|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatik. Kalite Güvence T |
|
Dersin Kodu |
: |
ENM416 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. RIZVAN EROL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İstatistiksel proses kontrol tekniklerini süreç izleme ve iyileştirme için kullanır. Seçilen bir süreç veya ürün kalite karakteristiği için uygun kontrol grafik türünü seçer ve uygular. Bir sürecin ve ölçme sisteminin yetkinliğini uygun bir ölçütle analizini yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, Kalite Kontrol, Kalite Mühendisliği ve Proses İyileştirmesi çalışmalarında kullanılan temel istatistiksel yöntemleri ve uygulamalarını incelemektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kalite ve kalite iyileştirmenin tanımı, tarihsel gelişmeler, istatistiksel kalite iyileştirme yöntemleri, yönetimsel unsurları, değişkenliğin tanımı, değişkenler için kontrol grafikleri, kesikli gözlemler kontrol grafikleri, uygun olmayan ürün oranı için kontrol grafikleri, kusur sayıları için kontrol grafikleri, kontrol grafikleri arasında seçim kriterleri, süreç yetkinliği oranları, ölçme yetkinliği analizi, kabul örnekleme planları tekli, çift ve ardışık örnekleme planları, Dodge-Romig planları.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Endüstri mühendisliği bölümü derslik ve laboratuvarları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kalite İyileştirme Yaklaşımları |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Proses Kalitesinin Modellenmesi - temel istatistik konuların gözden geçirilmesi |
temel istatistik bilgisinin gözden geçirilmesi |
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Proses Kalitesinin Modellenmesi - rastgele dağılımlar |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Proses Kalitesi Hakkında İstatistiksel Çıkarımlar |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Proses Kalitesi Hakkında İstatistiksel Çıkarımlar |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
İstatistiksel Süreç Kontrolün (SPC) Metotları ve Felsefesi |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Değişkenler için Kontrol Grafikleri - temel ilkeler |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Değişkenler için Kontrol Grafikleri - X, R ve s grafikleri |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
9 |
Ara Sınav |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
10 |
Özelllikler (attributes) için Kontrol Grafikleri - temel ilkeler |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Özelllikler (attributes) için Kontrol Grafikleri - np, p, c ve u grafikleri |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Süreç ve Ölçme Sistemi Yeterliliği Analizi |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Kabul Örneklemesi Planları - temel ilkeler |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Kabul Örneklemesi Planları - tekli, çiftli ve sürekli örneklem planları |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Proje Sunumları |
sunuma hazırlık |
proje sunum |
|
16/17 |
Final Sınavı |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
MONTGOMERY, D. C., 2008, Introduction To Statistical Quality Control (6th edition), John Wiley& Sons, Inc.
MONTGOMERY, D. C, 2010, JENNINGS, C. L, PFUND, M. E., Managing, Controlling, and Improving Quality, John Wiley& Sons, Inc.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
75 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
25 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. |
4 |
|
2 |
Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. |
3 |
|
3 |
Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. |
3 |
|
4 |
Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. |
4 |
|
5 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. |
3 |
|
6 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. |
3 |
|
7 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. |
3 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. |
2 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. |
2 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. |
2 |
|
11 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. |
2 |
|
12 |
İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
0 |
|
13 |
İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. |
2 |
|
14 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
3 |
9 |
27 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
10 |
50 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 163 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|