Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Makina Bilgisi

Dersin Kodu : ENM323

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. DURMUŞ ALİ BİRCAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Makine elemanlarının gerilme analizlerini yapabilir,
Makine elemanlarını şekillendirebilir,
Makine elemanlarındaki zorlama türlerini tespit edebilir,
Makine elemanlarındaki statik ve dinamik zorlamalardaki davranışlarını tespit edebilir,
Makina tasarımı yaparken dikkat etmesi gereken tüm faktörlerin değerlendirmesini yapar.
Makine elemanlarında kullanılan malzemelerin mekanik özelliklerini tespit edebilir,
Makine elemanlarının sanayi alanlarındaki prototiplerini oluşturabilir.
Bağlama elemanlarını tanır ve istenen amaçlar doğrultusunda kullanım yerlerinin tercihini yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Endüstri mühendisliği öğrencilerinin endüstriyel üretimde kullanacakları makinelerin, temel statik ve mukavemet bilgilerini kavraması, makine elemanlarını özelliklerine göre sınıflandırabilmesi, makine elemanlarının dayanımlarını hesaplayabilme ve uygun elemanı seçme kabiliyetinin kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği : Makine Bilgisine Giriş Genel Makinalar, Kuvvet Makinaları, İş Makinaları Makine tasarımı ve genel tasarım adımları Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Gerilme-Zorlanma Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Gerilme-Zorlanma Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Mukavemet sınırları-Hesap yöntemleri Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Mukavemet sınırları-Hesap yöntemleri Toleranslar ve Tasarım Yüzey kaliteleri ve Tasarım

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, Laboratuvar


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Makine Bilgisine Giriş Ödevler Düz anlatım, tartışma
2 Genel Makinalar, Kuvvet Makinaları, İş Makinaları Ödevler Düz anlatım, tartışma
3 Makine tasarımı ve genel tasarım adımları Ödevler Düz anlatım, tartışma
4 Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Gerilme-Zorlanma Ödevler Düz anlatım, tartışma
5 Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Gerilme-Zorlanma Ödevler Düz anlatım, tartışma
6 Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Mukavemet sınırları-Hesap yöntemleri Ödevler Düz anlatım, tartışma
7 Makine konstrüksüyonunda mukaveme hesabının esasları/Mukavemet sınırları-Hesap yöntemleri Ödevler Düz anlatım, tartışma
8 Toleranslar ve Tasarım Ödevler Düz anlatım, tartışma
9 Yüzey kaliteleri ve Tasarım Ödevler Düz anlatım, tartışma
10 Ara Sınav Ödevler Düz anlatım, tartışma
11 Bağlama Elamanları, Mil-Göbek Bağlantıları/Kamalar Ödevler Düz anlatım, tartışma
12 Bağlama Elamanları, Mil-Göbek Bağlantıları/Kamalar Ödevler Düz anlatım, tartışma
13 Mil-Göbek Bağlantıları/Konik-Sıkı Geçmeler Ödevler Düz anlatım, tartışma
14 Mil-Göbek Bağlantıları/Konik-Sıkı Geçmeler Ödevler Düz anlatım, tartışma
15 Cıvata Bağlantıları/Bağlama Civataları Giriş ve Mukavemet Hesabı Ödevler Düz anlatım, tartışma
16/17 Cıvata Bağlantıları/Hareket civataları Ödevler Düz anlatım, tartışma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  M. Gediktaş, V. Temiz, İ.M. Palabıyık, ve Z. PARLAR, “Makina Elemanları Problemleri”, Çağlayan Kitabevi, 1999.
 M.Akkurt, “Makina Elemanları Birinci Cilt” Birsen Yayınevi, 1997.
 M.Akkurt, “Makina Elemanları Üçüncü Cilt” Birsen Yayınevi, 1998.
  E. Koç, ““Makina Elemanları Birinci Cilt” Nobel Yayın Dağıtım
  E. Koç, ““Makina Elemanları İkinci Cilt” Nobel Yayın Dağıtım
 F. Babalık, K. Çavdar, “Makine Bilimi ve Elemanları”, Nobel Yayın Dağıtım, 2. Baskı, 2004.
 F.C. Babalık, “Makina Elemanları ve Konstrüksiyon Örnekleri”, Nobel Yay. 2008
  Bozacı, İ. Koçaş, Ö.Ü. Çolak, “Makina Elemanlarının Projelendirilmesi”, Çağlayan Kitabevi, 2001.
  Shigley’s Mechanical Engineering Design, 8.ed, SI Edition, McGraw Hill.
  R.L. Norton, “Machine Design An Integrated Approach”, Prentice Hall, 2000.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 3 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. 3
2 Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. 3
3 Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. 5
4 Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. 5
5 Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. 2
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. 2
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. 1
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. 3
9 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. 1
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. 1
11 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. 2
12 İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 1
13 İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. 3
14 Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 3 9
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 95
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.8
Dersin AKTS Kredisi: 4