Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Model Ve Optimi Giriş

Dersin Kodu : ENM212

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ALİ KOKANGÜL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Gerçek hayattaki herhangi bir problemin matematiksel modelini kurabilme, En uygun optimizasyon yaklaşımının seçimi, modelin geçerliliğinin test edilebilmesi, Çözüm türetme, uygulama yeteneğinin kazandırılması, LINGO paket programını kullanabilme yeteneğinin kazandırılması modelin geçerliliğinin test edilebilmesi, Çözüm türetme, uygulama yeteneğinin kazandırılması, LINGO paket programını kullanabilme yeteneğinin kazandırılması

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilere Modelleme ve Optimizasyon teknikleri hakkında bilgi vermek ve gerçek hayattaki problemleri bir optimizasyon problemi şeklinde sözel olarak tanımlama, matematiksel modelini kurma, bilgisayar paket program (LINGO) yardımıyla kurulan modelden çözümün türetme ve çözümün duyarlılığını yapma yeteneği kazandırmaktır.

Dersin İçeriği : Modelleme: Fiziksel modeller, matematiksel modeller vb.; Matematiksel modellemenin aşamaları; matematiksel programlama yöntemlerinin sınıflandırılması; matematiksel modellerin bileşenleri: Karar değişkenleri, amaç fonksiyonu ve kısıtlayıcılar; optimizasyonda global ve lokal çözümler; gerçek hayattan örnek matematiksel modellerin sözel olarak ifade edilmesi ve matematiksel modellerinin kurulması; kurulan optimizasyon modellerin grafik yöntemle çözümü; Doğrusal Programlama; Simplex algoritması; Big-M yöntemi; Dualite ve duyarlılık analizi; Optimizasyonda kullanılmakta olan bilgisayar paket programları; Matematiksel modellerin LINGO bilgisayar paket programında çözümü.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Modelleme nedir?
2 Matematiksel modellemenin aşamaları,
3 Matematiksel modelleme yöntemlerinin sınflandırılması
4 Matematiksel modelleme bileşenleri
5 Global ve lokal çözümler
6 Uygulama problemleri
7 Ara sınav
8 Grafik yöntemi Grafik yöntemi
9 Doğrusal Programlama
10 Simpleks yöntemi Simpleks yöntemi
11 Büyük M metodu Büyük M metodu
12 Dualite ve duyarlılık analizi Dualite ve duyarlılık analizi
13 Optimizsyon uygulşamaları
14 Kullanılmakta olan optimizayon bigisayar paket programları
15 LINGO programında çözüm türetmek
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Öztürk, A., 2007, Yöneylem Araştırması, 11. baskı
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 0 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. 4
2 Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. 4
3 Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. 5
4 Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. 3
5 Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. 4
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. 4
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. 3
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. 3
9 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. 5
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. 2
11 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. 2
12 İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 3
13 İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. 3
14 Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 104
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.16
Dersin AKTS Kredisi: 4