Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Zaman Serisi Modelleri II

Dersin Kodu : EM 403

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Arş.Gör. FELA ÖZBEY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Deterministik ve stokastik trendleri belirler.
Çok değişkenli zaman serisi modellerini analiz eder.
İktisadi zaman serileri arasındaki ilişkileri tespit eder.
Veriyi en iyi betimleyen istatistiksel modeli belirler.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders, çok değişkenli zaman serisi analizlerinde kullanılan istatistiksel yöntemlerin teorik ve ampirik açıdan iyi anlaşılmasını amaçlar.

Dersin İçeriği : Stokastik ve deterministik trendler, birim kök testleri, VAR modelleri, Granger nedensellik, hata düzeltme modeli ve coentegrasyon konularını kapsar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Önceki dönemin genel tekrarı İlgili bölümün okunması Düz Anlatım
2 Durağanlık olgusu, Durağan olmama formları ve sahte regresyon kavramı İlgili bölümün okunması Düz Anlatım
3 Birim Kök Testleri: DF testi, Birim kök testlerinde otokorelasyon sorunu-ADF testi İlgili bölümün okunması Düz Anlatım
4 Birim kök testlerinde otokorelasyon sorunu-PP testi, Birim kök testlerinde yapısal kırılma-Perron testi,KPSS testi İlgili bölümün okunması Düz Anlatım
5 Vektör Otoregresif (VAR)Süreçlere giriş, süreçlerin durağanlık koşulları ve MA gösterimi İlgili bölümün okunması Düz Anlatım
6 Hata Düzeltme Modeli, VAR modellerinde gecikme belirleme kriterleri-FPE, AIC, BIC, HQ kriterleri İlgili bölümün okunması Düz Anlatım
7 Granger Nedensellik, Etki Tepki Analizleri İlgili problemlerin çözülmesi Problem çözümü
8 Ara sınav
9 Varyans Ayrışımı İlgili bölümün okunması Düz Anlatım
10 Eşbütünleşme kavramı İlgili bölümün okunması Düz Anlatım
11 Tek Denklemli Modellerde Eşbütünleşme: Gösterim, Tahmin ve Test İlgili bölümün okunması Düz Anlatım
12 Tek Denklemli Modellerde Eşbütünleşme: Gösterim, Tahmin ve Test (devam) İlgili bölümün okunması Düz Anlatım
13 VAR Modellerinde Eşbütünleşme:Hata Düzeltme Gösterimi, Johansen Yaklaşımı İlgili bölümün okunması Düz Anlatım
14 Vektör Hata Düzeltme Modellerinin Analizi, Eşbütünleşme ve İktisat Teorisi İlgili bölümün okunması Düz Anlatım
15 Örnek Uygulamalar İlgili problemlerin çözülmesi Problem çözümü
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Introduction to Modern Time Series Analysis, G.Kirchgassner - J.Wolters, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, 2007
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 5
2 Ekonometri kavramlarını açıklar 5
3 Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar 5
4 Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar 5
5 İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur 3
6 İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar 0
7 Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir 5
8 Veri toplar, düzenler ve analiz eder 5
9 Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır 5
10 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 1
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 3
12 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 0
13 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 5
14 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder 1
15 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular 0
16 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular 2
17 Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar 2
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5