|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uluslararası İktisat I |
|
Dersin Kodu |
: |
EC 301 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MURAT DOĞANLAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Uluslararası ticari ilişkilerin tarihsel ve yöntemsel gelişimini öğrenmek. Dış ticaret teorisi ve ekonomik büyüme analizlerini yapabilmek. Gümrük tarifeleri başta olmak üzere dış ticareti kısıtlayıcı uygulamalar ile bu uygulamaların iktisadi sonuçlarını ortaya koyabilmek Uluslararası ticaret anlaşmaları ve bağlı ticaret kapsamında ticari entegrasyonların etkilerini anlamak Dersin içeriğine uygun güncel gelişmeleri anlama ve yorumlama becerisinin kazanılması
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders öğrencinin, uluslararası ekonomik ve siyasal alanda ortaya çıkan yeni olaylar ve gelişmeleri anlayabilmesi amacıyla, dış ticaret teori ve politikalarını etkin biçimde kullanabilmesini hedeflemektedir. Bu bağlamda, ülkeler arasındaki mal ve hizmet alım satımlarının nedenleri farklı teoriler bağlamında incelenecektir. İlk önce serbest ticaret ortamında bunun nasıl gerçekleştiği ifade edilecek, ardından da müdahaleyi içeren bir ortamda nasıl etkiler doğurduğu açıklanmaya çalışılacaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders, farklı ülkeler arasında yapılan ve ekonomik özellik taşıyan her türlü olay, ilişki ve gelişmelerin incelenmesini konu almaktadır. Derste, genelde analiz tekniği olarak mikro ve makro ekonomik analiz teknikleri kullanılsa da; bunlar, en az iki ülkeyi içeren farklı bir çerçeveye uygulanır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Uluslararası İktisada Giriş |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
2 |
Karşılaştırmalı Üstünlükler Teorisi |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
3 |
İki ülkeli ve ikiden fazla mallı modeller |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
4 |
Arz ve talep modelleri |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
5 |
Faktör Donatımı teorisi |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
6 |
Dış ticaret teorisi ve ekonomik büyüme analizleri |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
7 |
Dış Ticaret Politikası |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
8 |
Ara Sınav |
Sınava hazırlık |
Ara sınav |
|
9 |
Gümrük Tarifeleri |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
10 |
Tarife dışı ticaret politikası araçları |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
11 |
Dünya ticaretinin serbestleştirilmesi |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
12 |
Dış ticaret hadleri konusundaki tartışmalar |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
13 |
Uluslararası ticaret anlaşmaları ve bağlı ticaret |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
14 |
Uluslararası ticaret ve gelişmekte olan ülkeler |
İlgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Konuların tekrarı |
Düz anlatım, problem çözme |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Final sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Seyidoğlu, Halil (2009) Uluslararası İktisat, Güzem Yayınları, İstanbul
Russell Roberts: Tercih: Bir Serbest Ticaret Korumacılık Öyküsü, Liberte Yayınları, Ankara, 2001
N.Emrah Aydınonat: Modern Uluslararası İktisat Teorisinin Kökenleri, Siyasal Kitabevi, Ankara 2007
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
1 |
|
2 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
2 |
|
3 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
2 |
|
4 |
Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar |
1 |
|
5 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
4 |
|
6 |
İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar |
1 |
|
7 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
4 |
|
8 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
1 |
|
9 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır |
0 |
|
10 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
5 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
5 |
|
13 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
1 |
|
14 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
1 |
|
15 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
2 |
|
16 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
1 |
|
17 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
4 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 110 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|