Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çocuk Ruh Sağlığı

Dersin Kodu : O 208

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZKAN ÖZGÜN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çocuklarda görülen davranış ve uyum problemlerinin[kekemelik, konuşamamak (mutizm), alt ıslatma (enürezis), dışkı kaçırma (enkoprezis), parmak emme, tırnak yeme, saldırganlık, kıskançlık, tikler, inatçılık, uyku bozuklukları, beslenme alışkanlığı bozukluğu, korku, dikkat eksikliği ve hiperaktivite, okul korkusu, hırsızlık, yalan söyleme] tanısı ve tedavisi, aile içindeki özel durumların (boşanma, üvey anne-baba, ebeveynin ölümü vb.) çocuğun ruh sağlığına etkileri konusunda bilgi sahibi olmak, çocuklara ve ailelerine rehberlik yapabilmek ve aileyi ilgili uzmana yönledirebilmek.
Çocuklara ve ailelere temel konularda rehberlik sunmak ruh sağlığının tanımı ve öneminin farkında olmak
Ruh sağlığının tarihsel gelişimi,ruh sağlığı yerinde olan ve olmayan bireylerin özelliklerini tanımlar
Ruh sağlığı ile ilgili kuramları bilir, ilişkilendirir ve karşılaştırır
Ruh sağlığı yerinde olan ve olmayan bireylerin özelliklerini tanımlar ve saptar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Ruh sağlığının tanımı, önemi, ruh sağlığının tarihsel gelişimi, ruh sağlığı ile ilgili kuramlar, ruh sağlığı yerinde olan ve olmayan bireylerin özellikleri, çocuklarda görülen davranış ve uyum problemlerinin[kekemelik, konuşamamak (mutizm), alt ıslatma (enürezis), dışkı kaçırma (enkoprezis), parmak emme, tırnak yeme, saldırganlık, kıskançlık, tikler, inatçılık, uyku bozuklukları, beslenme alışkanlığı bozukluğu, korku, dikkat eksikliği ve hiperaktivite, okul korkusu, hırsızlık, yalan söyleme] tanısı ve tedavisi, aile içindeki özel durumların (boşanma, üvey anne-baba, ebeveynin ölümü vb.) çocuğun ruh sağlığına etkileri.

Dersin İçeriği : Ruh sağlığının tanımı, önemi, ruh sağlığının tarihsel gelişimi, ruh sağlığı ile ilgili kuramlar, ruh sağlığı yerinde olan ve olmayan bireylerin özellikleri, çocuklarda görülen davranış ve uyum problemlerinin[kekemelik, konuşamamak (mutizm), alt ıslatma (enürezis), dışkı kaçırma (enkoprezis), parmak emme, tırnak yeme, saldırganlık, kıskançlık, tikler, inatçılık, uyku bozuklukları, beslenme alışkanlığı bozukluğu, korku, dikkat eksikliği ve hiperaktivite, okul korkusu, hırsızlık, yalan söyleme] tanısı ve tedavisi, aile içindeki özel durumların (boşanma, üvey anne-baba, ebeveynin ölümü vb.) çocuğun ruh sağlığına etkileri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş, Ders İçerik, Amaç ve Gerekliliklerinin Tanıtılması - Anlatım ve Tartışma
2 Ruh Sağlığı ve Uyum Bozuklukları: Gelişimsel Bağlam Bölüm Okuması ve Hazırlık Sorularının Yanıtlanması, Uygulama Anlatım, Sunu, Küçük Grup Çalışması ve Tartışma
3 Gelişimi Anlamak Uyum Bozukluklarının Tanı ve Tedavisinde Farklı Yaklaşımlar Bölüm Okuması ve Hazırlık Sorularının Yanıtlanması Anlatım, Sunu, Küçük Grup Çalışması ve Tartışma
4 Araştırmanın Rolü ve Önemi Sınıflandırma ve Değerledirme Bölüm Okuması ve Hazırlık Sorularının Yanıtlanması Anlatım, Sunu, Küçük Grup Çalışması ve Tartışma
5 Anksiyete Bozuklukları Bölüm Okuması ve Hazırlık Sorularının Yanıtlanması, Uygulama Anlatım, Sunu, Küçük Grup Çalışması ve Tartışma
6 Depresyon ve Arkadaş İlişkilerinde Problemler Bölüm Okuması ve Hazırlık Sorularının Yanıtlanması Anlatım, Sunu, Küçük Grup Çalışması ve Tartışma
7 Davranış ve Alışkanlık Bozuklukları Bölüm Okuması ve Hazırlık Sorularının Yanıtlanması, Uygulama Anlatım, Sunu, Küçük Grup Çalışması ve Tartışma
8 Ara sınav Sınava hazırlık ve konuların gözden geçirilmesi
9 Saldırganlık Bölüm Okuması ve Hazırlık Sorularının Yanıtlanması Anlatım, Sunu, Küçük Grup Çalışması ve Tartışma
10 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Bölüm Okuması ve Hazırlık Sorularının Yanıtlanması Anlatım, Sunu, Küçük Grup Çalışması ve Tartışma
11 Zihinsel Engellilik Bölüm Okuması ve Hazırlık Sorularının Yanıtlanması Anlatım, Sunu, Küçük Grup Çalışması ve Tartışma
12 Dil ve Konuşma Bozuklukları Bölüm Okuması ve Hazırlık Sorularının Yanıtlanması Anlatım, Sunu, Küçük Grup Çalışması ve Tartışma
13 Öğrenme Bozuklukları Bölüm Okuması ve Hazırlık Sorularının Yanıtlanması Anlatım, Sunu, Küçük Grup Çalışması ve Tartışma
14 Otizm ve Çocukluk Şizofrenisi Bölüm Okuması ve Hazırlık Sorularının Yanıtlanması Anlatım, Sunu, Küçük Grup Çalışması ve Tartışma
15 Temel Fiziksel İşlev Bozuklukları Bölüm Okuması ve Hazırlık Sorularının Yanıtlanması Anlatım, Sunu, Küçük Grup Çalışması ve Tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık ve konuların gözden geçirilmesi -


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Yörükoğlu, A. (2003). Çocuk ruh sağlığı: Çocuğun kişilik gelişimi, eğitimi ve ruhsal sorunları. İstanbul: Özgür Yayınları.
 O 208 Ders Notları
 Sargın, N. (2001). Çocuklarda ruh sağlığı. Ankara: Nobel.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar 0
2 Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular 3
3 Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir 3
4 Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar 5
5 Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük plan hazırlar 4
6 Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır 4
7 Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar 1
8 Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular 4
9 Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler. 2
10 Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır. 3
11 Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır 2
12 Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 3
13 Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır 2
14 Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. 3
15 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar 4
16 Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir 1
17 Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir 4
18 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. 5
19 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefik ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir 5
20 Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 3 9
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 11 11
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4