Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Anne Çocuk Sağlığı Ve İlkyardım

Dersin Kodu : O 102

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NAFİZ BOZDEMİR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ana sağlığı ölçütlerini tanımlar
Çocuk sağlığı ölçütlerini tanımlar
Ana ve çocuk sağlığının önemini açıklar
Aile ve sağlık ilişkisini açıklar
Gebeliğin sağlıklı olması için yapılması gerekenleri bilir
Bebeklik dönemi çocuğun gelişim evrelerini tanımlar
Okul öncesi dönem çocukların gelişim evrelerini tanımlar
0-6 yaş çocuklarda sık görülen hastalıkları bilir
Çocukların karşılaşacağı kazalarda ilk yardım kurallarını bilir
İlk yardım ilkelerini bilir
Üreme sağlığı kavramını kavrar
Cinsel yolla bulaşan hastalıkları bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Anne, çocuk ve ailenin bedensel, ruhsal ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi için gerekli konularda bilgi kazandırır.

Dersin İçeriği : Türkiye’de ve dünyada anne ve çocukların durumu, sağlıklı aile kavramı, aile içi şiddet, kadın üreme sisteminin anatomisi ve fizyolojisi, döllenme, embriyo – fetüsün büyüme gelişmesi, gebelikte annede görülen rahatsızlıklar ve acil durumlar, gebelikte riskli durumlar(hipertansiyon, diyabet, kalp hastalıkları ), gebelikte enfeksiyonlar ve ilaç kullanımı, gebelikte beslenme, yenidoğanın fizyolojik özellikleri, çocukluk dönemi enfeksiyonları, aşılar, kazalar,acil durumlar ve ilk yardım.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sağlık ölçütleri Ana sağlığı ölçütleri Çocuk sağlığı ölçütleri Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Anlatım ve inter aktif tartışma
2 Ailede ve toplumda kadının ve çocuğun yeri Aile içi şiddet Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Anlatım ve inter aktif tartışma
3 Aile kavramı Sağlıklı aile özellikleri Aile dinamikleri Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Anlatım ve inter aktif tartışma
4 Üreme sağlığı kavramları, Cinsel sağlık Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Anlatım ve inter aktif tartışma
5 Cinsel işlev bozuklukları Cinsel yolla bulaşan hastalıklar Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Anlatım ve inter aktif tartışma
6 Ara sınav Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Çoktan seçmeli ve klasik sorular
7 Adet döngüsü, aile planlaması Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Anlatım ve inter aktif tartışma
8 Gebelik süreci Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Anlatım ve inter aktif tartışma
9 Doğum süreci ve loğusalık Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Anlatım ve inter aktif tartışma
10 Menapoz dönemi özellikleri Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Anlatım ve inter aktif tartışma
11 Doğumla gelen hastalıklar ve sakatlıklar Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Anlatım ve inter aktif tartışma
12 Sağlam çocuk kavramından ne anlıyoruz. Çocuklarda ve annelerde aşı uygulamaları. Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Anlatım ve inter aktif tartışma
13 Çocukluk dönemleri Yenidoğan, Süt çocukluk dönemi Oyun Çocukluğu Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Anlatım ve inter aktif tartışma
14 Okul öncesi dönem Okul dönemi Ergenlik dönemi Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Anlatım ve inter aktif tartışma
15 Anne ve çocuklarda sık görülen kazalar ve ilk yardım uygulamaları Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Anlatım ve inter aktif tartışma
16/17 Final sınavı Verilen kaynakları okuma ve kütüphaneden yapılacak araştırmalar Çoktan seçmeli ve klasik sorular


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ana ve Çocuk sağlığı
 Bozdemir N, Kara İH. Birinci basamakta tanı ve tedavi, Nobel kitabevi, 2011
 Güler Ç, Akın L. Halk sağlığı temel bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2006.
 TNSA 2008 Raporu, Sağlık bakanlığı
 Sağlık istatistikleri yıllığı 2013, Sağlık bakanlığı
 who, World report on violence and health, Edited by Etienne G. Krug, Linda L. Dahlberg, James A. Mercy, Anthony B. Zwi and Rafael Lozano, 2002
 who, World report on child injury prevention Edited by Margie Peden, Kayode Oyegbite, Joan Ozanne-Smith, Adnan A Hyder, Christine Branche, AKM Fazlur Rahman, Frederick Rivara and Kidist Bartolomeos, 2008
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar 0
2 Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular 3
3 Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir 3
4 Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar 4
5 Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük plan hazırlar 3
6 Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır 4
7 Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar 1
8 Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular 5
9 Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler. 3
10 Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır. 4
11 Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır 5
12 Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 4
13 Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır 3
14 Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. 5
15 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar 4
16 Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir 3
17 Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir 4
18 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. 0
19 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefik ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir 0
20 Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 114
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.56
Dersin AKTS Kredisi: 5