Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Simülasyon Modelleme

Dersin Kodu : ENM332

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. CENK ŞAHİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Simülasyonun temellerini öğrenme
Simülasyonda kullanılan istatistiksel analiz yöntemlerini öğrenme
Veri toplama ve Dağılım uydurma tekniklerini öğrenme
Simülasyon modellerinin bilgisayar ortamında oluşturulmasını öğrenme
Simülasyon modelinin geçerlilik testlarini yapabilme
Çıktı Analizi ve alternatif sistemleri karşılaştırabilme
Simülasyon paket programlarını kullanmayı öğrenme
Rassal sayı ve rassal değer üretmenin tekniklerini öğrenme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Simülasyon tekniğini endüstri mühendisliği problemlerinde bir analiz ve modelleme yaklaşımı olarak incelemektir. Bu derste hem simülasyon modellerinin bilgisayar ortamında oluşturulmasına hem de simülasyonda kullanılan istatistiksel analiz yöntemlere ağırlık verilecektir.

Dersin İçeriği : Temel Simülasyon Kavramları, Kesikli Olay Benzetimi ve Modelleme Yapılar, Olasılık Dağılımlarının Seçimi, Hipotez Testleri, Rastgele Sayı Üreticileri ve Dağılımlardan Rastgele Sayı Üretme, Simülasyon Yazılımlarının İncelenmesi ve SIMAN Simülasyon Dili ve ARENA Model Geliştirme Ortamı, ARENA Örnekleri ve Uygulamaları, Simülasyon Modellerinin Geçerlilik Testleri, Çıktı Analizi ve Alternatif Sistem Tasarımlarının Karşılaştırılması, Varyans Düşürme Teknikleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sınıf, Laboratuvar


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel Simülasyon Kavramları Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
2 Kesikli Olay Benzetimi ve Modelleme Yapıları Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
3 Olasılık Dağılımlarının Seçimi-I Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
4 Olasılık Dağılımlarının Seçimi-II Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunmas Düz anlatım, laboratuvar
5 Hipotez Testleri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
6 Rastgele Sayı Üreticileri ve Dağılımlardan Rastgele Sayı Üretme Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunmas Düz anlatım, laboratuvar
7 Simülasyon Yazılımlarının İncelenmesi ve SIMAN Simülasyon Dili ve ARENA Model Geliştirme Ortamı Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
8 Ara Sınav Ara sınavı hazırlığı Yazılı sınav
9 ARENA Örnekleri ve Uygulamaları-I Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
10 ARENA Örnekleri ve Uygulamaları-II Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
11 ARENA Örnekleri ve Uygulamaları-III Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
12 ARENA Örnekleri ve Uygulamaları-IV Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
13 Simülasyon Modellerinin Geçerlilik Testleri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
14 Çıktı Analizi ve Alternatif Sistem Tasarımlarının Karşılaştırılması Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
15 Varyans Düşürme Teknikleri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
16/17 Final Sınavı Final sınavı hazırlığı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Prof. Dr. Rızvan EROL tarafından hazırlanan ders notları.
 LAW, A. M. & KELTON, W. D., 2000, Simulation Modeling & Analysis, New York, NY: Mc-Graw Hill , Inc.
 KELTON, W. D., SADOWSKI, R. P. & STURROCK, D. T., 2007, Simulation with ARENA, McGraw-Hill, Inc.
 BANKS, J., CARSON, J. S. & NELSON, B. L., 1996, Discrete-Event System Simulation (2nd edition), New York, NY: Prentice-Hall, Inc.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 2 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. 5
2 Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. 5
3 Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. 5
4 Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. 5
5 Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. 4
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. 3
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. 4
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. 4
9 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. 5
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. 4
11 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. 4
12 İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 4
13 İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. 3
14 Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 5 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 114
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.56
Dersin AKTS Kredisi: 5