Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Materials Science 2

Dersin Kodu : ME 208

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MELİH BAYRAMOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Demir-Karbon Denge Diyagramını, Zaman-Sıcaklık Dönüşüm Diyagramlarını ve bu diyagramların ısıl işlemlerde kullanımını bilir
Sertleştirilebilme kabiliyetinin nasıl belirlenebileceğini bilir ve elde edilen sonuçları pratikteki uygulamalar için yorumlayabilir
Alaşım elementlerinin sertleştirilebilme kabiliyetine etkilerini tanımlayabilir
Metallerin yapısı ile malzeme özellikleri arasındaki ilişkileri yorumlayabilir,
Isıtma ve soğutmada oluşacak yapısal dönüşümleri yorumlayabilir,
Isıl işlem parametrelerinin elde edilecek yapı ve özelliklere etkilerini yorumlayabilir,
Tasarım ve imalatta istenilen malzeme özellikleri için ısıl işlem yöntemi seçebilir,
Herhangi bir ısıl işlem sonrası elde edilebilecek özellikleri yorumlayabilir.
Aşınma direnci ve tokluk gibi zıt özelliklerin aynı parçada nasıl elde edebileceğini bilir
Isıl işlem esnasında oluşabilecek artık gerilmeleri ve bu gerilmelerin nasıl önlenebileceğini bilir
Metalografik inceleme için numune hazırlayabilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Çeliklere uygulanan ısıl işlemler ile ilgili temel kavramları öğretmek, bu temel bilgileri kullanarak tasarım ve imalat için malzeme özelliklerini iyileştirebilme kabiliyeti kazandırmak.

Dersin İçeriği : Saf demir için ısıl dönüşüm diyagramı ve kristal yapıları. Demir-karbon denge diyagramı. Zaman-sıcaklık dönüşüm diyagramları. Perlit, beynit ve martenzit oluşumları oluşumu. Sertleştirilebilme. Çeliklere uygulanan ısıl işlemler. Tavlama işlemleri. Sertleştirme. Sertleştirme sonucuna etki eden faktörler; ısıtma ortamı, ısıtma hızı, bekletme süresi, sertleştirme sıcaklığı. Sertleştirmede kullanılan soğutma metotları; Doğrudan soğutma, martemperleme, östemperleme. Soğutma ortamları; su, tuzlu su, yağ, su bazlı polimer sıvılar, hava. Yüzey sertleştirme işlemleri; alevle sertleştirme, indüksiyon ile sertleştirme. Karbürleme ve karbürleme sonrası uygulanan ısıl işlemler, nitrürleme, karbonnitrürleme. Tasarımın ısıl işlemlerdeki rolü ve ısıl gerilmeler.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Demirin dönüşüm diyagramı, ferrit ve östenitin kristal yapıları ve özellikleri İlgili konuyu ders notlarından oku Ders anlatımı ve tartışma
2 Demir karbon denge diyagramı, sade karbonlu çeliklerde yavaş ısıtma ve soğutma sonucu oluşan yapılar ve özellikleri İlgili konuyu ders notlarından oku Ders anlatımı ve tartışma
3 Zaman sıcaklık dönüşüm ve İzotermal dönüşüm ve sürekli soğuma dönüşüm diyagramları İlgili konuyu ders notlarından oku Ders anlatımı ve tartışma
4 Sertleşme kabiliyeti ve sertleşme kabiliyeti ile ilgili verilerin belirlenmesi ve kullanımı İlgili konuyu ders notlarından oku Ders anlatımı ve tartışma
5 Çeliğin ısıl işlemine giriş, östenitleştirme, küreselleştirme ve yeniden kristalleşme işlemleri İlgili konuyu ders notlarından oku Ders anlatımı ve tartışma
6 Gerilim giderme, yumuşatma tavı ve normalizasyon işlemleri İlgili konuyu ders notlarından oku Ders anlatımı ve tartışma
7 Sertleştirme işlemi; ısıtma ortamı, ısıtma hızı, sertleştirme sıcaklığı ve bekletme süresinin etkileri İlgili konuyu ders notlarından oku Ders anlatımı ve tartışma
8 Arasınav İlgili konuları ders notlarından ve kaynaklardan çalış Yazılı sınav
9 Doğrudan soğutma, martemperleme, ostemperleme ve temperleme işlemleri, soğutma ortamları İlgili konuyu ders notlarından oku Ders anlatımı ve tartışma
10 Yüzey sertleştirme işlemleri; Karbürleme, karbürleme yöntemleri ve karbürleme sonrası uygulanan ısıl işlemler, İlgili konuyu ders notlarından oku Ders anlatımı ve tartışma
11 Alev ve endüksiyon yöntemleriyle yüzey sertleştirme, nitrürleme İlgili konuyu ders notlarından oku Ders anlatımı ve tartışma
12 Tasarımın ısıl işlemlerde önemi ve artık gerilmeler İlgili konuyu ders notlarından oku Ders anlatımı ve tartışma
13 Vaka çalışmaları; sertleştirme işlemlerinde olabilecek problemler ve giderilmesi İlgili konuyu ders notlarından oku Ders anlatımı ve tartışma
14 Metalografi İlgili konuyu ders notlarından oku Ders anlatımı ve tartışma
15 Laboratuar çalışması İlgili konuyu ders notlarından oku Ders anlatımı ve tartışma
16/17 Dönem sonu sınavı Tüm konuları ders notlarından ve kaynaklardan çalış Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ders notları
Diğer Kaynaklar  Steel and its Heat Treatment by Karl-Erik Thelning
 Materials and Processes in Manufacturing by E. Paul Degarmo, J.Temple Black and Ronald A. Kohser
 Malzeme Bilimi ve Mühendisliği, William F. Smith, çeviren ve uyarlayan N.G. Kınıkoğlu
 The Science and Design of Engineering Materials by J. P. Schaffer, A. Saxena, S.D. Antolovich, T. H. Sanders and S. B. Warner


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma 4
2 Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma 3
3 Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 0
4 Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma 2
5 Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme 0
6 Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 4
7 Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme 3
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme 5
9 İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme 5
10 Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme 0
11 Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme 2
12 Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 123
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.92
Dersin AKTS Kredisi: 5