|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Materials Science 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
ME 208 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MELİH BAYRAMOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Demir-Karbon Denge Diyagramını, Zaman-Sıcaklık Dönüşüm Diyagramlarını ve bu diyagramların ısıl işlemlerde kullanımını bilir Sertleştirilebilme kabiliyetinin nasıl belirlenebileceğini bilir ve elde edilen sonuçları pratikteki uygulamalar için yorumlayabilir Alaşım elementlerinin sertleştirilebilme kabiliyetine etkilerini tanımlayabilir Metallerin yapısı ile malzeme özellikleri arasındaki ilişkileri yorumlayabilir, Isıtma ve soğutmada oluşacak yapısal dönüşümleri yorumlayabilir, Isıl işlem parametrelerinin elde edilecek yapı ve özelliklere etkilerini yorumlayabilir, Tasarım ve imalatta istenilen malzeme özellikleri için ısıl işlem yöntemi seçebilir, Herhangi bir ısıl işlem sonrası elde edilebilecek özellikleri yorumlayabilir. Aşınma direnci ve tokluk gibi zıt özelliklerin aynı parçada nasıl elde edebileceğini bilir Isıl işlem esnasında oluşabilecek artık gerilmeleri ve bu gerilmelerin nasıl önlenebileceğini bilir Metalografik inceleme için numune hazırlayabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çeliklere uygulanan ısıl işlemler ile ilgili temel kavramları öğretmek, bu temel bilgileri kullanarak tasarım ve imalat için malzeme özelliklerini iyileştirebilme kabiliyeti kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Saf demir için ısıl dönüşüm diyagramı ve kristal yapıları. Demir-karbon denge diyagramı. Zaman-sıcaklık dönüşüm diyagramları. Perlit, beynit ve martenzit oluşumları oluşumu. Sertleştirilebilme. Çeliklere uygulanan ısıl işlemler. Tavlama işlemleri. Sertleştirme. Sertleştirme sonucuna etki eden faktörler; ısıtma ortamı, ısıtma hızı, bekletme süresi, sertleştirme sıcaklığı. Sertleştirmede kullanılan soğutma metotları; Doğrudan soğutma, martemperleme, östemperleme. Soğutma ortamları; su, tuzlu su, yağ, su bazlı polimer sıvılar, hava. Yüzey sertleştirme işlemleri; alevle sertleştirme, indüksiyon ile sertleştirme. Karbürleme ve karbürleme sonrası uygulanan ısıl işlemler, nitrürleme, karbonnitrürleme. Tasarımın ısıl işlemlerdeki rolü ve ısıl gerilmeler. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Demirin dönüşüm diyagramı, ferrit ve östenitin kristal yapıları ve özellikleri |
İlgili konuyu ders notlarından oku |
Ders anlatımı ve tartışma |
|
2 |
Demir karbon denge diyagramı, sade karbonlu çeliklerde yavaş ısıtma ve soğutma sonucu oluşan yapılar ve özellikleri |
İlgili konuyu ders notlarından oku |
Ders anlatımı ve tartışma |
|
3 |
Zaman sıcaklık dönüşüm ve İzotermal dönüşüm ve sürekli soğuma dönüşüm diyagramları |
İlgili konuyu ders notlarından oku |
Ders anlatımı ve tartışma |
|
4 |
Sertleşme kabiliyeti ve sertleşme kabiliyeti ile ilgili verilerin belirlenmesi ve kullanımı |
İlgili konuyu ders notlarından oku |
Ders anlatımı ve tartışma |
|
5 |
Çeliğin ısıl işlemine giriş, östenitleştirme, küreselleştirme ve yeniden kristalleşme işlemleri |
İlgili konuyu ders notlarından oku |
Ders anlatımı ve tartışma |
|
6 |
Gerilim giderme, yumuşatma tavı ve normalizasyon işlemleri |
İlgili konuyu ders notlarından oku |
Ders anlatımı ve tartışma |
|
7 |
Sertleştirme işlemi; ısıtma ortamı, ısıtma hızı, sertleştirme sıcaklığı ve bekletme süresinin etkileri |
İlgili konuyu ders notlarından oku |
Ders anlatımı ve tartışma |
|
8 |
Arasınav |
İlgili konuları ders notlarından ve kaynaklardan çalış |
Yazılı sınav |
|
9 |
Doğrudan soğutma, martemperleme, ostemperleme ve temperleme işlemleri, soğutma ortamları |
İlgili konuyu ders notlarından oku |
Ders anlatımı ve tartışma |
|
10 |
Yüzey sertleştirme işlemleri; Karbürleme, karbürleme yöntemleri ve karbürleme sonrası uygulanan ısıl işlemler, |
İlgili konuyu ders notlarından oku |
Ders anlatımı ve tartışma |
|
11 |
Alev ve endüksiyon yöntemleriyle yüzey sertleştirme, nitrürleme |
İlgili konuyu ders notlarından oku |
Ders anlatımı ve tartışma |
|
12 |
Tasarımın ısıl işlemlerde önemi ve artık gerilmeler |
İlgili konuyu ders notlarından oku |
Ders anlatımı ve tartışma |
|
13 |
Vaka çalışmaları; sertleştirme işlemlerinde olabilecek problemler ve giderilmesi |
İlgili konuyu ders notlarından oku |
Ders anlatımı ve tartışma |
|
14 |
Metalografi |
İlgili konuyu ders notlarından oku |
Ders anlatımı ve tartışma |
|
15 |
Laboratuar çalışması |
İlgili konuyu ders notlarından oku |
Ders anlatımı ve tartışma |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
Tüm konuları ders notlarından ve kaynaklardan çalış |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ders notları
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Steel and its Heat Treatment by Karl-Erik Thelning
Materials and Processes in Manufacturing by E. Paul Degarmo, J.Temple Black and Ronald A. Kohser
Malzeme Bilimi ve Mühendisliği, William F. Smith, çeviren ve uyarlayan N.G. Kınıkoğlu
The Science and Design of Engineering Materials by J. P. Schaffer, A. Saxena, S.D. Antolovich, T. H. Sanders and S. B. Warner
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma |
4 |
|
2 |
Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma |
3 |
|
3 |
Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme |
0 |
|
4 |
Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma |
2 |
|
5 |
Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme |
0 |
|
6 |
Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
4 |
|
7 |
Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme |
3 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme |
5 |
|
9 |
İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme |
5 |
|
10 |
Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme |
0 |
|
11 |
Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme |
2 |
|
12 |
Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 123 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|