Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İstatik. Kalite Güvence T

Dersin Kodu : ENM416

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 7

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. RIZVAN EROL

Dersin Öğrenme Kazanımları : İstatistiksel proses kontrol tekniklerini süreç izleme ve iyileştirme için kullanır.
Seçilen bir süreç veya ürün kalite karakteristiği için uygun kontrol grafik türünü seçer ve uygular.
Bir sürecin ve ölçme sisteminin yetkinliğini uygun bir ölçütle analizini yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, Kalite Kontrol, Kalite Mühendisliği ve Proses İyileştirmesi çalışmalarında kullanılan temel istatistiksel yöntemleri ve uygulamalarını incelemektir.

Dersin İçeriği : Kalite ve kalite iyileştirmenin tanımı, tarihsel gelişmeler, istatistiksel kalite iyileştirme yöntemleri, yönetimsel unsurları, değişkenliğin tanımı, değişkenler için kontrol grafikleri, kesikli gözlemler kontrol grafikleri, uygun olmayan ürün oranı için kontrol grafikleri, kusur sayıları için kontrol grafikleri, kontrol grafikleri arasında seçim kriterleri, süreç yetkinliği oranları, ölçme yetkinliği analizi, kabul örnekleme planları tekli, çift ve ardışık örnekleme planları, Dodge-Romig planları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Endüstri mühendisliği bölümü derslik ve laboratuvarları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kalite İyileştirme Yaklaşımları ilgili bölümün okunması düz anlatım, tartışma
2 Proses Kalitesinin Modellenmesi - temel istatistik konuların gözden geçirilmesi temel istatistik bilgisinin gözden geçirilmesi düz anlatım, tartışma
3 Proses Kalitesinin Modellenmesi - rastgele dağılımlar ilgili bölümün okunması düz anlatım, tartışma
4 Proses Kalitesi Hakkında İstatistiksel Çıkarımlar ilgili bölümün okunması düz anlatım, tartışma
5 Proses Kalitesi Hakkında İstatistiksel Çıkarımlar ilgili bölümün okunması düz anlatım, tartışma
6 İstatistiksel Süreç Kontrolün (SPC) Metotları ve Felsefesi ilgili bölümün okunması düz anlatım, tartışma
7 Değişkenler için Kontrol Grafikleri - temel ilkeler ilgili bölümün okunması düz anlatım, tartışma
8 Değişkenler için Kontrol Grafikleri - X, R ve s grafikleri ilgili bölümün okunması düz anlatım, tartışma
9 Ara Sınav sınava hazırlık yazılı sınav
10 Özelllikler (attributes) için Kontrol Grafikleri - temel ilkeler ilgili bölümün okunması düz anlatım, tartışma
11 Özelllikler (attributes) için Kontrol Grafikleri - np, p, c ve u grafikleri ilgili bölümün okunması düz anlatım, tartışma
12 Süreç ve Ölçme Sistemi Yeterliliği Analizi ilgili bölümün okunması düz anlatım, tartışma
13 Kabul Örneklemesi Planları - temel ilkeler ilgili bölümün okunması düz anlatım, tartışma
14 Kabul Örneklemesi Planları - tekli, çiftli ve sürekli örneklem planları ilgili bölümün okunması düz anlatım, tartışma
15 Proje Sunumları sunuma hazırlık proje sunum
16/17 Final Sınavı sınava hazırlık yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  MONTGOMERY, D. C., 2008, Introduction To Statistical Quality Control (6th edition), John Wiley& Sons, Inc.
 MONTGOMERY, D. C, 2010, JENNINGS, C. L, PFUND, M. E., Managing, Controlling, and Improving Quality, John Wiley& Sons, Inc.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 75
    Ödev/Proje/Diğer 5 25
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. 4
2 Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. 3
3 Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. 3
4 Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. 4
5 Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. 3
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. 3
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. 3
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. 2
9 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. 2
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. 2
11 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. 2
12 İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 0
13 İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. 2
14 Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 3 9 27
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 10 50
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 163
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.52
Dersin AKTS Kredisi: 7