|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Olasılık Ve İstatistik |
|
Dersin Kodu |
: |
ENM219 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MAHMUDE REVAN ÖZKALE |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Verileri düzenler ve analizini yapar
Merkezi eğilim ölçüleri ve dağılım ölçülerini kavrar
Permütasyon, kombinasyon, sıralı ve sırasız parçalanma problemlerini çözer
Bir olayın olasılığı, olasılık aksiyomları ve bazı olasılık kurallarını kullanır
Koşullu olasılık, bağımsız olaylar, bayes teoremini uygular
Rastgele değişken kavramını, bir rastgele değişkenin dağılımını bilir
Bir rasgele değişkenin beklenen değerini, varyansını ve özelliklerini açıklar
Momentler, Chebyshew eşitsizliği kavramlarını kullanabilir
Bazı kesikli dağılımları öğrenir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Verilerin düzenlenmesi ve analizini yapma, merkezi eğilim ölçüleri ve dağılım ölçülerini kavrama, permütasyon, kombinasyon ve olasılık ile ilgili temel kavramları, rasgele değişkenler ve özellikleri, bazı kesikli olasılık dağılımlarını öğrenme |
|
Dersin İçeriği |
: |
Merkezi eğilim ölçüleri, permütasyon, kombinasyon, rasgele değişkenler, kesikli olasılık dağılımlarını |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Endüstri Mühendisliği Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Verilerin Düzenlenmesi, Frekans Dağılımı, Grafiksel Gösterimler |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım, Problem Çözme |
|
2 |
Merkezsel Eğilim Ölçüleri, Dağılım Ölçüleri |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım, Problem Çözme |
|
3 |
Çarpıklık ve Sivrilik Ölçütü, Permütasyon, Kombinasyon |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım, Problem Çözme |
|
4 |
Sıralı ve Sırasız Parçalanma, Binom Açılımı |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım, Problem Çözme |
|
5 |
Bir Olayın Olasılığı, Olasılık Aksiyomları, Koşullu Olasılık |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım, Problem Çözme |
|
6 |
Bağımsız Olaylar, Bayes Teoremi |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım, Problem Çözme |
|
7 |
Rastgele Değişken Kavramını, Kesikli Rastgele Değişkenin Dağılımı |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım, Problem Çözme |
|
8 |
Ara sınav |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
Kesikli Rastgele Değişkenin Dağılımı |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım, Problem Çözme |
|
10 |
Sürekli Rastgele Değişkenin Dağılımı |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım, Problem Çözme |
|
11 |
Beklenen Değer, Varyans ve Özellikleri |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım, Problem Çözme |
|
12 |
Momentler, Chebyshew Eşitsizliği |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım, Problem Çözme |
|
13 |
Bernoulli , Binom, Çok Terimli Dağılım |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım, Problem Çözme |
|
14 |
Geometrik Dağılım, Negatif Binom Dağılım, Hipergeometrik Dağılım |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım, Problem Çözme |
|
15 |
Poisson ve Kesikli Düzgün Dağılım |
Kaynak Okuma |
Düz anlatım, Problem Çözme |
|
16/17 |
Final sınavı |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Akdeniz,F. (2010). Olasılık ve İstatistik , Nobel Kitabevi
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
1. Montgomery, D. C., Runger, G. C. (2002). Applied Statistics and Probability for Engineers. John Wiley and Sons
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. |
5 |
|
2 |
Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. |
5 |
|
3 |
Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. |
5 |
|
4 |
Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. |
0 |
|
5 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. |
0 |
|
6 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. |
2 |
|
7 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. |
0 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. |
0 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. |
0 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. |
1 |
|
11 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. |
1 |
|
12 |
İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
0 |
|
13 |
İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. |
0 |
|
14 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 137 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|