|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Refah İktisadi Ve Sosyal Seçim |
|
Dersin Kodu |
: |
PF 305 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. İLTER ÜNLÜKAPLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Refah iktisadının birinci ve ikinci temel teoremlerini kavrar. Farklı iktisatçıların sosyal refah fonksiyonları ve sosyal farksızlık eğrilerine ilişkin görüşlerini anlar. Tam kamusal mal tanımından hareketle kolektif karar almanın gereğini değerlendirir. Kolektif karar almada söz konusu olan oylama yöntemlerini listeyeleyerek açıklar. Seçim sistemlerinin kendilerine özgü olumlu ve olumsuz yönlerini açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
EC 205 Mikro İktisat
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Mikro iktisadi temellerden hareketle refah iktisadı bilim dalınının kuramsal yapısının aktarılması ve tam kamusal malın temel özelliklerinin bir sonucu olarak gereği ortaya çıkan kolektif karar alma mekanizmasının refah iktisadı ile, özelde de sosyal refah fonksiyonları ile ilişkisinin ortaya konulmasıdır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Refah İktisadının Kapsamı Ve Klasik Refah İktisadı, Yeni Refah İktisadı, Sosyal Seçim Teorisi, Piyasa Merkezli Refah İktisadına Eleştirel Bir Bakış: Amartya K. Sen, Piyasa Aksaklıkları, Refah Devleti Ve Krizi: Eşitlik Sorunsalını Da İçeren Sosyal Refah Kavrayışından Etkinlik Amacına Geri Dönüş, Kolektif Karar Alma Kavramı, Kolektif Karar Almada Kullanılan Oylama Yöntemleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte tarafından belirlenecek derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Normatif Analizin Temelleri: Refah İktisadı Kavramı ve Normatif Analizin Araçları |
İlgili kitap bölümleri |
Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım |
|
2 |
Eski ve Yeni Refah Kuramları |
İlgili kitap bölümleri |
Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım |
|
3 |
Refah Kriteri ve Refahla İlgili Görüşler |
İlgili kitap bölümleri |
Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım |
|
4 |
Sosyal Refah Fonksiyonları ve Sosyal Farksızlık Eğrileri |
İlgili kitap bölümleri |
Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım |
|
5 |
Refah İktisadında Ahlakın Rolü |
İlgili kitap bölümleri |
Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım |
|
6 |
Optimallik Kavramları |
İlgili kitap bölümleri |
Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım |
|
7 |
Refah İktisadı Bağlamında İktisat Politikalarının Değerlendirilmesi |
İlgili kitap bölümleri |
Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım |
|
8 |
Vize |
Sınav hazırlığı |
Çoktan Seçmeli 20 Adet Soru |
|
9 |
Kolektif Karar Alma Mekanizmasının Gereği |
İlgili kitap bölümleri |
Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım |
|
10 |
Kolektif Karar Kavramı ve Kolektif Oluşumu Açıklayan Kuramlar |
İlgili kitap bölümleri |
Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım |
|
11 |
Kolektif Karar Almanın Doğurduğu Fayda ve Maliyetler |
İlgili kitap bölümleri |
Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım |
|
12 |
Oylama Yöntemleri |
İlgili kitap bölümleri |
Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım |
|
13 |
Kolektif Karar Alma Sürecinde Temel Sorunlar-I (Seçmenlerin İlgisizliği ve Bilgisizliği, Oy Ticareti) |
İlgili kitap bölümleri |
Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım |
|
14 |
Kolektif Karar Alma Sürecinde Temel Sorunlar-II (Çıkar ve Baskı Grupları, Bürokrasi) |
İlgili kitap bölümleri |
Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım |
|
15 |
Seçim Sistemleri |
İlgili kitap bölümleri |
Analitik Araçlarla Destekli Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final |
Sınav hazırlığı |
Çoktan Seçmeli 20 Adet Soru |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Nath, S.K. (1973), Refah Ekonomisine Bir Bakış, (Çeviren: Dr. Işıl Akbaygil), İstanbul: Akbank Kültür Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Eroğlu, N. (2004), "John R. Hicks´in Refah Ekonomisine Katkıları", Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 19(1), 137-153.
Ünlükaplan, İ. (2001), Kolektif Karar Alma Mekanizması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Maliye Ana Bilim Dalı .
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplar ve yorumlar |
3 |
|
2 |
Kamu ve özel sektörün ekonomideki rolü, piyasa ekonomisi ve kamu sektörünün işleyiş süreçlerini anlar ve açıklar |
5 |
|
3 |
Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır |
1 |
|
4 |
Sayısal ve istatistiki verileri toplar, analizi ve yorumunu yapar |
1 |
|
5 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar;kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade eder |
3 |
|
6 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır |
4 |
|
7 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
5 |
|
8 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
3 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
4 |
|
10 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
3 |
|
11 |
Türkçeyi akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
4 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
4 |
|
13 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
3 |
|
14 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
9 |
9 |
|
Toplam İş Yükü: | 73 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|