|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mühendislikte Etik Ve İletişim |
|
Dersin Kodu |
: |
ENM144 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEYFETTİN NOYAN OĞULATA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersi alan öğrenci insanın değişen ve değişmeyen yönlerini, duygu, düşünce, tutum ve davranışları kontrol eden faktörleri tanımlayıp açıklayabilmeli Bu dersi alan öğrenci kişisel iletişimde kullanılan insanı tanıma araçlarını (mizaç motifleri, benlik istasyonları, pencere modeli, SWOT analizi, SMART Grow modeli) tanımlayıp açıklayabilmeli Bu dersi alan öğrenci bir tutum veya davranışı, etik/etik dışı yapan parametreler ışığında,,mikro ve makro etik olgusunu ve etik bileşenleri tanımlayabilmeli Bu dersi alan öğrenci mühendislik etiğinin temel ilkeleri ışığında etik problemleri tanımlayabilmeli ve çözümler içerisinden etik olanları seçebilmeli
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sosyal bir varlık olan insanın hem çevresi hem de diğer bireylerle etkili iletişim kurabilmesi için gerekli olan teorik bilgileri tüm boyutları ile tanıtmayı ve süreç içerisinde yer alan öğelerden haberdar etmek - İnsanlarla sağlıklı iletişim kurmanın temelde bireyin kendisiyle sağlıklı iletişim kurmasına bağlı olduğuna dair güçlü bir farkındalık oluşturmak - Öğrencinin bireysel gelişimini kendi farklılıkları ve özgünlükleri üzerinden tamamlayabilmesine dair doğasıyla uyumlu seçenekler sunmak, mesleki ve özel yaşamında doyumlu ve mutlu olmanın ipuçlarını tanıtmak. - Mesleki ve etik sorumluluğun, üstlenilen mesleki etkinliklerdeki sosyal, ekonomik, politik ve yasal içeriğin bilincinde olan ve değerlendirebilen mezunlar yetiştirmek. - Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama bilincini artırmak - Mühendisliğin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavrama - Mühendislik etiği ve etiğin önemi, ikilemlerde kararlılık yeteneği kazandırma |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders, sosyal bir varlık olan insanın hem çevresi, hem de diğer bireylerle etkili iletişim kurabilmesi için gerekli olan teorik bilgileri tüm boyutları ile tanıtmayı ve süreç içerisinde yer alan öğelerin tanıtımı. İnsanlarla sağlıklı iletişim kurmak, bireyin kendisiyle sağlıklı iletişim kurmasına bağlı olduğuna dair güçlü bir farkındalık oluşturma. 7 katmanlı insan sisteminde iletişimin farklı boyutları. İnsanın değişen ve değişmeyen yönleri. Etik kavramı ve insan hayatında etiğin önemi. Etik teorileri. Etik standartları ve evrensel prensipler. Etiğin temel prensipleri. Etik modeller. Uygulamada etik. Mühendislik etiğinin tanımı. Mühendislikte dürüstlük ve sorumluluk katmanları. Mühendislik uygulamalarının sosyal boyutu. Mühendislik uygulamalarında etik prensipler, mühendislik etiğinin ilkelerinin öğrenilmesi ve bunlara dayanarak mesleki, ikilemlerin irdelenmesi sorgulanması ve değerlendirilmesi konusunda farkındalık kazandırılması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İletişim nedir? Nasıl gerçekleşir? İnsanın ontolojik olarak kurduğu iletişim Türleri. Biyolojik, psikolojik, zihinsel, sosyo-kültürel, tarihsel, etik ve manevi boyutları olan İnsanın kendisiyle ve çevresiyle iletişiminin Önemi. Sözel, Duygusal ve Tutumsal-Davranışsal İletişim çeşitleri |
|
Ders notları ve slaytlar |
|
2 |
Kişinin kendisiyle ve diğer kişilerle iletişimini kolaylaştıran ve engelleyen etkenler (kaynak, kanal, alıcı, ego farkındalık düzeyleri, kültür, vb.) Sosyal Maskeler, İletişimi Kolaylaştırmada Kendini Tanıma Penceresi ve SWOT Analizinin Önemi |
|
Ders notları ve slaytlar |
|
3 |
