Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kentleşme Ve Çevre Sorunları

Dersin Kodu : SGS301

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. ABDULLAH BALCIOĞULLARI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ekolojinin bilim dünyası içerisindeki yeri ve tanımını açıklar.
Ekoloji biliminin temel kavramlarını listeler.
Ekoloji biliminin temel kurallarını listeler.
Biyotik faktörlerle canlılar arasındaki etkileşimleri açıklar
Populasyon kavramını ve populasyona ait özellikleri açıklar.
Ekosistem kavramını ve bu kavramla ilgili özellikleri açıklar.
Güncel çevre problemlerini ekolojik açıdan tartışır
Nüfus artışı, göç ve kentleşmenin ekolojik açıdan sonuçlarını değerlendirir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Temel ekolojik prensipleri anlamak ve çevre problemlerini gidermeye ve ekosistemin sürdürülebilirliğinin sağlanmasına yönelik çözüm, yöntem ve araçları geliştirmek, kentleşme ve ekoloji arasındaki ilişkiyi kavramak

Dersin İçeriği : Ekoloji Tanımı ve Ekosistemler- Ekosistemlerde Enerji Akışı- Biogeokimyasal Çevrimler- Organizasyon ve Popülasyon- Ekolojide Modelleme ve Başlıca Ekosistemlerin İncelenmesi-Kirlenmenin Ekolojik Açıdan Değerlendirilmesi, nüfus artışı, kentleşme ve ekolojik sorunlar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sosyal Bilgiler Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ekolojinin tanımı, tarihçesi ve ekolojinin bölümleri. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Düz anlatım, soru –cevap tartışma
2 Ekolojinin mekansal ve canlı toplulukları ile ilgili kavramları. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Düz anlatım, soru –cevap tartışma
3 Ekosistemlere insan etkisi Ekolojik makale özeti Living spaces, sound, light as well as determination of the main ecological problems
4 Ekolojik ilişkiler ve ekolojik faktörler, ekolojik faktör kavramı ve sınıflandırılması. Ekolojik makale özeti Düz anlatım, soru –cevap tartışma
5 İklim faktörleri (Işık, sıcaklık) ve canlılara etkileri. Ekolojik makale özeti Düz anlatım, soru –cevap tartışma
6 İklim faktörleri (Nem, Yağış, Rüzgâr) ve canlılara etkileri. Ekolojik makale özeti Düz anlatım, soru –cevap tartışma
7 Edafik faktörler ve canlılara etkileri. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Düz anlatım, soru –cevap tartışma
8 Ara Sınav Derste işlenen konuların çalışılması Açık uçlu sorular
9 Biyotik faktörler (rekabet, beslenme, simbiyozis vd.) Kitaptaki ilgili bölümün okunması Düz anlatım, soru –cevap tartışma
10 Populasyon ekolojisi (populasyonun yapısal özellikleri) Ekolojik makale özeti Düz anlatım, soru –cevap tartışma
11 Populasyonun gelişmesi ve populasyonun dengesi Ekolojik makale özeti Düz anlatım, soru –cevap tartışma
12 Tür toplulukları ekolojisi (kommunite kavramı ve kommuniteyi oluşturan türlerin özellikleri) Ekolojik makale özeti Düz anlatım, soru –cevap tartışma
13 Ekosistem kavramı ve ekosistemin öğeleri ve işlevsel özellikleri Ekolojik makale özeti Düz anlatım, soru –cevap tartışma
14 Kentleşme ve ekoloji ilişkisi Yaşanılan mekanlarda görüntü, ses, ışık gibi başlıca ekolojik sorunların belirlenmesi Soru cevap, tartışma, saha araştırması
15 Kentlerde ekosistem Yaşanılan mekanlarda görüntü, ses, ışık gibi başlıca ekolojik sorunların belirlenmesi Soru cevap, tartışma, saha araştırması
16/17 Yıl Sonu Sınavları Dönem boyunca ele alınan konuların çalışılması Açık uçlu sorular


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Odum, E.P. , Barret G.W. (Çeviri Ed. K, IŞIK). (2008) .Ekolojinin Temel İlkeleri, Palme Yayıncılık, Ankara
 Kocataş, A. (1999). Ekoloji-Çevre Biyolojisi, Ege Üniversitesi Basımevi, .İzmir
 Yıldız, K.; Yılmaz, M. ;Sipahioğlu, Ş. (2009). Çevre Bilimi ve Eğitimi. Gündüz Eğitim Ve Yayıncılık. Ankara
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 0
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 0
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 0
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 0
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 0
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 0
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 3
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 4
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 0
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 0
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 0
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 0
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 0
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 0
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 0
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 3
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 2 32
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 79
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.16
Dersin AKTS Kredisi: 3