|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ergonomi 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
ENM218 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BEHİCE DURGUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çevresel faktörlerden iklimin ergonomik tasarımdaki önemini açıklar. Gözün yapısı ve işlevlerini bilir ve görüş alanı, görüş açısı, görüş uzaklığı kavramları ile ilişkilendirir. Ergonomik tasarımda aydınlatma ve renk faktörünü değerlendirir. Kulak ve denge sisteminin yapısı ve işlevlerini bilir; ergonomik tasarımda gürültü ve titreşim faktörünü değerlendirir. Bazal metabolizmayı tanımlar; iş yükü ve enerji harcanmasını ilişkilendirir. Yorgunluk kavramını ve çeşitlerini açıklar; kas kasılma tipleri ve yorgunluğu ilişkilendirir; dinlenme sürelerini hesaplar. İşi zaman ve içerk yönünden tasarlar; zaman etüdü için gerekli süreç ve işlemleri sıralar, veri toplar, analiz eder, zaman standardı oluşturur ve ideal yöntem geliştirir. İnsan sinir sisteminin yapı ve işlevlerini kavrar; fizyolojik, psikolojik ve sosyolojik bağlamda sinir sistemi ve ergonomi ilişkisi (nöroergonomi)ni çözümler. Fiziksel ve zihinsel performans, stratejik plan, iç denetim, SWOT analizi kavramlarını açıklar. Performans yönetimi iş akış şemasının aşamalarını sıralar. Zararlı maddeleri, kas-iskelet sistemi hastalıklarını ve kişisel koruyucuları bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İnsanın verimli, güvenli, konforlu, sağlıklı ve sürdürülebilir bir şekilde kullanabileceği ve yapabileceği araç-gereç, makine, sistem, görev, iş ve çevrenin ergonomik tasarımı için insanın yeterlilikleri, sınırlılıkları, davranışı, sosyal boyutu ve diğer özellikleri ile ilgili gerekli bilgi, beceri ve tutumu edinmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dersin içeriği fiziksel, psikolojik ve sosyal çevreyi de içerecek şekilde insan faktörleri üzerine yoğunlaşmıştır: İklimin etkileri, göz anatomisi ve aydınlatma, kulak ve denge sisteminin anatomisi; gürültü ve titreşim, bazal metabolizma, fiziksel iş yükü ve enerji harcanması, yorgunluk ve mola, iş tasarımı, zaman etüdü, sinir sisteminin anatomisi ve nöroergonomi, çalışmanın zihinsel ögeleri ve zihinsel iş yükü, fiziksel ve mental performans, ergonominin psikolojik ve sosyal boyutu, iş sağlığı ve güvenliği. Derslerde konulara göre etik ve mesleki ilkelere de değinilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ergonomik Tasarımda İklim Faktörü |
Ders Notları, Yardımcı Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
2 |
Gözün Anatomisi ve İşlevleri: Görüş Alanı, Görüş Açısı, Görüş Uzaklığı |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
3 |
Aydınlatma ve Ergonomik Tasarımda Renk Faktörü |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
4 |
Kulak ve Denge Sisteminin Anatomisi ve İşlevleri: Gürültü ve Titreşim |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları
|
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
5 |
Bazal Metabolizma, İş Yükü ve Enerji Tüketimi |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları
|
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
6 |
Yorgunluk ve Mola: Fiziksel ve Zihinsel Yorgunluk, Kasılma Tipleri ve Yorgunluk |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları
|
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
7 |
İş Tasarımı ve Zaman Etüdü |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları
|
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
8 |
Sinir Sisteminin Anatomisi ve İşlevleri, Sinir Sistemi ve Ergonomi İlişkisi (Nöroergonomi) |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
9 |
Çalışmanın Zihinsel Ögeleri ve Zihinsel İş Yükü |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları
|
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu,Standart derslik teknolojileri |
|
10 |
ARA SINAV |
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi |
Yazılı sınav |
|
11 |
Ergonominin Sosyal ve Psikolojik Boyutu: İletişim, Motivasyon, Stres
|
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları
|
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu,Standart derslik teknolojileri |
|
12 |
Performans Yönetimi: Fiziksel ve Zihinsel Performans, Stratejik Plan, İç Denetim, SWOT Analizi |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları
|
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu,Standart derslik teknolojileri |
|
13 |
İş Sağlığı ve Güvenliği: Dolaşım-Solunum Sistemi, Zararlı Maddeler, Kas-İskelet Sistemi Hastalıkları, Kişisel Koruyucular |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları
|
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu,Standart derslik teknolojileri |
|
14 |
Ergonomide Ölçme Yöntemleri (ÖDEV veya PROJE) |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, Bilimsel Dergiler, Öğrencilerin sunum hazırlamaları |
Grup tartışması, İnteraktif Yöntem, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu,Standart derslik teknolojileri |
|
15 |
Ödev veya Proje Sunumu |
Araştırma, soru hazırlama, takım çalışması, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, bilgilerin bütünleştirilmesi |
Grup tartışması, İnteraktif Yöntem, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu,Standart derslik teknolojileri |
|
16/17 |
YARILYIL SONU SINAVI |
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
B. Durgun. Mühendislikte Ergonomi Ders Notları (PPT slaytlarının basılı materyali, her öğrenim yılında güncellenmektedir).
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Ergonomi çok sık güncellenen bir konu olduğu ve disiplinlerarası (sağlık bilimleri, anatomi, fizyoloji, antropometri, biyomekanik, mühendislik, psikoloji ve sosyoloji) bir karakter taşıdığı için sınırlı kaynak saymak olası değildir. Bu nedenle öğrencilerin her bir ders konusu ile ilgili kaynak araştırması yapması önerilmektedir.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. |
5 |
|
2 |
Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. |
3 |
|
3 |
Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. |
4 |
|
4 |
Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. |
5 |
|
5 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. |
5 |
|
6 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. |
5 |
|
7 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. |
5 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. |
5 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. |
3 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. |
4 |
|
11 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. |
5 |
|
12 |
İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
0 |
|
13 |
İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. |
5 |
|
14 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 81 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|