Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Refah İktisadi Ve Sosyal Seçim

Dersin Kodu : PF 305

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. İLTER ÜNLÜKAPLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Refah iktisadının birinci ve ikinci temel teoremlerini kavrar.
Farklı iktisatçıların sosyal refah fonksiyonları ve sosyal farksızlık eğrilerine ilişkin görüşlerini anlar.
Tam kamusal mal tanımından hareketle kolektif karar almanın gereğini değerlendirir.
Kolektif karar almada söz konusu olan oylama yöntemlerini listeyeleyerek açıklar.
Seçim sistemlerinin kendilerine özgü olumlu ve olumsuz yönlerini açıklar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : EC 205 Mikro İktisat


Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Mikro iktisadi temellerden hareketle refah iktisadı bilim dalınının kuramsal yapısının aktarılması ve tam kamusal malın temel özelliklerinin bir sonucu olarak gereği ortaya çıkan kolektif karar alma mekanizmasının refah iktisadı ile, özelde de sosyal refah fonksiyonları ile ilişkisinin ortaya konulmasıdır.

Dersin İçeriği : Refah İktisadının Kapsamı Ve Klasik Refah İktisadı, Yeni Refah İktisadı, Sosyal Seçim Teorisi, Piyasa Merkezli Refah İktisadına Eleştirel Bir Bakış: Amartya K. Sen, Piyasa Aksaklıkları, Refah Devleti Ve Krizi: Eşitlik Sorunsalını Da İçeren Sosyal Refah Kavrayışından Etkinlik Amacına Geri Dönüş, Kolektif Karar Alma Kavramı, Kolektif Karar Almada Kullanılan Oylama Yöntemleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fakülte tarafından belirlenecek derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Normatif Analizin Temelleri: Refah İktisadı Kavramı ve Normatif Analizin Araçları İlgili kitap bölümleri Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım
2 Eski ve Yeni Refah Kuramları İlgili kitap bölümleri Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım
3 Refah Kriteri ve Refahla İlgili Görüşler İlgili kitap bölümleri Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım
4 Sosyal Refah Fonksiyonları ve Sosyal Farksızlık Eğrileri İlgili kitap bölümleri Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım
5 Refah İktisadında Ahlakın Rolü İlgili kitap bölümleri Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım
6 Optimallik Kavramları İlgili kitap bölümleri Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım
7 Refah İktisadı Bağlamında İktisat Politikalarının Değerlendirilmesi İlgili kitap bölümleri Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım
8 Vize Sınav hazırlığı Çoktan Seçmeli 20 Adet Soru
9 Kolektif Karar Alma Mekanizmasının Gereği İlgili kitap bölümleri Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım
10 Kolektif Karar Kavramı ve Kolektif Oluşumu Açıklayan Kuramlar İlgili kitap bölümleri Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım
11 Kolektif Karar Almanın Doğurduğu Fayda ve Maliyetler İlgili kitap bölümleri Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım
12 Oylama Yöntemleri İlgili kitap bölümleri Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım
13 Kolektif Karar Alma Sürecinde Temel Sorunlar-I (Seçmenlerin İlgisizliği ve Bilgisizliği, Oy Ticareti) İlgili kitap bölümleri Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım
14 Kolektif Karar Alma Sürecinde Temel Sorunlar-II (Çıkar ve Baskı Grupları, Bürokrasi) İlgili kitap bölümleri Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım
15 Seçim Sistemleri İlgili kitap bölümleri Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım
16/17 Final Sınav hazırlığı Çoktan Seçmeli 20 Adet Soru


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Nath, S.K. (1973), Refah Ekonomisine Bir Bakış, (Çeviren: Dr. Işıl Akbaygil), İstanbul: Akbank Kültür Yayınları.
Diğer Kaynaklar  Eroğlu, N. (2004), "John R. Hicks´in Refah Ekonomisine Katkıları", Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 19(1), 137-153.
 Ünlükaplan, İ. (2001), Kolektif Karar Alma Mekanizması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Maliye Ana Bilim Dalı .


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplar ve yorumlar 3
2 Kamu ve özel sektörün ekonomideki rolü, piyasa ekonomisi ve kamu sektörünün işleyiş süreçlerini anlar ve açıklar 5
3 Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır 1
4 Sayısal ve istatistiki verileri toplar, analizi ve yorumunu yapar 1
5 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar;kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade eder 3
6 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır 4
7 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular 5
8 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 3
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 4
10 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 3
11 Türkçeyi akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 4
12 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 4
13 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 3
14 İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 9 9
Toplam İş Yükü: 73
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.92
Dersin AKTS Kredisi: 3