|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ergonomi |
|
Dersin Kodu |
: |
ENM217 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BEHİCE DURGUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ergonominin temel kavramlarını (tanım, kapsam, tarihçe ve ergonominin interdisipliner karakteri) tanımlar.
Sistem ve modelleme kavramlarını tanımlar, ergonomik verilerin ergonomik bilgiye dönüşmesindeki güçlüğü kavrar. İnsan vücudunun yapısal özellikleri ve hareket sisteminin anatomisini bilir. İnsan vücudunda kartezyen koordinat sistemini ayırt eder. Antropometrik verilerin elde edilmesi ve işlenmesi ile bu verilerin endüstriyel tasarımda modelleme için kullanılması arasında ilişki kurar. Biyomekaniğin temel kavramları ve insan vücudundaki kaldıraç sistemleri ile ergonomik modelleme arasında ilişki kurar. Postür ve yük taşımada ergonomik ilkelerin önemini kavrar; hareket analizini yapar. İnsandan makineye ve makineden insana bilgi aktarımını açıklar; gösterge, panel ve kumandaları ergonomik açıdan değerlendirir. Mekan veya işyeri tasarımında gerekli boşlukları düzenler. İnsan- makine sistemlerinin (sistem, araç- gereç ve ürünler) insan kapasitesi ve sınırlılıklarına göre tasarımında ergonomi bilgisini kullanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
AI 101 Atatürk İlk. Ve İnk. Tari
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İnsanın anatomik, antropometrik, biyomekanik, fizyolojik, bilişsel ve psiklolojik gereksinimleri, yetenekleri ve sınırlılıklarıyla uyumlu olarak; sağlıklı, güvenli, konforlu, estetik ve sürdürülebilir ürün, sistem ve çevre tasarımını ve değerlendirmesini yapmak için, disiplinlerarası bağlamda gerekli bilgi, beceri ve tutumu edinmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dersin içeriği; özellikle endüstri mühendisliği alanı vurgulanarak, ergonomi bilgisi üzerinde yoğunlaşmıştır: Ergonomiye giriş (tanım, kapsam, tarihçe ve ilişkili disiplinler), sistem ve modelleme, insan anatomisi ve antropometrik modelleme, biyomekanik modelleme, insan-makine sistemleri, makine kontrollerinin tasarımı ve düzenlenmesi, çalışma boşluğu, mekan ve iş yerinin ergonomik tasarımı. Derslerde konulara göre etik ve mesleki ilkelere de değinilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ergonomiye Giriş (Tanım, Kapsam, Tarihçe ve İlişkili Disiplinler) |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
2 |
Sistem ve Modelleme |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
3 |
Ergonomik Modelleme: Ergonomik Verilerin Ergonomik Bilgiye Dönüştürülmesi |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
4 |
Antropometrik Modelleme için İnsan Anatomisi. İnsan Vücudunda Kartezyen Koordinat Sistemi |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
5 |
Antropometrik Modelleme: Antropometrik Verilerin Elde Edilmesi, İşlenmesi ve Tasarımda Kullanılması |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
6 |
Biyomekanik Modelleme: Kinematik ve Kinetik |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
7 |
Biyomekanik Modelleme: Postür, Yük Taşıma, Hareket Analizi |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
8 |
İnsan-Makine Sistemleri: Manual, Mekanik ve Otomatik Sistemler |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
9 |
İnsan-Makine Sistemlerinin Tasarlanması (İnsan Kapasitesi ve Sınırlılıkları dahil) |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
10 |
ARA SINAV |
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi |
Yazılı sınav |
|
11 |
Makine Kontrollerinin Tasarımı ve Düzenlenmesi |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
12 |
Çalışma Boşluğu, El ve Ayak Aksiyon Hacmi |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
13 |
Mekan - İş yerinin Ergonomik Tasarımı |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
14 |
Sistem, Araç-gereç ve Ürünün Ergonomik Tasarımı için Bilgilerin Bütünleştirilmesi |
Ders Notları, önerilen kaynaklar internet ve kütüphane veri tabanları, Öğrencilerin konu hakkında soru hazırlamaları |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
15 |
Ödev Sunumu |
Araştırma, soru hazırlama, takım çalışması, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, bilgilerin bütünleştirilmesi |
Anlatım,Tartışma, Yapısal Örnekler, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,Örnek Olay/ Olgu, Standart derslik teknolojileri |
|
16/17 |
YARILYIL SONU SINAVI |
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
B. Durgun. Mühendislikte Ergonomi Ders Notları (PPT slaytlarının basılı materyali, her öğrenim yılında güncellenmektedir).
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Ergonomi çok sık güncellenen bir konu olduğu ve disiplinlerarası (sağlık bilimleri, anatomi, fizyoloji, antropometri, biyomekanik, mühendislik, psikoloji ve sosyoloji) bir karakter taşıdığı için sınırlı kaynak saymak olası değildir. Bu nedenle öğrencilerin her bir ders konusu ile ilgili kaynak araştırması yapması önerilmektedir.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. |
5 |
|
2 |
Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. |
3 |
|
3 |
Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. |
5 |
|
4 |
Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. |
4 |
|
5 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. |
5 |
|
6 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. |
5 |
|
7 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. |
5 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. |
5 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. |
3 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. |
5 |
|
11 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. |
5 |
|
12 |
İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
0 |
|
13 |
İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. |
5 |
|
14 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 86 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|