|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Üretim Planlama Ve Kont. |
|
Dersin Kodu |
: |
ENM411 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. RIZVAN EROL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bir işletmedeki temel üretim planlama ve kontrol fonksiyonlarını kavrar. Planlama fonksiyonunun diğer yönetim fonksiyonları ile olan illişkisini kurar. Etkin bir üretim planlama için gerekli verilerin neler olduğunu ve nasıl toplanması gerektiğini saptar. Üretim planlama yazılımları (örn: MRPII, ERP) modüllerini ve temel kullanımını öğrenir. Farklı üretim şekilleri için en uygun planlama sistemini ve algoritmalarını geliştirir. Planlama ve çizelgeleme problemlerinin çözümü için uygun karar modellerini kurar ve çözer.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, üretim ve servis sektöründeki temel üretim planlama ve kontrol faaliyetlerini kantitatif ve bilgisayara dayalı teknikleri kullanarak incelemektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel üretim planlama ve kontrol süreci, üretim ve servis stratejileri, talep tahminleri, toplu planlama, Ana Üretim Çizelgeleme (MPS), ürün ağaçları, Malzeme İhtiyaç Planlama (MRP), parti büyüklüğü belirleme, Kurumsal Kaynak Planlama(ERP), kapasite planlama, Tam Zamanında Üretim (JIT), atelye üretim planlama ve kontrol, çizelgeleme esasları ve algoritmaları.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ders oturumları çoğunlukla derslik ortamında yürütülecektir. Ancak, laboratuvarda bilgisayar uygulamaları yapılacaktır. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel üretim planlama ve kontrol süreci |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Üretim ve servis stratejileri |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Talep tahminleri - temle kavramlar ve yöntemler |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Talep tahminleri - zaman serisi modelleri |
temel istatistik bilgisinin gözden geçirilmesi |
düz anlatım, yazılım uygulaması |
|
5 |
Toplu planlama |
doğrusal programla bilgisinin gözden geçirilmesi |
düz anlatım, tartışma, vakıa analizleri |
|
6 |
Ana Üretim Çizelgeleme - MPS |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma, vakıa analizleri, modelleme çalışması |
|
7 |
Malzeme İhtiyaç Planlama - MRP: temel kavramlar |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma, vakıa analizleri |
|
8 |
MRP - parti büyüklüğü belirleme yöntemleri |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
9 |
Ara Sınav |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
10 |
Kurumsal Kaynak Planlama - ERP |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma, yazılım gösterimi |
|
11 |
Kapasite planlama ve kontrol |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma, vakıa analizleri |
|
12 |
Tam Zamanında Üretim (JIT) sistemi |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma, vakıa analizleri |
|
13 |
Atelye üretim faaliyetleri planlama ve kontrol |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma, vakıa analizleri |
|
14 |
Üretim çizelgeleme |
ilgili bölümün okunması |
düz anlatım, tartışma, modelleme çalışması |
|
15 |
Proje Sunumları |
sunuma hazırlık |
Sunum, tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
CHAPMAN, S. N., 2005, Fundamentals of Production Planning and Control, Prentice-Hall Inc.ISBN-13: 978-0130176158
NARASIMHAN, S. L., MCLEAWAY, D. W. & BILLINGTON, P. J., 2009, Production Planning and Inventory Control, Prentice-Hall Inc., New York, NY.,ISBN-13: 978-8120311381
JACOBS, F. R., CHASE, R., 2012, Operations and Supply Chain Management: The Core, The McGraw-Hill/Irwin, ISBN-13: 978-0073525235.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Bilimsel makaleler, vakıa analizleri, destekleyici materyaller.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
65 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
35 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. |
5 |
|
2 |
Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. |
4 |
|
3 |
Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. |
4 |
|
4 |
Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. |
4 |
|
5 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. |
5 |
|
6 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. |
4 |
|
7 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. |
4 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. |
5 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. |
5 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. |
5 |
|
11 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. |
4 |
|
12 |
İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
3 |
|
13 |
İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. |
4 |
|
14 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
3 |
6 |
18 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
5 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 114 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|