Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatistik I |
|
Dersin Kodu |
: |
EM 201 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. EBRU ÖZGÜR GÜLER Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜSEYİN GÜLER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Frekans tablosu yardımıyla ham veriyi gruplandırılmış veri halinde özetler
Grafiksel yöntemler ile veriyi açıklar
Merkezi eğilim ölçüleri ile verinin odaklaşma noktasını belirler
Dağılım ölçüleri ile verinin dağılımını belirler
Permütasyon ve Kombinasyon kavramlarını ayırt eder
Temel olasılık kavramlarını açıklayarak bir olayın gerçekleşme olasılığını hesaplar
Kesikli ve Sürekli rasgele değişkenleri ayırt eder
Rasgele değişkenlere ilişkin olasılık ve dağılım fonksiyonlarını oluşturur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tanımlayıcı istatistik bilgileri yardımıyla gruplandırılmış ya da ham verilerin raporlanabilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca olasılık hesabı ve temel olasılık kavramları incelenerek, kesikli ve sürekli rasgele değişkenlerin incelenmesi amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Gruplandırılmış ya da gruplandırılmamış (ham) veri ile karşılaşıldığında uygun tanımsal istatistik bilgilerinin nasıl hesaplanıp, yorumlanabileceği ayrıca temel olasılık kuralları ve rasgele değişken kavramlarının öğrenilerek, kesikli/sürekli değişken ayırımının yapılabilmesine yer verilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Motivasyon: Kaynakların ve temel kavramların açıklanması
|
|
Düz Anlatım, Problem Çözme
|
|
2 |
Verilerin Düzenlenmesi ve Analizi |
Ödev1: Ham bir verinin frekans dağılımının oluşturulması |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
3 |
Gruplandırılmış ve Gruplandırılmamış verilere ilişkin merkezi eğilim ölçülerinin hesaplanması ve karşılaştırılması |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem Çözme
|
|
4 |
Gruplandırılmış ve Gruplandırılmamış verilere ilişkin dağılım ölçülerinin hesaplanması ve karşılaştırılması |
Ödev2: Ham ve Gruplandırılmış verinin eğilim ve dağılım ölçülerinin hesaplanması
|
Düz Anlatım, Problem Çözme
|
|
5 |
Kümeler Kuramı ve Örnek Uzay Kavramı |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
6 |
Permütasyon ve Kombinasyon |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem Çözme
|
|
7 |
Olasılığa Giriş: Olasılık Aksiyomları, Olasılık Hesabı, Koşullu Olasılık, Bağımsız Olaylar ve Bayes teoremi |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Rasgele Değişkenler ve Kesikli rasgele değişkenlerin dağılımları |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem Çözme
|
|
10 |
Sürekli rasgele değişkenlerin dağılımları |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem Çözme
|
|
11 |
Bir rasgele değişkenin beklenen değeri ve varyansının hesaplanması
|
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem Çözme |
|
12 |
Bernoulli ve Binom Dağılımlarına ilişkin temel özellikler
|
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem Çözme
|
|
13 |
Geometrik ve Poisson Dağılımlarına ilişkin temel özellikler
|
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem Çözme
|
|
14 |
Kesikli Düzgün Dağılıma ilişkin temel özellikler ve 5 kesikli dağılımın pekiştirilmesine ilişkin karışık uygulamalar
|
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz Anlatım, Problem Çözme
|
|
15 |
Genel soru çözümü ve uygulama
|
Konuların genel tekrarı |
Problem Çözme ve tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı
|
|
|
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplar ve yorumlar |
4 |
|
2 |
Kamu ve özel sektörün ekonomideki rolü, piyasa ekonomisi ve kamu sektörünün işleyiş süreçlerini anlar ve açıklar |
1 |
|
3 |
Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır |
3 |
|
4 |
Sayısal ve istatistiki verileri toplar, analizi ve yorumunu yapar |
5 |
|
5 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar;kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade eder |
0 |
|
6 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır |
0 |
|
7 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
3 |
|
8 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
1 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
1 |
|
10 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
3 |
|
11 |
Türkçeyi akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
1 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
3 |
|
13 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
1 |
|
14 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|