |
Motor tipleri ve sınıflandırılması, ısı ve iş, verim |
Ders notları ve kitaplar |
Sunumlar ve tartışma |
|
4 |
Motorun güç ve sürüş torku, motor verim eğrileri, yakıt tüketimi, ideal motor performansı |
Ders notları ve kitaplar |
Sunumlar ve tartışma |
|
5 |
Aktarma sistemleri, güç ve tork, vites kutusu ve kavrama dinamikleri, pervane-aktarma milleri |
Ders notları ve kitaplar |
Sunumlar ve tartışma |
|
6 |
Hacimsel,ısıl ve mekanik verim, lastikler ve malzeme içeriği, temas kuvvetleri ve tork, lastik kodları |
Ders notları ve kitaplar |
Sunumlar ve tartışma |
|
7 |
Taşıtlar üzerinde oluşan aerodinamik yükler, taşıt üzerindeki aerodinamik kuvvetler ve taşıta uygulanma anları |
Ders notları ve kitaplar |
Sunumlar ve tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
|
Yazılı sınav |
|
9 |
Süspansiyon sistemleri, kaster konfigürasyonu, toe-in ve toe-out, kamber konfigürasyonu |
Ders notları ve kitaplar |
Sunumlar ve tartışma |
|
10 |
Hareket denklemlerinin belirlenmesi için Lagrange metodunun kullanılması, sistemlerin Matlab/Simulink modeli |
Ders notları ve kitaplar |
Sunumlar ve tartışma |
|
11 |
Çeyrek araba modeli, bisiklet araçlar ve gövde-yüzey modu, yarım araç ve gövde yuvarlanma modu, tam araç titreşim modeli |
Ders notları ve kitaplar |
Sunumlar ve tartışma |
|
12 |
Kütle merkezi analizi ve modellenmesi, direksiyon kinematikleri, direksiyon mekanizması |
Ders notları ve kitaplar |
Sunumlar ve tartışma |
|
13 |
Dinamik hareket analizi için modelleme ve taşıt sistemlerinin kontrolü |
Ders notları ve kitaplar |
Sunumlar ve tartışma |
|
14 |
Taşıt kontrolü ve sürüş yardımcı sistemleri |
Ders notları ve kitaplar |
Sunumlar ve tartışma |
|
15 |
Otomobil şasisi: Mühendislik temelleri, tipleri ve tipik yapıları |
Ders notları ve kitaplar |
Sunumlar ve tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1) Dukkipati R. V.,"Road Vehicle Dynamics: Problems and Solutions",SAE International, 2010.
2) Rill G.,"Road Vehicle Dynamics: Fundamentals and Modeling",CRC Press, 2011.
3) Genta G.,"Motor Vehicle Dynamics: Modeling and Simulation",World Scientific, 1997
4) Braess H.H., Seiffert U.,"Handbook Of Automotive Engineering",SAE International, 2005.
5) Ellis J. H.,"Vehicle dynamics",Business Books, 1969.
6) Lecture Notes
7) Jazar, R.N., "Vehicle Dynamics: Theory and Application", Springer, 2008.
8) Gillespie T. D., "Fundamentals of Vehicle Dynamics", Society of Automotive Engineers, 1992.
9) Zuijdijk J.,"Vehicle Dynamics and Damping",AuthorHouse, 2009
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
3 |
|
2 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
5 |
|
3 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlama ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olma |
4 |
|
4 |
Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma |
4 |
|
5 |
Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme |
5 |
|
6 |
Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
4 |
|
7 |
Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme |
5 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme |
0 |
|
9 |
İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme |
4 |
|
10 |
Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme |
5 |
|
11 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
12 |
Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
3 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 119 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|