|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Anne Çocuk Sağlığı Ve İlkyardım |
|
Dersin Kodu |
: |
O 102 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NAFİZ BOZDEMİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ana sağlığı ölçütlerini tanımlar Çocuk sağlığı ölçütlerini tanımlar Ana ve çocuk sağlığının önemini açıklar Aile ve sağlık ilişkisini açıklar Gebeliğin sağlıklı olması için yapılması gerekenleri bilir Bebeklik dönemi çocuğun gelişim evrelerini tanımlar Okul öncesi dönem çocukların gelişim evrelerini tanımlar 0-6 yaş çocuklarda sık görülen hastalıkları bilir Çocukların karşılaşacağı kazalarda ilk yardım kurallarını bilir İlk yardım ilkelerini bilir Üreme sağlığı kavramını kavrar Cinsel yolla bulaşan hastalıkları bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Anne, çocuk ve ailenin bedensel, ruhsal ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi için gerekli konularda bilgi kazandırır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türkiye’de ve dünyada anne ve çocukların durumu, sağlıklı aile kavramı, aile içi şiddet, kadın üreme sisteminin anatomisi ve fizyolojisi, döllenme, embriyo – fetüsün büyüme gelişmesi, gebelikte annede görülen rahatsızlıklar ve acil durumlar, gebelikte riskli durumlar(hipertansiyon, diyabet, kalp hastalıkları ), gebelikte enfeksiyonlar ve ilaç kullanımı, gebelikte beslenme, yenidoğanın fizyolojik özellikleri, çocukluk dönemi enfeksiyonları, aşılar, kazalar,acil durumlar ve ilk yardım. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sağlık ölçütleri
Ana sağlığı ölçütleri
Çocuk sağlığı ölçütleri |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
2 |
Ailede ve toplumda kadının ve çocuğun yeri
Aile içi şiddet |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
3 |
Aile kavramı
Sağlıklı aile özellikleri
Aile dinamikleri |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
4 |
Üreme sağlığı kavramları,
Cinsel sağlık |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
5 |
Cinsel işlev bozuklukları
Cinsel yolla bulaşan hastalıklar |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
6 |
Ara sınav |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Çoktan seçmeli ve klasik sorular |
|
7 |
Adet döngüsü, aile planlaması |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
8 |
Gebelik süreci |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
9 |
Doğum süreci ve loğusalık |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
10 |
Menapoz dönemi özellikleri |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
11 |
Doğumla gelen hastalıklar ve sakatlıklar |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
12 |
Sağlam çocuk kavramından ne anlıyoruz.
Çocuklarda ve annelerde aşı uygulamaları. |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
13 |
Çocukluk dönemleri
Yenidoğan,
Süt çocukluk dönemi
Oyun Çocukluğu |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
14 |
Okul öncesi dönem
Okul dönemi
Ergenlik dönemi |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
15 |
Anne ve çocuklarda sık görülen kazalar ve ilk yardım uygulamaları |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Anlatım ve inter aktif tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar |
Çoktan seçmeli ve klasik sorular |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ana ve Çocuk sağlığı
Bozdemir N, Kara İH. Birinci basamakta tanı ve tedavi, Nobel kitabevi, 2011
Güler Ç, Akın L. Halk sağlığı temel bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2006.
TNSA 2008 Raporu, Sağlık bakanlığı
Sağlık istatistikleri yıllığı 2013, Sağlık bakanlığı
who, World report on violence and health, Edited by Etienne G. Krug, Linda L. Dahlberg, James A. Mercy, Anthony B. Zwi and Rafael Lozano, 2002
who, World report on child injury prevention Edited by Margie Peden, Kayode Oyegbite, Joan Ozanne-Smith, Adnan A Hyder, Christine Branche, AKM Fazlur Rahman, Frederick Rivara and Kidist Bartolomeos, 2008
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar |
0 |
|
2 |
Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular |
3 |
|
3 |
Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir |
3 |
|
4 |
Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar |
4 |
|
5 |
Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük plan hazırlar |
3 |
|
6 |
Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır |
4 |
|
7 |
Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar |
1 |
|
8 |
Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular |
5 |
|
9 |
Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler. |
3 |
|
10 |
Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır. |
4 |
|
11 |
Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır |
5 |
|
12 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
4 |
|
13 |
Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır |
3 |
|
14 |
Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. |
5 |
|
15 |
Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar |
4 |
|
16 |
Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir |
3 |
|
17 |
Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir |
4 |
|
18 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. |
0 |
|
19 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefik ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir |
0 |
|
20 |
Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 114 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|