|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Malzeme Bilimi |
|
Dersin Kodu |
: |
ENM233 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MEHMET İLTERİŞSARIGEÇİLİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Malzemeleri genel özelikleriyle sınıflandırır. Malzemelerin gerilme- şekil değiştirme davranışlarını analiz eder. Malzeme içyapısını ile genel mekanik özellikleri arasındaki ilişkiyi yorumlar. Malzeme üretim teknolojilerinin kullanım alanlarını analiz eder. 5- Temel düzeyde laboratuar cihazlarını kullanarak basit deneyleri yapar. 6- Kullanım alanına uygun malzeme seçimini gerçekleştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Endüstri mühendisliği alanında çalışacak mezunlara malzeme biliminin temellerini, malzeme muayene metodlarını, malzeme seçme sınıflandırmayı ve yeni malzeme teknolojilerini tanıtmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Malzeme Bilimine Giriş ve Malzemelerin Sınıflandırılması
Kristal Sistemler
Malzeme İnceleme Yöntemleri (Hasarlı-Hasarsız)
Malzeme İnceleme Yöntemleri (Hasarlı-Hasarsız)
Malzeme İnceleme Yöntemleri (Hasarlı-Hasarsız)
Metalografi ve Laboratuar (Mekanik testler)
Metalografi ve Laboratuar (Mekanik testler)
Çelikler-Dökme Demirler ve Al Alaşımlarının İncelenmesi
Çelikler-Dökme Demirler ve Al Alaşımlarının İncelenmesi
Arasınav
Faz Diyagramları ve Isıl İşlem
Faz Diyagramları ve Isıl İşlem
Kompozit Malzeme, Yarı İletkenler, Süper İletkenler
Korozyon |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Malzeme Bilimine Giriş ve Malzemelerin Sınıflandırılması |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma
|
|
2 |
Kristal Sistemler |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
3 |
Malzeme İnceleme Yöntemleri (Hasarlı-Hasarsız) |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
4 |
Malzeme İnceleme Yöntemleri (Hasarlı-Hasarsız) |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
5 |
Malzeme İnceleme Yöntemleri (Hasarlı-Hasarsız) |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
6 |
Metalografi ve Laboratuar (Mekanik testler)
|
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
7 |
Metalografi ve Laboratuar (Mekanik testler) |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
8 |
Metalografi ve Laboratuar (Mekanik testler) |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
9 |
Metalografi ve Laboratuar (Mekanik testler) |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
10 |
Ara Sınav |
Ödevler |
|
|
11 |
Çelikler-Dökme Demirler ve Al Alaşımlarının İncelenmesi |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
12 |
Çelikler-Dökme Demirler ve Al Alaşımlarının İncelenmesi |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
13 |
Faz Diyagramları ve Isıl İşlem |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
14 |
Faz Diyagramları ve Isıl İşlem |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
15 |
Kompozit Malzeme, Yarı İletkenler, Süper İletkenler |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
16/17 |
Korozyon |
Ödevler |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1- “Malzeme Biliminin Temelleri”, Hüseyin Uzun, Fehim Fındık, Serdar Salman, Değişim Yayınları, 2003, İstanbul.
2- “Malzeme Bilgisi ve Muayenesi”, Temel Savaşkan, Derya Yayınevi, 2001, Trabzon.
3- “Malzeme Bilimi ve Mühendislik Malzemeleri”, 2 Cilt, Çev. Mehmet Erdoğan, Nobel Yayın Dağıtım, 1998.
5- “Tasarımcı Mühendisler İçin Malzeme Bilgisi”, Ahmet Çetin Can , 2006 , Birsen Yayınevi
6- “Malzeme Bilgisi Problemleri”, H. Oktay Bodur Birsen Yayınevi , 2001
4- “Malzeme Bilimi”, Kaşif Onaran, Bilim Teknik Yayınevi, 1993, Eskişehir
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. |
2 |
|
2 |
Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. |
2 |
|
3 |
Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. |
1 |
|
4 |
Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. |
3 |
|
5 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. |
2 |
|
6 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. |
3 |
|
7 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. |
1 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. |
4 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. |
1 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. |
1 |
|
11 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. |
2 |
|
12 |
İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
1 |
|
13 |
İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. |
2 |
|
14 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
8 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 99 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|