|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Okul Öncesinde Matematik Eğiti |
|
Dersin Kodu |
: |
O 209 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. DURMUŞ ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Okul öncesi çocuklarının bilişsel gelişimleri ile ilgili temel kuramları
açıklar Okul öncesi çocuklarında kavram gelişiminin nasıl meydana geldiğini açıklar Okul öncesi eğitimde matematik köşesinin nasıl planlanması ve düzenlemesi gerektiğini açıklar Okul öncesi günlük planında matematik etkinliklerini hazırlar Okul öncesi matematik eğitimindeki temel beceri ve kavramları açıklar Okul öncesi matematik eğitimindeki temel beceri ve kavramlara ilişkin etkinlik planlar Okul öncesi matematik etkinliklerine ilişkin materyal hazırlar Okul öncesi matematik eğitimine ilişkin oyun ve anadili etkinlikleri planlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Okul öncesi dönemde çocukların bilişsel gelişimlerini desteklemek için ele alınması gereken temel matematik becerileri ile kavramlarının neler olduğunun ve bu kavramların çocuklara nasıl kazandırılacağının, kavramlara ilişkin etkinliklerin nasıl planlanacağının, etkinliklerin günlük planda nasıl yer alacağının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Okul öncesi eğitimde matematik etkinliklerinin ilkeleri, amaçları ve yararları, bu etkinliklerin okul öncesi eğitim programlarındaki yeri. Matematik ile ilişkili materyallerin hazırlanması ve uygulanması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin tanıtımı ve okul öncesinde matematik eğitiminin önemi |
|
Sözel anlatım, ppt sunumu ve tartışma |
|
2 |
Çocuklarda bilişsel gelişim ve kavram öğrenme |
|
Sözel anlatım, ppt sunumu ve tartışma |
|
3 |
Okul öncesi dönemde matematik etkinliklerinin planlanması |
|
Sözel anlatım, ppt sunumu ve tartışma |
|
4 |
Sınıflama becerisinin öğretimi, etkinlik hazırlama ve sunma |
|
Sözel anlatım, ppt sunumu ve küçük grup çalışmaları |
|
5 |
Birebir eşleme becerisinin öğretimi, etkinlik hazırlama ve sunma |
|
Sözel anlatım, ppt sunumu ve küçük grup çalışmaları |
|
6 |
Karşılaştırma becerisinin öğretimi, etkinlik hazırlama ve sunma |
|
Sözel anlatım, ppt sunumu ve küçük grup çalışmaları |
|
7 |
Vize |
|
|
|
8 |
Sıralama becerisinin öğretimi, etkinlik hazırlama ve sunma |
|
Sözel anlatım, ppt sunumu ve küçük grup çalışmaları |
|
9 |
Sayı kavramının öğretimi, etkinlik hazırlama ve sunma |
|
Sözel anlatım, ppt sunumu ve küçük grup çalışmaları |
|
10 |
işlem kavramının öğretimi, etkinlik hazırlama ve sunma |
|
Sözel anlatım, ppt sunumu ve küçük grup çalışmaları |
|
11 |
Geometri ve uzamsal algı kavramlarının öğretimi, etkinlik hazırlama |
|
Sözel anlatım, ppt sunumu ve küçük grup çalışmaları |
|
12 |
Ölçme kavramının öğretimi, etkinlik hazırlama ve sunma |
|
Sözel anlatım, ppt sunumu ve küçük grup çalışmaları |
|
13 |
Grafiklerin kullanımı |
|
Sözel anlatım, ppt sunumu ve tartışma |
|
14 |
Bilgisayar destekli matematik eğitimi |
|
Sözel anlatım, ppt sunumu ve küçük grup çalışmaları |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Aktaş Arnas, Y. (2012). Okul öncesi Dönemde Matematik Eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık
Güven, Y. (2000). Erken Çocukluk Döneminde Sezgisel Düşünme ve Matematik. İstanbul: Ya-Pa Yayıncılık.
Kandır, A., & Orçan, M. (2010). Okul Öncesi Dönemde Matematik Eğitimi. İstanbul: Morpa Yayınevi.
Tarım, K., & Dinç Artut, P. (2010). Grupla Matematik Öğreniyoruz. Ankara: Eğiten Kitap.
Alisinanoğlu, F., Baydemir, G., Buldu, M., Erdoğan, S., Kesicioğlu, O. S., Taşkın, N., Ünal, M., Veziroğlu, M., Yıldırım, A., & Yıldırım, B. (2011). Okul Öncesi Matematik Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
Akman, B., İpek Yükselen, A. ,& Uyanık, G. (2000). Okul Öncesi Dönemde Matematik Etkinlikleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
13 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar |
5 |
|
2 |
Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular |
0 |
|
3 |
Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir |
0 |
|
4 |
Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar |
5 |
|
5 |
Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük plan hazırlar |
5 |
|
6 |
Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır |
2 |
|
7 |
Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar |
0 |
|
8 |
Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular |
3 |
|
9 |
Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler. |
2 |
|
10 |
Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır. |
5 |
|
11 |
Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır |
0 |
|
12 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
0 |
|
13 |
Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır |
2 |
|
14 |
Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
15 |
Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar |
0 |
|
16 |
Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir |
2 |
|
17 |
Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir |
2 |
|
18 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. |
0 |
|
19 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefik ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir |
0 |
|
20 |
Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
13 |
3 |
39 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
26 |
26 |
|
Toplam İş Yükü: | 121 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|