İletişim Kazaları, Çatışmaların yönetiminde Etkin İletişim Becerileri. Çatışma Çözümü Müzakere Teknikleri. Yapıcı Tartışma ve Diyalog Arasındaki Farklılıklar. Farklı olanla İletişimde Diyaloğun gücü ve Diyalog tabanlı konuşma Örnekleri. |
|
Ders notları ve slaytlar |
|
4 |
Etkin iletişim ve koşullarının Analizi. İletişimde Etik. İletişimin Sömürüye açık doğasını düzenleyen Etkenler. İletişimi Kazan-kaybet ekseninden Kazan-Kazan Eksenine Çevirme Yöntemleri. Sözlü İletişimin Püf Noktalar |
|
Ders notları ve slaytlar |
|
5 |
Triune Beyin Teorisi ve Üç Merkezli İnsan Sistemlerinin İşleyiş Dinamiği penceresinden İletişime Bakış. Fizik, zihin ve Duygu Merkezli Kişilerin İletişim Dilleri (duygusal iletişim, Rasyonel İletişim ve Davranışsal İletişim) ve Öfke-Korku, Sevgi, nefret ve kin gibi Duyguların iletişimdeki rolü ve örnek uygulamalar. |
|
Ders notları ve slaytlar |
|
6 |
İletişimde Kişiliklerin yeri ve Önemi. Kişilerarası İletişimde Mizaç ve Kişilik Terörü. Sağlıklı İletişimde Karakter ve Ahlakın Önemi. Örneklerle Anlatım |
|
Ders notları ve slaytlar |
|
7 |
Etik sözcüğünün kökeni ve anlamı, tarihsel gelişim süreci içerisinde etiğe bakış, Etik gerekçelendirme ve temellendirmeler, etik teorisi, önemseme ilkesi, içselleştirme-tutarlılık ilkesi, yararlılık ilkesi, etik-ahlak ilişkisi. Değerler etiği, etik değerler, üst değerler, evrensel değerler, altın kurallar, haklar ve özgürlükler, kişi eyleminin değerlendirilmesi. |
|
Ders notları ve slaytlar |
|
8 |
arasınav |
|
|
|
9 |
Mühendislik Etiği ve Etiğin Farklı Boyutları, Etik Açıdan Yöneticilik, Etiğin küresel ve evrensel boyutu. Etik ve Küreselleşme. |
|
Ders notları ve slaytlar |
|
10 |
Mühendislikte Dürüstlük, Mühendislik Sorumluluğu, Ürün Sorumluluğu. Mesleğe ve meslekdaşlara karşı sorumluluk, işveren ve müşterilere karşı sorumluluk, kişisel sorumluluk. Olgu Örnekleri |
|
Ders notları ve slaytlar |
|
11 |
Dünya Mühendisler Birliği’nin etik kodları ve Kuralları. Topluma karşı sorumluluk, doğaya ve çevreye karşı sorumluluk, Mesleki davranış ilkeleri. Mühendislik Etiğini Tanımlayan Olgu örnekleri ve yeni etik olgular için düşünce fırtınası |
|
Ders notları ve slaytlar |
|
12 |
sözel iletişim |
|
Ders notları ve slaytlar |
|
13 |
Çalışma gruplarının ödev sunumları, müzakere ve sınıf içi değerlendirilmes |
|
Ders notları ve slaytlar |
|
14 |
Çalışma gruplarının ödev sunumları, müzakere ve sınıf içi değerlendirilmesi |
|
Ders notları ve slaytlar |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Sers sunumları ve notları
Onbaşıoğlu, S. U. (2003), Mühendislik Etiği, Doğa Yayıncılık, İstanbul, ISBN 973-97305-6-1
Schinzinger,R. Martin,M. W. (2000), Introduction to engineering ethics, Boston: McGraw Hill, İTÜ MERKEZ KÜTÜPHANE, TA157 .S35 2000, p.260
http://web.itu.edu.tr/~goksel/dersler/etik/index.htm
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. |
4 |
|
2 |
Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. |
3 |
|
3 |
Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. |
3 |
|
4 |
Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. |
4 |
|
5 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. |
4 |
|
6 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. |
4 |
|
7 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. |
5 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. |
5 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. |
5 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. |
5 |
|
11 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. |
5 |
|
12 |
İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
3 |
|
13 |
İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. |
4 |
|
14 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 61 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|